Millingerwaard

Gestart door Taka, mei 27, 2007, 10:55:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Taka

Een middagje rondlopen in de Millingerwaard met mijn camera, want ik moest voor iets anders daar in de buurt zijn. Verder had ik het niet echt voorbereid in de zin dat ik al opgezocht wat er zoal te vinden is. Thuisgekomen, foto's bekijken en proberen uit te vinden wat er op staat. Lijken er ook nog diverse zeldzame soorten tussen te zitten. Die zijn ook door anderen voor de Millingerwaard gemeld, dus zo heel verontrustend is dat niet. Maar toch, graag een bevestiging. En ook van de meer gewone soorten, want zo veel vertrouwen in mezelf heb ik niet :).


1. Veldhondstong


2. Knikkende distel


3. Gewone ossentong


4. Kruisbladwalstro


5. Bonte wikke
(Sybe)

margriet

volgens mij zit je helemaal goed, in ieder geval de eerste 4, de wikke ken ik niet zo goed, maar is denk ik ook goed :duim:  
groetjes,

Margriet

Corryabbink

Citeervolgens mij zit je helemaal goed, in ieder geval de eerste 4, de wikke ken ik niet zo goed, maar is denk ik ook goed :duim:
Helemaal mee eens. Alles goed :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Taka

Fijn, dat geeft de burger moed.

Nu heb ik er ook nog twee waar ik niet zo goed uit kom.


6. Dit is een braam maar is er nog wat meer over te zeggen?


7. Iets met een lathyrus. Misschien een lathyruswikke, omdat het blad zo Wikke is?
(Sybe)

Pieter Stolwijk

#4
Geen Lathyruswikke, maar Vergeten wikke (Vicia sativa subsp. segetalis) of Smalle wikke (Vicia sativa subsp. nigra). Dat is lastig te zien. Ik denk de laatste omdat de bloemen eenkleurig zijn en de deelblaadjes van de bovenste bladen erg smal lijken. Moeilijk op een foto vast te stellen.

Bramen (Rubus fruticosus agg.) zijn alleen met speciale literatuur te determineren op microspecies-niveau. Daarvoor zijn bovendien meer details nodig.

Prachtige foto's overigens.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Niko Buiten

#5
CiteerGeen Lathyruswikke, maar Vergeten wikke (Vicia sativa subsp. segetalis) of Smalle wikke (Vicia sativa subsp. nigra). Dat is lastig te zien. Ik denk de laatste omdat de bloemen eenkleurig zijn en de deelblaadjes van de bovenste bladen erg smal lijken. Moeilijk op een foto vast te stellen.
In Haarlem heb ik ook zulke bloemen gevonden aan planten waarvan de blaadjes tussen de 3 en 8 mm breed en de onrijpe vrucht 5 cm lang was.
Groet,

Niko Buiten.


blerf

leuke plantjes en heerlijke foto's!!
Groet,
Jeroen