Recordpoging jaarlijst (editie 2014) (huidige recordhouder is Pieter Doorn)

Gestart door August, september 02, 2013, 10:14:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik ransuil als slaapplaats had ingevoerd zonder embargo, maar een andere vogelaar kon deze niet zien totdat ik de waarneming had gewijzigd naar ter plaatse
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op januari 23, 2014, 12:37:11 PM

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik ransuil als slaapplaats had ingevoerd zonder embargo, maar een andere vogelaar kon deze niet zien totdat ik de waarneming had gewijzigd naar ter plaatse

Dat is raar want als er een administratief embargo is ingesteld kan de waarnemer dat niet ongedaan maken.
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: HPM op januari 23, 2014, 12:57:08 PM
Citaat van: Folkert Jan op januari 23, 2014, 12:37:11 PM

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik ransuil als slaapplaats had ingevoerd zonder embargo, maar een andere vogelaar kon deze niet zien totdat ik de waarneming had gewijzigd naar ter plaatse

Dat is raar want als er een administratief embargo is ingesteld kan de waarnemer dat niet ongedaan maken.
Wel als het embargo gekoppeld is aan de activiteit ' slaapplaats'. Als de waarnemer dit verandert in 'ter plaatse', is het m.i. logisch dat het embargo eraf gaat.

Yeronimo

Waarom wordt het eigenlijk allemaal onder embargo gegooid? Wat mijn betreft een heel foute zet om daar een rechte lijn in te trekken.

Natuurlijk ransuilen worden illegaal soms gevangen en ook teveel verstoord. Maar bedenk dat ransuilen juist voor heel veel mensen tot de verbeelding spreken en een ontmoeting met deze vogels brengt juist de waarde van natuur hoger bij veel mensen. Ik zou het zonde vinden als alles afgeschermd wordt. In Leeuwarden hebben we zo een locatie bijvoorbeeld waar 17 ransuilen roesten. Deze zijn mooi vanaf de weg te bewonderen. Hoewel ik er in het begin erg voorzichtig mee was ben ik er nu juist reclame voor aan het maken en medestudenten of andere mensen die geïnteresseerd zijn breng ik mee naar de plek. Juist door mensen er actief bij te betrekken zorg je dat er meer draagvlak is voor vogels en natuur in algemeen. Het speelt mee op deze locatie dat de vogels bij erge drukte vluchten in de achtertuin van een huis en daar niet meer gezien kunnen worden. Ze hebben dus de mogelijkheid te vluchten en doen dat ook als het moet. Illegaal gevangen worden zal hier eigenlijk niet gebeuren, de buurt houden actief een oogje in het zeil. Iedereen is er enthousiast over.

Graag hoop ik dat er ook rekening gehouden wordt met situaties die de waarnemers beter in kunnen schatten dan de admins. De slaapplaats in Leeuwarden graag niet onder embargo s.v.p.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: JohanvantBosch op januari 23, 2014, 13:16:41 PM
Citaat van: HPM op januari 23, 2014, 12:57:08 PM
Citaat van: Folkert Jan op januari 23, 2014, 12:37:11 PM

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik ransuil als slaapplaats had ingevoerd zonder embargo, maar een andere vogelaar kon deze niet zien totdat ik de waarneming had gewijzigd naar ter plaatse

Dat is raar want als er een administratief embargo is ingesteld kan de waarnemer dat niet ongedaan maken.
Wel als het embargo gekoppeld is aan de activiteit ' slaapplaats'. Als de waarnemer dit verandert in 'ter plaatse', is het m.i. logisch dat het embargo eraf gaat.

Ja, dat zal het zijn. Maar bijvoorbeeld 10 ransuilen ter plaatse blijft natuurlijk een roest, maar dat kan het systeem dan niet als zodanig selecteren.
Overigens heb ik door mijzelf ingestelde embargo's gehad die ik daar niet vanaf kon halen door vervroegen. Ze moesten automatisch verlopen volgens de oorspronkelijke instelling.

Herman van der Meer

Pim

#575
Pieter en Maartje komen vandaag uit op 202 soorten in januari 2014 (en nog week te gaan). Volgens mij kan de champagne van de kurk, een nieuw record voor januari!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Gert Ottens


eddynieuwstraten

Euhhh? Hebben we het ornithologische hoogtepunt van deze eeuw gemist of zit ik in een scène van banana split.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Wielstra

Wat een bof als je zowel Eskimo als Dunbekwulp in NL ontdekt.

ArjenDrost †

Ik ben benieuwd naar het oordeel van het CDNA...

Certhia

Citaat van: eddynieuwstraten op januari 24, 2014, 19:06:13 PM
Euhhh? Hebben we het ornithologische hoogtepunt van deze eeuw gemist of zit ik in een scène van banana split.

We zijn beswelmd!
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Justin Jansen

Citaat van: Gert Ottens op januari 24, 2014, 18:52:23 PM
Overigens hebben Pieter en Maartje vorig jaar nog een klapper van jewelste gemist:


http://www.radioactiverobins.com/snipes-waders/Slender-billed%20Curlew-INTRO.htm
Helaas, staan diverse kenmerken op de foto's van Norman, die in zijn geheel niet kloppen voor Dunbekwulp (zie waarschijnlijk het mei-nummer British Birds, althans zo staat het op de planning)
M.v.g., Justin Jansen


Certhia

Citaat van: Justin Jansen op januari 25, 2014, 00:39:43 AM
Citaat van: Gert Ottens op januari 24, 2014, 18:52:23 PM
Overigens hebben Pieter en Maartje vorig jaar nog een klapper van jewelste gemist:


http://www.radioactiverobins.com/snipes-waders/Slender-billed%20Curlew-INTRO.htm
Helaas, staan diverse kenmerken op de foto's van Norman, die in zijn geheel niet kloppen voor Dunbekwulp (zie waarschijnlijk het mei-nummer British Birds, althans zo staat het op de planning)

En mocht iemand nou ooit twijfelen: How to...    Slender-billed Curlew

Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

canoorlander


Helaas, staan diverse kenmerken op de foto's van Norman, die in zijn geheel niet kloppen



Inkoppertje  :angel:


gr. Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

Ben Wielstra

Kan er niet iemand eens wat DNA uit een Dunbekwulpenbalg halen? Ik ben toch wel benieuwd.

cursorius

Citaat van: Ben Wielstra op januari 25, 2014, 14:20:46 PM
Kan er niet iemand eens wat DNA uit een Dunbekwulpenbalg halen? Ik ben toch wel benieuwd.

Als je ooit n echte Dunbekwulp in levende lijve hebt gezien weet je dat dat niet nodig is. Ik ga er vanuit met deze opmerking dat je twijfelt of die uberhaupt wel bestaat.

Ben Wielstra

Neen ik twijfel zeker niet! Althans dat-ie bestond, dat-ie nog bestaat daar heb ik m'n twijfels over. Maar ik weet wel dat er gesuggereerd wordt dat Dunbekwulp een hybride zou zijn. Dat slaat volgens mij echt totaal nergens op slaat want ooit waren die krengen algemeen! Maar ik zou wel gewoon benieuwd zijn hoe die valt. Juist omdat-ie uitgestorven is verbaasd het me dat niemand het nog beprobeerd heeft (of ik heb het gemist).

En nee, ik heb er nooit een in het echt gezien  :-[

frankcoenjaerts

#588
Citaat van: Ben Wielstra op januari 24, 2014, 20:09:55 PM
Wat een bof als je zowel Eskimo als Dunbekwulp in NL ontdekt.

.... en niet te vergeten de eerste 5 gevallen van Amerikaanse Zilvermeeuw!

"Maarten Spanjer en de grondpapegaai revisited"

edit: mag naar "praat maar raak" - de hele pagina trouwens- al kan dat (chromosomaal) DNA onderzoek natuurlijk geen kwaad...
Met vriendelijke groeten,

Frank

ArjanH

Citaat van: Ben Wielstra op januari 25, 2014, 16:59:19 PM
Neen ik twijfel zeker niet! Althans dat-ie bestond, dat-ie nog bestaat daar heb ik m'n twijfels over. Maar ik weet wel dat er gesuggereerd wordt dat Dunbekwulp een hybride zou zijn. Dat slaat volgens mij echt totaal nergens op slaat want ooit waren die krengen algemeen! Maar ik zou wel gewoon benieuwd zijn hoe die valt. Juist omdat-ie uitgestorven is verbaasd het me dat niemand het nog beprobeerd heeft (of ik heb het gemist).

En nee, ik heb er nooit een in het echt gezien  :-[


Dat "die krengen" ooit algemeen zijn geweest, durf ik te betwijfelen. En dat de soort nu uitgestorven zou zijn, evenzeer. Wat dat laatste betreft: de kans dat de Dunbekwulp er niet meer is, lijkt me vrij groot maar aan de andere kant zijn er ook voorbeelden van soorten die jarenlang niet zijn gezien en als uitgestorven werden beschouwd, maar toch weer zijn herontdekt.


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rene Janssen

#592
Mogelijk goed te splitsen vanaf dit bericht? http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=253049.msg1556284#msg1556284


Zeker interessante materie, die soort en wat er over geschreven wordt. Over de waarneming zeg ik niets.
René Janssen

hendrik.h

Wie doet dit jaar een poging om het record te breken?
gr hendrik.

ArjenDrost †

Even op waarneming.nl kijken en je vindt:


Pieter: 218
Maartje: 213
Andre Strootman: 206
Herman vd Brand: 205
Pim Julsing: 202
Linda Aandeweg: 201


Geen idee of zij een poging aan het doen zijn, maar die staan in ieder geval het hoogst :)

Sander Haak

#595
Even wat lijstjes naast elkaar gelegd:


Zelfde datum vorig jaar stond Pieter op 199. Ten opzichte van dat lijstje mist hij volgens mij alleen Kuifleeuwerik en Bruine Boszanger. Andersom is de lijst veel groter dus heeft hij een gunstige uitgangspositie. Veel van die soorten zaten er natuurlijk sinds eind 2013. Als je naar de hele 2013 lijst kijkt heeft hij nu "maar" 3 unieke soorten: Kleine Trap, Kaspische Plevier en Bruine Klauwier.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Folkert Jan

En wellicht dat dit dan toch echt het laatste jaar is dat huiskraai, kuifleeuwerik en korhoen (als de gemelde man dezelfde is als de ongeringde/ongezenderde van vorig jaar) kunnen. En het is ook de vraag hoe lang buffelkop het nog volhoud.

Daarnaast is er nog geen waterspreeuw gemeld en die heeft alwin ook wel
Eens gemist tijdens zijn recordpogingen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ArjanH

Citaat van: Folkert Jan op maart 12, 2014, 19:00:11 PM
En het is ook de vraag hoe lang buffelkop het nog volhoud.


De Buffelkopeend van Barendrecht, al is de vogel ongeringd, blijft voor mij een uiterst dubieus geval. Het gaat er bij mij niet in dat zo'n zeldzaam eendje al jarenlang, en dan slechts gedurende een bepaalde periode van het jaar, dezelfde miniscule plas aandoet. Met andere woorden: ik betwijfel ten zeerste of dit wel een wild exemplaar is. Dat neemt uiteraard niet weg dat het wel een hele fraaie vogel is en dat vermoedelijk nooit bewezen kan worden of het al dan niet een escape is. Dat het Korhoen en de Kuifleeuwerik gaan verdwijnen, lijkt helaas slechts een kwestie van tijd.

Folkert Jan

Citaat van: ArjanH op maart 12, 2014, 21:13:31 PM
Citaat van: Folkert Jan op maart 12, 2014, 19:00:11 PM
En het is ook de vraag hoe lang buffelkop het nog volhoud.


De Buffelkopeend van Barendrecht, al is de vogel ongeringd, blijft voor mij een uiterst dubieus geval. Het gaat er bij mij niet in dat zo'n zeldzaam eendje al jarenlang, en dan slechts gedurende een bepaalde periode van het jaar, dezelfde miniscule plas aandoet. Met andere woorden: ik betwijfel ten zeerste of dit wel een wild exemplaar is. Dat neemt uiteraard niet weg dat het wel een hele fraaie vogel is en dat vermoedelijk nooit bewezen kan worden of het al dan niet een escape is. Dat het Korhoen en de Kuifleeuwerik gaan verdwijnen, lijkt helaas slechts een kwestie van tijd.

Terugkerende vogels is niet iets wat alleen deze buffelkop toebehoort.
Denk aan de Ringsnavelmeeuw, Brilzee-eend, Grote burgemeester, Amerikaanse wintertalingen, Ringsnaveleend etc
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

arnoud.vandenberg

Citaat van: Folkert Jan op maart 12, 2014, 22:24:31 PM
Citaat van: ArjanH op maart 12, 2014, 21:13:31 PM
Citaat van: Folkert Jan op maart 12, 2014, 19:00:11 PM
En het is ook de vraag hoe lang buffelkop het nog volhoud.


De Buffelkopeend van Barendrecht, al is de vogel ongeringd, blijft voor mij een uiterst dubieus geval. Het gaat er bij mij niet in dat zo'n zeldzaam eendje al jarenlang, en dan slechts gedurende een bepaalde periode van het jaar, dezelfde miniscule plas aandoet. Met andere woorden: ik betwijfel ten zeerste of dit wel een wild exemplaar is. Dat neemt uiteraard niet weg dat het wel een hele fraaie vogel is en dat vermoedelijk nooit bewezen kan worden of het al dan niet een escape is. Dat het Korhoen en de Kuifleeuwerik gaan verdwijnen, lijkt helaas slechts een kwestie van tijd.

Terugkerende vogels is niet iets wat alleen deze buffelkop toebehoort.
Denk aan de Ringsnavelmeeuw, Brilzee-eend, Grote burgemeester, Amerikaanse wintertalingen, Ringsnaveleend etc
Inderdaad: halimodendri Vinkhuizen, Rotskruiper(s), noem maar op.

In de VS wordt een jaarlijks terugkeren naar dezelfde plek juist als een argument voor wildheid van een dwaalgast gezien (Joe Morlan in California rare birds committee report).