Waarom wordt het eigenlijk allemaal onder embargo gegooid? Wat mijn betreft een heel foute zet om daar een rechte lijn in te trekken.
Natuurlijk ransuilen worden illegaal soms gevangen en ook teveel verstoord. Maar bedenk dat ransuilen juist voor heel veel mensen tot de verbeelding spreken en een ontmoeting met deze vogels brengt juist de waarde van natuur hoger bij veel mensen. Ik zou het zonde vinden als alles afgeschermd wordt. In Leeuwarden hebben we zo een locatie bijvoorbeeld waar 17 ransuilen roesten. Deze zijn mooi vanaf de weg te bewonderen. Hoewel ik er in het begin erg voorzichtig mee was ben ik er nu juist reclame voor aan het maken en medestudenten of andere mensen die geïnteresseerd zijn breng ik mee naar de plek. Juist door mensen er actief bij te betrekken zorg je dat er meer draagvlak is voor vogels en natuur in algemeen. Het speelt mee op deze locatie dat de vogels bij erge drukte vluchten in de achtertuin van een huis en daar niet meer gezien kunnen worden. Ze hebben dus de mogelijkheid te vluchten en doen dat ook als het moet. Illegaal gevangen worden zal hier eigenlijk niet gebeuren, de buurt houden actief een oogje in het zeil. Iedereen is er enthousiast over.
Graag hoop ik dat er ook rekening gehouden wordt met situaties die de waarnemers beter in kunnen schatten dan de admins. De slaapplaats in Leeuwarden graag niet onder embargo s.v.p.