Recordpoging jaarlijst (editie 2014) (huidige recordhouder is Pieter Doorn)

Gestart door August, september 02, 2013, 10:14:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: arnoud.vandenberg op maart 12, 2014, 22:37:50 PM
Citaat van: Folkert Jan op maart 12, 2014, 22:24:31 PM
Citaat van: ArjanH op maart 12, 2014, 21:13:31 PM
Citaat van: Folkert Jan op maart 12, 2014, 19:00:11 PM
En het is ook de vraag hoe lang buffelkop het nog volhoud.


De Buffelkopeend van Barendrecht, al is de vogel ongeringd, blijft voor mij een uiterst dubieus geval. Het gaat er bij mij niet in dat zo'n zeldzaam eendje al jarenlang, en dan slechts gedurende een bepaalde periode van het jaar, dezelfde miniscule plas aandoet. Met andere woorden: ik betwijfel ten zeerste of dit wel een wild exemplaar is. Dat neemt uiteraard niet weg dat het wel een hele fraaie vogel is en dat vermoedelijk nooit bewezen kan worden of het al dan niet een escape is. Dat het Korhoen en de Kuifleeuwerik gaan verdwijnen, lijkt helaas slechts een kwestie van tijd.

Terugkerende vogels is niet iets wat alleen deze buffelkop toebehoort.
Denk aan de Ringsnavelmeeuw, Brilzee-eend, Grote burgemeester, Amerikaanse wintertalingen, Ringsnaveleend etc
Inderdaad: halimodendri Vinkhuizen, Rotskruiper(s), noem maar op.

In de VS wordt een jaarlijks terugkeren naar dezelfde plek juist als een argument voor wildheid van een dwaalgast gezien (Joe Morlan in California rare birds committee report).

Weet jij wat de argumenten zijn van deze heren? Die grote tafeleend en friese ross gans met gele ring kwamen ook telkens terug
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ArjenDrost †

Citaat van: Folkert Jan op maart 12, 2014, 22:48:36 PM

Weet jij wat de argumenten zijn van deze heren? Die grote tafeleend en friese ross gans met gele ring kwamen ook telkens terug
Net zoals een hele lading gewone soorten die elk jaar weer op min of meer dezelfde plek overwinteren...

Guus Peterse

Al jaren lang een leucistische kokmeeuw iedere winter op precies hetzelfde stukje Klopvaart in Overvecht noord in Utrecht.
Kortom: je kan best vinden dat-ie niet wild is, maar dit lijkt me echt geen argument.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

thijsglastra

Wat is de stand t.o.v. vorig jaar? Pieter staat nu op 301, maar heeft de ransuil nog niet ingevoerd (ik neem aan dat hij die al wel heeft!?). Dat zou dan betekenen dat hij nu op 302 staat.
Groeten, Thijs

Vincent Hart

Toch vind ik bij de buffelkop van Barendrecht wel zwaar wegen dat er ook al jarenlang (meerdere) vogels met collectiering zijn/worden waargenomen op hetzelfde stukje Oude Maas waar de als wild beschouwde vogel regelmatig zit als ie niet op de Gaatkensplas/plas bouwdok verblijft, en op een steenworp afstand daarvan bij Puttershoek. Zoveel escape buffelkoppen zwemmen er nu ook weer niet rond in NL dat dit zonder meer als 'volstrekt toeval' kan worden afgedaan.
Zie bijv. http://waarneming.nl/gebied/view/43690?from=1900-01-01&to=2014-05-27&sp=2028&g=1&u=0, met waarnemingen van de 'wilde' en ontsnapte vogels door elkaar.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: thijsglastra op mei 27, 2014, 17:37:09 PM
Wat is de stand t.o.v. vorig jaar? Pieter staat nu op 301, maar heeft de ransuil nog niet ingevoerd (ik neem aan dat hij die al wel heeft!?). Dat zou dan betekenen dat hij nu op 302 staat.

Als je voor 1 juni 300+ soorten hebt ben je lekker bezig  :duim:
De meimaand valt qua bulk nogal tegen in mijn ogen. En de soorten die toch werden gezien waren lastig/niet twitchbaar (blonde ruiter, griel, grote grijze snip, terekruiter, witkeelkwik). Er valt nog naast de hiervoorgenoemde soorten heel veel te halen aan vrijwel jaarlijkse dwalers die we vaak in het voorjaar zien, maar ook allemaal in het najaar nog kunnen (citroenkwik, kleine klap, dougals, noordse nachtegaal, ralreiger, kortteenleeuwerik) En daarnaast zijn er nog genoeg najaarssoorten over die dit voorjaar nog niet twitchbaar waren (dwerggors, roodkeelpieper, bladkoning) En dan nog de wat hardere maar tegenwoordig toch vrij jaarlijkse soorten als bruine boszanger, raddes boszanger, woestijntapuit en aziatische roodborsttapuit. Dan nog wat zeesoortjes.

Als ze lekker doorgaan voorspel ik een eindstand van 340+ wetende dat ze het niet zo gek maken als vorig jaar.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op mei 27, 2014, 17:53:14 PM
Toch vind ik bij de buffelkop van Barendrecht wel zwaar wegen dat er ook al jarenlang (meerdere) vogels met collectiering zijn/worden waargenomen op hetzelfde stukje Oude Maas waar de als wild beschouwde vogel regelmatig zit als ie niet op de Gaatkensplas/plas bouwdok verblijft, en op een steenworp afstand daarvan bij Puttershoek. Zoveel escape buffelkoppen zwemmen er nu ook weer niet rond in NL dat dit zonder meer als 'volstrekt toeval' kan worden afgedaan.
Zie bijv. http://waarneming.nl/gebied/view/43690?from=1900-01-01&to=2014-05-27&sp=2028&g=1&u=0, met waarnemingen van de 'wilde' en ontsnapte vogels door elkaar.

Wat heeft dat op dit moment te maken met de jaarlijst? :P
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

thijsglastra

Citaat van: Folkert Jan op mei 27, 2014, 17:54:03 PM
Citaat van: thijsglastra op mei 27, 2014, 17:37:09 PM
Wat is de stand t.o.v. vorig jaar? Pieter staat nu op 301, maar heeft de ransuil nog niet ingevoerd (ik neem aan dat hij die al wel heeft!?). Dat zou dan betekenen dat hij nu op 302 staat.

Als ze lekker doorgaan voorspel ik een eindstand van 340+ wetende dat ze het niet zo gek maken als vorig jaar.

Dank voor je antwoord Folkert Jan. Op hoeveel soorten stonden ze vorig jaar op 27 mei? (weet je / iemand dat toevallig, of waar kan ik dat vinden ? ;) )
Groeten, Thijs

Gerard Troost

Citaat van: thijsglastra op mei 27, 2014, 18:40:52 PM
Op hoeveel soorten stonden ze vorig jaar op 27 mei? (weet je / iemand dat toevallig, of waar kan ik dat vinden ? ;) )

daar is een handige website voor...  ;)

http://bit.ly/1mAqUJF

edit: 292 dus
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HJDT

Was hiet zo dat Pieter en Maartje vorig jaar 1 van de (toen nog) vage Braamsluipers gezien hebben waarvan er in ieder geval 1 inmiddels ontmaskerd is als een Siberische en daarmee alsnog telbaar voor hun record jaarlijst?
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Folkert Jan

Citaat van: HJDT op mei 27, 2014, 23:59:24 PM
Was hiet zo dat Pieter en Maartje vorig jaar 1 van de (toen nog) vage Braamsluipers gezien hebben waarvan er in ieder geval 1 inmiddels ontmaskerd is als een Siberische en daarmee alsnog telbaar voor hun record jaarlijst?

Ja eemshaven vogel.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Henri25

Citaat van: Folkert Jan op mei 28, 2014, 08:25:01 AM
Citaat van: HJDT op mei 27, 2014, 23:59:24 PM
Was hiet zo dat Pieter en Maartje vorig jaar 1 van de (toen nog) vage Braamsluipers gezien hebben waarvan er in ieder geval 1 inmiddels ontmaskerd is als een Siberische en daarmee alsnog telbaar voor hun record jaarlijst?

Ja eemshaven vogel.

Die van Beijum toch ook?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Edwin Schuller

Citaat van: gtroost op mei 27, 2014, 21:12:52 PM
daar is een handige website voor...  ;)
http://bit.ly/1mAqUJF
edit: 292 dus

Dan lopen ze mooi op koers voor een nieuwe recordpoging, 't zal denk ik vooral gaan afhangen van hoe goed het najaar wordt.
Edwin Schuller

August

Voorlopig zitten ze nu 10 dagen in het buitenland
August van Rijn

August

Citaat van: Edwin Schuller op mei 28, 2014, 09:01:27 AM
Citaat van: gtroost op mei 27, 2014, 21:12:52 PM
daar is een handige website voor...  ;)
http://bit.ly/1mAqUJF
edit: 292 dus

Dan lopen ze mooi op koers voor een nieuwe recordpoging, 't zal denk ik vooral gaan afhangen van hoe goed het najaar wordt.
Waarom najaar ? Het kan nu nog steeds en ze lopen nog steeds voor met rode soorten tov van vorig jaar
August van Rijn

Folkert Jan

Citaat van: Henri25 op mei 28, 2014, 08:57:20 AM
Citaat van: Folkert Jan op mei 28, 2014, 08:25:01 AM
Citaat van: HJDT op mei 27, 2014, 23:59:24 PM
Was hiet zo dat Pieter en Maartje vorig jaar 1 van de (toen nog) vage Braamsluipers gezien hebben waarvan er in ieder geval 1 inmiddels ontmaskerd is als een Siberische en daarmee alsnog telbaar voor hun record jaarlijst?

Ja eemshaven vogel.

Die van Beijum toch ook?

Die is pas in 2014 gevonden
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jos Welbedacht

CiteerDie is pas in 2014 gevonden
En (nog) niet ontmaskerd als Siberische, volgens mij.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Edwin Schuller

Citaat van: August op mei 28, 2014, 09:22:08 AM
Waarom najaar ? Het kan nu nog steeds en ze lopen nog steeds voor met rode soorten tov van vorig jaar

Omdat we toch alweer richting de zomer gaan en een eventueel goed einde van het voorjaar waarschijnlijk niet opkan tegen een slecht najaar.

Of zoiets :)
Edwin Schuller

Steven Wytema

Citaat van: Jos Welbedacht op mei 28, 2014, 09:35:38 AM
CiteerDie is pas in 2014 gevonden
En (nog) niet ontmaskerd als Siberische, volgens mij.
En voor zover ik weet zal dat ook nooit meer gaan gebeuren.
Steven Wytema


Jos Welbedacht

Oke, dan weet jij meer dan ik. Volgens dit topic, vanaf post 45, was er mogelijk DNA verzameld. Wellicht is dat toch mislukt?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

HJDT

Citaat van: Folkert Jan op mei 28, 2014, 08:25:01 AM
Citaat van: HJDT op mei 27, 2014, 23:59:24 PM
Was hiet zo dat Pieter en Maartje vorig jaar 1 van de (toen nog) vage Braamsluipers gezien hebben waarvan er in ieder geval 1 inmiddels ontmaskerd is als een Siberische en daarmee alsnog telbaar voor hun record jaarlijst?

Ja eemshaven vogel.

Ik heb het dus niet over een vogel van 2014 maar eentje van 2013. Als je die erbij zou tellen (ervan uitgaande dat ze een braamsluiper hebben gezien die nu d.m.v. DNA analyse is bevestigd) wordt het jaartotaal van 2013 toch alsnog verhoogd met 1 soort en daardoor dus nog moeilijker te verbeteren?
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Guus Peterse

Nou ja, bijna iedereen (in elk geval iedereen die serieus aan het jaarlijsten is) heeft dit jaar natuurlijk diezelfde +1. En dat zal de komende jaren niet anders zijn, schat ik zo in. Dus dat maakt eigenlijk niets uit.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

August

Citaat van: guusp op mei 28, 2014, 23:26:05 PM
Nou ja, bijna iedereen (in elk geval iedereen die serieus aan het jaarlijsten is) heeft dit jaar natuurlijk diezelfde +1. En dat zal de komende jaren niet anders zijn, schat ik zo in. Dus dat maakt eigenlijk niets uit.
Dan moeten ze wel eerst gevangen worden ;)
August van Rijn

HJDT

Citaat van: guusp op mei 28, 2014, 23:26:05 PM
Nou ja, bijna iedereen (in elk geval iedereen die serieus aan het jaarlijsten is) heeft dit jaar natuurlijk diezelfde +1. En dat zal de komende jaren niet anders zijn, schat ik zo in. Dus dat maakt eigenlijk niets uit.

Maar voor de lijst van vorig jaar maakt het wel degelijk uit: het record verpletterd of het record verpletterd + 1.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Steven Wytema

Citaat van: Jos Welbedacht op mei 28, 2014, 21:01:32 PM
Oke, dan weet jij meer dan ik. Volgens dit topic, vanaf post 45, was er mogelijk DNA verzameld. Wellicht is dat toch mislukt?

"..was er mogelijk DNA verzameld" -> Als je doelt op de opmerking van Diedert dan vraag ik me af hoeveel concrete actie daaruit is voortgekomen. Zelf weet ik dat er pogingen zijn gedaan maar zonder resultaat.

Als de vogel was gevangen waren de resultaten inmiddels ook wel bedenk denk je niet?
Steven Wytema


Folkert Jan

eemshaven was 2013, culemborg en beijum 2014
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jos Welbedacht

Citeer"..was er mogelijk DNA verzameld" -> Als je doelt op de opmerking van Diedert dan vraag ik me af hoeveel concrete actie daaruit is voortgekomen. Zelf weet ik dat er pogingen zijn gedaan maar zonder resultaat.

Dank voor je reactie. Ik doelde op de opmerking van Diedert en die van Peter. Daaruit maak ik op dat er wel actie is ondernomen om DNA uit vogelpoep te verkrijgen. Verder weet ik niet meer dan dat er in dat topic staat, dus dat de eventuele resultaten pas eind mei (rond deze tijd dus) komen. Je hoort wel eens dat het niet altijd lukt om DNA uit vogelpoep te halen, dus daar zal het wel mislukt zijn.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

DKoppenol

Er is wel degelijk DNA verzameld, heeft Peter mij verteld. Tevens zei hij toen dat die gegevens pas eind mei of nog later bekend zouden worden. Ik kan alleen het linkje naar de foto op db even niet vinden.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Steven Wytema

Nee klopt; ik was te snel (dacht dat Peter het alleen over de kit had en had zijn reactie op jouw post niet gelezen).
Diedert: het staat in post 46 in de door Jos aangehaalde link (direct onder jouw opmerking).
Steven Wytema


JacobBosma(Gr.)

Er is drie keer tevergeefs een vangpoging gedaan. Eerder was al poep verzameld en dat is uiteindelijk naar Peter gestuurd. Zeer waarschijnlijk poep van de Braamsluiper die een half uur in de schemer op die plek heeft gezeten, maar niet rechtstreeks uit de vogel zien vallen.... Toevallig waren Pieter en Maartje hierbij aanwezig.
Groeten, Jacob Bosma