Recordpoging jaarlijst (editie 2014) (huidige recordhouder is Pieter Doorn)

Gestart door August, september 02, 2013, 10:14:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

August

http://waarneming.nl/ranks.php?jaar=2014&month=0&diergroep=1&prov=0&s%5B%5D=S
Pieter is niet nr 1 meer maar André Strootman en Maartje is ook niet meer de hoogste geplaatste Vrouw. Word spannend dit Jaar
August van Rijn

Ben Gaxiola

Op Facebook meldde Toy vrijdag dat Maartje en Pieter al ruime tijd boven de 300 staan en dat Alwin en hij die vrijdag 300 haalden...
Ben Gaxiola

laatvlieger

Hoe zou de stand zijn op dit moment? Iemand enig idee?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HJDT

André en zijn vriendin staan nu op 311.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Ben Wielstra

Man, volgens mij heb ik niet eens 311 totaal in NL. Waar zitten de verschillen in de top? Je moet ook nooit op vakantie gaan!

August

Ondertussen zijn we nu bijna in Augustus, en is er ongemerkt een verwoede strijd om het record te breken. tussen Pieter, Alwin, Andre Strootman en toch ook Toy Jansen. Alwin leek de beste papieren te hebben want die had meer zeldzaamheden maar Pieter heeft nu zijn inhaler binnen tov van Alwin namelijk de Steppevorkstaartplevier, bij de vorige was Pieter op vakantie. En ze lopen tov van vorig jaar ook nog voor met de lijst . Men zei dat de lijst van Pieter nooit meer gebroken zou worden maar als het zo doorgaat gaat deze er toch aan.
August van Rijn

ArjanH

Ik gun het een ieder van harte om het record te benaderen, te evenaren of te verbreken, maar zelf zegt zoiets me dus helemaal niets. Persoonlijk vind ik het vele malen interessanter en vooral belangrijker hoe het zal gaan met soorten die op het punt staan te gaan verdwijnen als broedvogel in Nederland.

HPM

Citaat van: ArjanH op juli 29, 2014, 23:42:32 PM

Ik gun het een ieder van harte om het record te benaderen, te evenaren of te verbreken, maar zelf zegt zoiets me dus helemaal niets. Persoonlijk vind ik het vele malen interessanter en vooral belangrijker hoe het zal gaan met soorten die op het punt staan te gaan verdwijnen als broedvogel in Nederland.

Een wedstrijd wie de langste zelfontdeklijst van uitgestorven vogels heeft zou wel wat zijn.
(Of een jaarlijst van zelfuitgestorven vogels)
Herman van der Meer

garryb

Persoonlijk vind ik dat dit topic niet is bedoeld om een mening over jaarlijsten als tak van sport te ventileren.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Citaat van: hiskodevries op juli 30, 2014, 14:20:27 PM
deze lijst geeft inmiddels de correcte aantallen weer http://waarneming.nl/ranks_v2.php?jaar=2014&month=0&diergroep=1&prov=0
Wat betekenen de rode uitroeptekens achter sommige van de getallen Hisko?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Schuller

Pieter Doorn nu op 321, daar stond hij vorig jaar pas op 28-08 (inclusief kwikken en Sibtjif). Dat is bijna een maand voorsprong! Durft iemand al een voorspelling te doen?
Edwin Schuller

Folkert Jan

#644
Citaat van: Edwin Schuller op juli 31, 2014, 10:25:16 AM
Pieter Doorn nu op 321, daar stond hij vorig jaar pas op 28-08 (inclusief kwikken en Sibtjif). Dat is bijna een maand voorsprong! Durft iemand al een voorspelling te doen?

Hou er rekening mee dat er vorig jaar een redelijk aantal invasiegasten in het late najaar kwamen die nu al op de lijst staan. De soorten zullen dus ergens anders vandaan moeten komen.

Invasiegasten

Grote kruisbek
Witbandkruisbek
Sneeuwuil
Sperweruil
Witstuitbarmsijs

Daarnaast zijn er ook al heel wat najaarssoorten binnen

Humes bladkoning
Humes braamsluiper
Kleine vliegenvanger
Rosse franjepoot
Papegaaiduiker
Zwarte zeekoet
Pestvogel
Pallas' boszanger
Grote pieper
Kleine jager


Qua makkelijker soort even uit mijn hoofd nog de volgende:

Grote jager
Middelste jager
Kleinste jager
Kleine alk
vale pijl
vorkstaartmeeuw

Bladkoning
dwerggors
roodkeelpieper
sperwergrasmus

Bruine boszanger?
Raddes boszanger?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

August

Als ik de zeer zeldzaam lijst doorneem zie ik dat Alwin er 1 voor staat op Pieter, of zie ik iets over het hoofd? Dat zou betekenen dat Alwin er nu dus iets beter voorstaat vanuit gaande dat de rest nog te doen zijn.
August van Rijn

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Folkert Jan

Citaat van: August op augustus 01, 2014, 00:20:27 AM
Als ik de zeer zeldzaam lijst doorneem zie ik dat Alwin er 1 voor staat op Pieter, of zie ik iets over het hoofd? Dat zou betekenen dat Alwin er nu dus iets beter voorstaat vanuit gaande dat de rest nog te doen zijn.

Welke soort dan?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Schuller

Pieter had gisteren een goeie dag met Kleine Klapekster en dito Spotvogel. Een korte blik op de jaarlijsten uit waarneming leert me dat hij goed on track is. Huidige stand is 337. Vorig jaar op 18-09 stond hij op 327! De Braamsluiper blythi is in beide rijtjes overigens niet meegeteld, maar ook die heeft 'ie dit jaar al binnen terwijl deze vorig jaar pas in het najaar kon worden gescoord.

2014: http://waarneming.nl/user/lifelist/54436?user=54436&g=1&local_list=0&local_list=1&fam=0&jaar=2014&maand=0&prov=0&rar=0&s[]=S&s[]=I&exo=0&esc=0&cdna=0&sorteer=datum&f=0&sound=0
2013: http://waarneming.nl/user/lifelist/54436?user=54436&g=1&local_list=0&local_list=1&fam=0&jaar=2013&maand=0&prov=0&rar=0&s[]=S&s[]=I&exo=0&esc=0&cdna=0&sorteer=datum&f=0&sound=0

Wie durft er een voorspelling te doen?
Edwin Schuller

Folkert Jan

Alles kan, maar hier zit nog wel een kuhls/scopoli bij neem ik aan? Dat is nou niet een soort die gegarandeerd door de CDNA komt.

Veel invasiegasten staan al op de lijst en gaven vorig jaar een mooie eindsprint. Het zal nu van andere soorten moeten komen.
Wat is er nodig voor een nieuw record? 18? Dat is nog aardig wat voor zelfs een goed najaar.

Overigens heb ik nog geen foto gezien van de noordse boszanger en ben ik bang dat die er ook niet 1,2,3 doorheen gaat komen met de texel boszanger en de terschelling swinhoes in het achterhoofd.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Citaat van: Folkert Jan op september 18, 2014, 14:04:01 PM
Alles kan, maar hier zit nog wel een kuhls/scopoli bij neem ik aan? Dat is nou niet een soort die gegarandeerd door de CDNA komt.

Veel invasiegasten staan al op de lijst en gaven vorig jaar een mooie eindsprint. Het zal nu van andere soorten moeten komen.
Wat is er nodig voor een nieuw record? 18? Dat is nog aardig wat voor zelfs een goed najaar.

Overigens heb ik nog geen foto gezien van de noordse boszanger en ben ik bang dat die er ook niet 1,2,3 doorheen gaat komen met de texel boszanger en de terschelling swinhoes in het achterhoofd.

Ook van de Blauwvleugeltaling/Kaneeltaling moeten we nog afwachten of die erdoor komt.

hiskodevries

Citeermaar hier zit nog wel een kuhls/scopoli bij neem ik aan?
nee want verzamelsoorten tellen niet mee
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankneijts

Citaat van: Folkert Jan op september 18, 2014, 14:04:01 PM

Overigens heb ik nog geen foto gezien van de noordse boszanger en ben ik bang dat die er ook niet 1,2,3 doorheen gaat komen met de texel boszanger en de terschelling swinhoes in het achterhoofd.


Opvallend dat van de 27 waarnemers die de vogel hebben ingevoerd er maar enkele zijn die de moeite hebben genomen om althans hier een fatsoenlijke beschrijving te plaatsen. Daarvan zouden met name die van Jaap Denee en Bart-Jan Prak wel eens doorslaggevend kunnen zijn met (relatief) 'veel' relevante kenmerken. Hopelijk dat er nog wat her en der in al of niet digitale opschrijfboekjes schuilt....



Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op september 18, 2014, 14:27:40 PM
Citeermaar hier zit nog wel een kuhls/scopoli bij neem ik aan?
nee want verzamelsoorten tellen niet mee

Waarom niet? Zijn er regels wat wel en niet meetelt bij een jaarlijst?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankmeer

Citaat van: JohanvantBosch op september 18, 2014, 14:26:35 PM
Citaat van: Folkert Jan op september 18, 2014, 14:04:01 PM
Alles kan, maar hier zit nog wel een kuhls/scopoli bij neem ik aan? Dat is nou niet een soort die gegarandeerd door de CDNA komt.

Veel invasiegasten staan al op de lijst en gaven vorig jaar een mooie eindsprint. Het zal nu van andere soorten moeten komen.
Wat is er nodig voor een nieuw record? 18? Dat is nog aardig wat voor zelfs een goed najaar.

Overigens heb ik nog geen foto gezien van de noordse boszanger en ben ik bang dat die er ook niet 1,2,3 doorheen gaat komen met de texel boszanger en de terschelling swinhoes in het achterhoofd.

Ook van de Blauwvleugeltaling/Kaneeltaling moeten we nog afwachten of die erdoor komt.

En Roze Pelikaan, Ross Gans, (Balkan)bergfluiter ...
Frank van der Meer

Edwin Schuller

De 337 is excl. kuhls/scopoli en de (Balkan)Bergfluiter. Hij heeft wel de Bergfluiter van Schier op de lijst staan.
De Blauwvleugeltaling zie ik nog wel sneuvelen, maar Ross' Gans en Roze Pelikaan: ik ga er ook niet over, maar waarom niet? Die Bronskop kwam er vorig jaar ook door...
NoBo staat er wel tussen, tsja.

Maar zelfs al schrap je al deze soorten dan staat hij dus nog op 333 en dat is geen slecht aantal gezien de datum, het najaar moet nog beginnen! Ik zie het alleen maar als een voordeel dat hij al een aantal mooie soorten van 2013 kon inkoppen, die heeft 'ie nu maar alvast. De race is zeker nog niet gewonnen, maar ook nog niet verloren.
Edwin Schuller

pietervanveelen

Het gaat er niet om wat er op deze site wordt beschreven bij de waarnemingen (NoBo) maar wat er op het indienformulier wordt ingevuld.
Er is door enkelen (met name de ontdekkers) een noordse boszanger gezien die in detail is bekeken en beschreven. We wachten af  8) ;D Dikke credits voor Arnout, Jeroen d B, et al.
Met vriendelijke groet,

Pieter van Veelen

www.pbase.com/pietervanveelen

Folkert Jan

Citaat van: pietervanveelen op september 18, 2014, 16:35:50 PM
Het gaat er niet om wat er op deze site wordt beschreven bij de waarnemingen (NoBo) maar wat er op het indienformulier wordt ingevuld.
Er is door enkelen (met name de ontdekkers) een noordse boszanger gezien die in detail is bekeken en beschreven. We wachten af  8) ;D Dikke credits voor Arnout, Jeroen d B, et al.

Uiteraard, maar een soort die in het verleden tot 2 keer problemen heeft opgeleverd terwijl er foto's waren zal het zonder foto's niet makkelijk krijgen  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Leo Heemskerk

Citaat van: Folkert Jan op september 18, 2014, 17:17:41 PM
Citaat van: pietervanveelen op september 18, 2014, 16:35:50 PM
Het gaat er niet om wat er op deze site wordt beschreven bij de waarnemingen (NoBo) maar wat er op het indienformulier wordt ingevuld.
Er is door enkelen (met name de ontdekkers) een noordse boszanger gezien die in detail is bekeken en beschreven. We wachten af  8) ;D Dikke credits voor Arnout, Jeroen d B, et al.

Uiteraard, maar een soort die in het verleden tot 2 keer problemen heeft opgeleverd terwijl er foto's waren zal het zonder foto's niet makkelijk krijgen  ;)
Komt gewoon op de lijst. De vorige tijdens DT kwam er prima doorheen. http://www.dutchavifauna.nl/record/3282 zonder foto's en door minder vogelaars gezien.  8)
Groet,

Leo Heemskerk

Ben Wielstra

Ik denk dat het voor Pieter nu voornamelijk strategisch is om alle andere jaarlijsters dermate wanhopig te krijgen dat ze er niet vol voor gaan.