beetje hulp nodig

Gestart door thomas u, oktober 10, 2013, 21:25:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

thomas u

hey
ik ben van plan om een vogelbescherming telescoop te gaan kopen.
ik weet alleen niet of ik de 25x50 of de 20x60 moet nemen.
de 25x50 is 100 euro duurder, en ik weet niet of dat het geld waard is. wat je natuurlijk ook weer hebt is dat de 20x60 weer meer inzoomt. ik zou ik graag een beetje hulp bij willen krijgen va wat nou echt beter is, of dat het niet zo veel uitmaakt.
alvast bedankt
thomas

KorHaan

Hallo Thomas,


Ik neem aan dat je de Havik 82 ED op het oog hebt, het is de enige telescoop die ik zie staan op de website van VB.

Deze telescoop heeft een objectiefdiameter van 82 mm, en je kunt kiezen uit twee zoom-oculairs: de 20 - 60x vergrotende, en de 25 - 50x WA vergrotende. WA betekent Wide Angle, groothoek.

Wat beter is, hangt een beetje af van wat je zelf met je telescoop wilt. De WA 25 - 50x heeft een groter gezichtsveld ( 42 meter bij 25x vergroting, tot 27 meter bij 50x vergroting) dan de 20 - 60x ( 35 meter bij 20x en 21 meter bij 60x).
Een groter gezichtsveld is prettiger kijken, en het scannen gaat lekkerder. Dan is het 25 - 50x oculair fijner. Wil je het uiterste uit je telescoop trekken, dan is 60x vergroting soms nuttig, en zou je aan het 20 - 60x oculair kunnen denken. Bedenk wel, dat, wil je een vergroting van 60x  goed kunnen benutten, je dan een zeer stabiel statief nodig hebt. Ook bij 50x max. is een stabiel statief aan te bevelen.


Ik heb zelf door de jaren heen ervaring met 5 of 6  telescopen met vergrotingen tussen 20 en 60x. Maar Wide Angle kijkt toch wel het lekkerst, vind ik. Ik zou zelf eerder aan 25 - 50x gaan dan 20 - 60x. Maar dat is persoonlijk.


Het beste is, om als je kunt, zelf bij Vogelbescherming door de telescoop te kijken, en dan eerst het 20 - 60x vergrotende oculair erop te laten zetten, en dat daarna laten verwisselen voor het 25 -50x WA oculair. Zo zie je het beste of  het gezichtsveld van de WA inderdaad indrukwekkend is , of niet. Het verschil tussen max. 50x en max. 60x vergroting kun je dan ook meteen bekijken.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



M. Hoogteijling

#2
In de praktijk gebruik je denk ik het meeste een vergroting van ca 30x. Hoger kan zeker handig zijn maar leidt zelden tot extra visueel bewijs, laat staan kijkgenot. Hoge vergrotingen zijn bruikbaar met een stabiel statief en goede lichtomstandigheden. Met de 25-50x heb je waarschijnlijk ook een mooi digiscoop-oculair. Het verschil tussen 50 en 60x vergroting acht ik in de praktijk nihil. Wie weet had je er al gekeken maar mogelijk bespaar je jezelf wat geld: er staan er 2 op marktplaats. Ben benieuwd naar je review als je 'm hebt. Succes!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

thomas u

Ik krijg van andere mensen die ik ken, juist weer dat als ik zoveel geld uitgeef ik dan beter een swaro kan kopen. Maar als ik door een havik kijk (ik bedoelde inderdaad een havik) en door een swaro zie ik niet veel, eigenlijk geen verschil.  Is dit ook zo bij een swaro van het hele pakket 1800 euro of niet
Alvast bedankt thomas

M. Hoogteijling

Ha Thomas,

Je laatste zin begrijp ik niet. Volgens mij zit er behoorlijk verschil in aanschafprijs, zeker 2e hands via marktplaats. Als je dan zelf geen verschil ziet... Vertrouw in elk geval je eigen ogen en laat je niet verblinden door merknamen. Succes
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Wilfred

#5
Ik keek zojuist even op Marktplaats en zie zowaar een Swarovski ATS 80 HD staan voor "slechts" 1295,00 compleet met paraattas. Ik ken de 2e hands prijzen aardig goed maar dit vindt ik ronduit goedkoop voor een Swarovski. Dan zou ik het wel weten !
Mocht je toch voor een nieuwe Havik gaan (lijkt me ook niks mis mee) dan zou ik wat betreft het occulair de 25-50 nemen.
Geloof me, een 60 x vergroting heeft nauwelijks toegevoegde waarde tov de 50.  In de praktijk wordt je daar maar zelden iets wijzer van. Behalve dat de resolutie een stuk minder wordt, zelfs bij de topmerken, heb je met dergelijke vergrotingen ook meer last van van luchtwervelingen en wind. Dat zal niet opvallen in de proeftuin in Zeist maar wel als je op de grote Praambult staat in de OVP of langs de Mokbaai op Texel.
Het 25-50 wide occulair lijkt mij zeker ook vanwege het brede blikveld een heel fijn occulair.
Kortom; staar je niet blind op die vergroting van 60.

thomas u

Is een swaro ATS 80 HD een nieuw model of een oud model?
Ik bedoelde met die laatste zin dat de prijs tussen 25x50 en 20x60 havik 200 euro verschil is. En op marktplaats 450 euro verschil.  En of het die 450 euro dus echt waard is.
Groet thomas

Wilfred

Die tweedehands Swarovski ATS die ik bedoelde staat al niet meer op marktplaats. Daar heeft natuurlijk direct iemand op toegehapt voor die mooie prijs. Overigens was dat het vorige model maar die worden nog steeds nieuw verkocht naast hun opvolgers uit de ATX lijn en zijn zowel nieuw als gebruikt nog steeds erg gewild.
De oudste serie is de Habicht serie. Dat zijn die grijze swarovski scopes. Ook daarvan staat er momenteel een op marktplaats en ook die zijn nog altijd populair aan de biedingen te zien.


M. Hoogteijling

Zo te lezen is het meer dan de moeite waard om voor het 25-50x oculair te kiezen. Wat ik bedoelde is: als je zo te lezen geen verschil merkt tussen Swaro en Havik dan zou ik voor de Havik kiezen. laat je niet leiden door naams(on)bekendheid. Weet niet of je de aanbieders van een Havik op marktpaats hebt gevonden maar kan mij voorstellen dat die 2e hands flink goedkoper zijn dan een 2e hands Swaro ATS of ATM (optisch verschillen ze volgens mij niet, alleen de behuizing van de ATM is lichter want M=magnesium). € 1250 voor een 2e hands ATM klinkt bijna als "kan niet waar zijn", zeker niet in de 80mm doorsnee-uitvoering. Wat maakt dat je nog twijfelt over de Havik? Elders op het forum staan goede en prijsbewuste adressen: heb je daar al eens geinformeerd wat een nieuwe Swaro of Kowa kost?
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Wilfred

#9
Marijn schreef : € 1250 voor een 2e hands ATM klinkt bijna als "kan niet waar zijn", zeker niet in de 80mm doorsnee-uitvoering

Het was geen ATM maar een ATS HD 80 die ik eergisteren zag staan voor 1295. Inderdaad een belachelijk lage prijs, zelfs tweedehands. Helaas wel weg. Er staat momenteel nog wel een ATM te koop met digiscoop accessoires maar daar wordt al tot 2500 euro op geboden.

Ik moet zeggen dat de beide Haviks op marktplaats niet bepaald aantrekkelijk worden aangeboden als je ze vergelijkt met de leden-nieuwprijzen bij VBN.
Gezien de geringe belangstelling zul je daar nog best wat kunnen onderhandelen met de prijs.

Caspergr

Is dat even toevallig! Ik heb laatst mijn Havik 82 ED ingeruild voor een gratis swarovski AT80 HD en mijn Havik staat te koop op marktplaats inclusief paraattas en digiscopingset voor compact camera en smartphone. Zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=251803.0

M. Hoogteijling

Ha Casper, ben erg benieuwd waarom je de Havik hebt ingeruild voor de Swaro.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Thijs Fijen

Het gedeelte 'gratis' zal hier wellicht een rol in spelen...
Thijs Fijen

thomas u

maar het is toch niet gratis als je hem inruild? want dan geef je er een havik voor, en die is niet bepaald gratis...
En Casper, was jij degen die ik had gezien op de starrevaart, toen ik naar de zwibisen aan het zoeken was? ik kwam daarvoor uit gouda kwam fietsen, maar heb ze niet gezien.
thomas


Caspergr

#14
Citaat van: M. Hoogteijling op oktober 15, 2013, 21:39:09 PM
Ha Casper, ben erg benieuwd waarom je de Havik hebt ingeruild voor de Swaro.

Dag Marijn,

Ik heb de Havik ingeruild voor de Swaro omdat ik veel digiscoop. Bij digiscopen heb je HD of APO- glas nodig. Anders word je foto alleen scherp in het centrum en worden de kleuren uitgesmeerd, zeker als een vogel op afstand zit. Daar had ik dus last van met de Havik (voorbeeld zie http://waarneming.nl/foto/view/5080600). Je kan er natuurlijk wel bewijsplaatjes mee maken en als een vogel dichtbij zit kun je wel mooie scherpe foto's maken (voorbeeld zie http://waarneming.nl/foto/view/5077981 en http://waarneming.nl/waarneming/view/76377230?_popup=1 en http://waarneming.nl/waarneming/view/75663795 en http://waarneming.nl/foto/view/4670830).

Je merkt hier niks van als je de telescoop gewoon gebruikt voor alleen het kijken naar vogels. Ik heb zelfs gemerkt dat de Havik qua zicht iets beter is dan de swaro omdat je meer licht vangt en een breeder en helder beeld hebt. Nu is de Swarovski AT80 HD wel een ouder model en weet ik niet hoe dat met de nieuwe modellen zit maar volgens mij gaat de evolutie van de telescopen niet zo snel  ;).

Citaat van: thomas u op oktober 16, 2013, 17:19:52 PM
maar het is toch niet gratis als je hem inruild? want dan geef je er een havik voor, en die is niet bepaald gratis...
En Casper, was jij degen die ik had gezien op de starrevaart, toen ik naar de zwibisen aan het zoeken was? ik kwam daarvoor uit gouda kwam fietsen, maar heb ze niet gezien.
thomas



Ha Thomas,

Dat klopt ik ben inderdaad die jongen van de Starrevaart! Echt balen dat je weg ging, de ibissen kwamen een uur daarna toch nog slapen op de plas... Maar ze zitten nu nog steeds in de buurt dus misschien kun je het in de vakantie nog eens proberen!

Ik heb mijn Havik niet letterlijk geruild met iemand voor de Swaro maar ik heb de Swaro gratis gekregen van een vriend van mijn vader die hem nooit heeft gebruikt. Daarom gebruik ik de Havik 82 ED niet meer en verkoop ik hem dus op marktplaats. Maar toen zag ik ineens hier dat jij een vogelbescherming telescoop zoekt dus dacht ik dat ik hier de telescoop wel kon aanbieden aan jou. Ik had hem gekocht omdat hij relatief goedkoop is maar de kwaliteit wel heel goed. Het was ook mijn eerste telescoop ik heb er veel plezier aan beleefd!


M. Hoogteijling

nog een prima alternatief: de Nikons EDG 65 of 85 (iets duurder en zwaarder maar dan wel topklasse). Hier staan ze tussen en bij een gerenommeerde zaak: http://www.marktplaats.nl/verkopers/3289759.html
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

thomas u

wat trouwens wel leuk is nog even te vertellen is dat ik op schiermonnikoog een zwibis heb gezien. evenals een bladkoning, witbuikrot, zwarte rot (zelfontdek), roodhalsgans, dwerggans, kuifaalscholver, en een fitis ssp yakutensis heb gezien
http://waarneming.nl/user/view/87913

Caspergr


thomas u

ik heb nu vandaag een havik 82 ed 20x 60 gekocht. Ik ben er erg blij mee, en in de winkel heb ik hem vergeleken met de 25 x 50, en ik vond de 20 x 60 toch fijner kijken.
Thomad

Dirk van Opheusden

Een rijk bezit. Veel plezier gewenst ermee!
Dirk van Opheusden