Recordpoging jaarlijst (editie 2014) (huidige recordhouder is Pieter Doorn)

Gestart door August, september 02, 2013, 10:14:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Citaat van: frankneijts op januari 06, 2014, 23:47:05 PM
Citaat van: ArjenDrost op januari 06, 2014, 23:16:28 PM
Citaat van: hendrik.h op januari 06, 2014, 22:56:59 PM
oke dat stelt het record voor mij in een ander perspectief ,want geluid is door iedereen anders te beoordelen.
Hoezo? Als ik een koekoek alleen hoor, dan heb ik die toch ook waargenomen? Lijkt me niet dat iemand anders dat op een andere manier beoordeeld... Waarom zou een zichtwaarneming beter zijn dan een waarneming op geluid?

Groeten, Arjen

Het is geen groot geheim dat vogelaars veel gemakkelijker leren om vogels op uiterlijk te herkennen dan op geluid. Op 1 of andere manier 'beklijft' de ervaring met/herinnering aan geluiden minder goed dan die m.b.t. het uiterlijk. Herinner je de manier waarop je bijv. het verschil tussen Zwartkop en Tuinfluiter (Grote Lijster en Zanglijster enz.) hebt geleerd: bij twijfel steeds maar weer het beestje opzoeken om 'm te zien.....
Zeker, ik ben zelf helemaal nooit een geluidenman geweest. Maar eigenlijk is het gek dat we altijd zoveel waarde hechten aan zichtwaarnemingen. Volgens mij zijn de meeste vogels net zo goed op geluid te determineren als op zicht.


Groeten, Arjen

nick

Citaat van: falco op januari 07, 2014, 00:18:17 AM
Wellicht om een lijst te hebben die boven elke twijfel verheven is?


Natuurlijk is dat de reden, dat spreekt voor zich. De vraag is juist waarom er twijfel is met betrekking tot die eerste avond-waarneming. Die ziet/hoort er in mijn ogen/oren tot nog toe zeer geloofwaardig uit, dus waarom dan toch niet geteld?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

frankcoenjaerts

Zoals ik Pieter en Maartje afgelopen jaar (als door toeval waren we heel erg vaak samen op plekken) te werk heb zien gaan denk ik dat je het niet veel verder moet zoeken dan Ies aangeeft, Nick. Gewoon voor enkele soorten de beslissing bij de cDNA leggen - en daarna later toevoegen. Toegegeven, misschien een beetje roomser dan de paus in dit geval - maar dat roep hier bij mij eerder respect naar Pieter op dan argwaan naar het geval.
Met vriendelijke groeten,

Frank

JandJ

Mee eens, Frank.
Pieter en Maartije vind ik verantwoord met hun lijst omgaan.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Citaat van: hendrik.h op januari 06, 2014, 22:56:59 PM

oke dat stelt het record voor mij in een ander perspectief ,want geluid is door iedereen anders te beoordelen.

Echt niet. Elke soort heeft zijn karakteristieke geluidenrepertoir.
Als vogelaar ben je serieus gehandicapt als je de geluiden niet kent of er geen gebruik van maakt. Het lijkt me dan ook onmogelijk om topscorer te worden zonder gebruik te maken van geluid.
Zelfs als je van jezelf een soort moet zien om hem in op je lijstje te mogen zetten kan je je een heleboel tijd en moeite besparen door op de geluiden af te gaan.
Herman van der Meer

Erwin Reinstra

Voor een aantal soorten is geluid (zang en/ of roepjes) zelfs veruit het beste kenmerk. Denk bijv. aan sterk gelijkende soorten als kleine karekiet/ bosrietzanger/ struikrietzanger, fitis/ tjiftjaf, matkop/ glanskop. Zeker als je de vogel niet optimaal ziet (of in de hand hebt), wat in het algemeen veel vaker voorkomt dan een vogel wel optimaal zien, is geluid bij dergelijke soorten essentieel.
Verder zijn een aantal soorten gewoon notoir lastig om te zien, zoals kwartel en kwartelkoning (laatste heb ik in Nederland bijv. nog nooit levend gezien). Dit terwijl deze beide soorten toch niet erg zeldzaam zijn. De zang van beiden is echter onmiskenbaar...
Ik zelf hecht aan het horen van een vogel dan ook evenveel waarde als aan zien. Als ik een vogel hoor, zie ik hem/ haar natuurlijk het liefst ook nog. Maar omgekeerd geldt hetzelfde: als ik een vogel zie zou ik het leuk vinden als hij/ zij daarbij ook geluid maakt.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


jeroenroelofsen

Citaat van: Modest Moose op januari 07, 2014, 10:00:04 AM
Voor een aantal soorten is geluid (zang en/ of roepjes) zelfs veruit het beste kenmerk. Denk bijv. aan sterk gelijkende soorten als kleine karekiet/ bosrietzanger/ struikrietzanger, fitis/ tjiftjaf, matkop/ glanskop. Zeker als je de vogel niet optimaal ziet (of in de hand hebt), wat in het algemeen veel vaker voorkomt dan een vogel wel optimaal zien, is geluid bij dergelijke soorten essentieel.
Verder zijn een aantal soorten gewoon notoir lastig om te zien, zoals kwartel en kwartelkoning (laatste heb ik in Nederland bijv. nog nooit levend gezien). Dit terwijl deze beide soorten toch niet erg zeldzaam zijn. De zang van beiden is echter onmiskenbaar...
Ik zelf hecht aan het horen van een vogel dan ook evenveel waarde als aan zien. Als ik een vogel hoor, zie ik hem/ haar natuurlijk het liefst ook nog. Maar omgekeerd geldt hetzelfde: als ik een vogel zie zou ik het leuk vinden als hij/ zij daarbij ook geluid maakt.
Amen (oftwel, helemaal niets op aan te merken :duim:)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Het sinds een paar jaar determinerende lichte vlekje aan de snavel van Glanskop heb ik in het veld nog nooit met zekerheid kunnen ontdekken. Toch weet ik dat het in mijn regio vol zit met Glanskoppen en dat Matkop al jaren is verdwenen. Zoiets valt zelfs geblinddoekt vast te stellen. Het is in zo'n geval dan ook helemaal niet nodig om te gaan zoeken naar moeilijk zichtbare uiterlijke kenmerken. Je hebt er ook geen kostbare telescopen en telelenzen voor nodig. Je oren zijn voldoende. Eventueel is een oor voldoende. En als je bewijs wil leveren dan is een geluidsrecorder nog altijd ontzettend veel goedkoper dan een camera met teletoeter.

Herman van der Meer

nick

Citaat van: frankcoenjaerts op januari 07, 2014, 09:20:50 AM
Zoals ik Pieter en Maartje afgelopen jaar (als door toeval waren we heel erg vaak samen op plekken) te werk heb zien gaan denk ik dat je het niet veel verder moet zoeken dan Ies aangeeft, Nick. Gewoon voor enkele soorten de beslissing bij de cDNA leggen - en daarna later toevoegen. Toegegeven, misschien een beetje roomser dan de paus in dit geval - maar dat roep hier bij mij eerder respect naar Pieter op dan argwaan naar het geval.


Misschien iets beter lezen, Frank? Mij  insteek was juist dat ik niet snapte waarom ze de soort niet tellen, en juist omdat ik de indruk had dat de eerste avond wel degelijk een Ruigpootuil daar heeft zitten roepen. Pieter, Maartje en ik staan op goede voet met elkaar (ze zijn ook veel  op bezoek geweest in Camperduin), en als ik iets zou willen, dan is het hooguit dat ze hun record nóg scherper mogen stellen! Geen argwaan dus, alleen maar de vraag waarom hij niet geteld wordt. En inderdaad respect voor hun voorzichtige en conservatieve lijst!


Inmiddels hebben twee mensen me er op gewezen dat er rekening mee wordt gehouden door sommige mensen dat het een afwijkend roepende Bosuil zou kunnen betreffen, (de zogenaamde wavering call?). Het is me alleen niet duidelijk of dat voor alleen de tweede avond zou gelden, of voor beide avonden... Hier weet ik evenwel niet de ins en outs van. Wellicht dat iemand dat nog eens kan ophelderen?


Maar dat laatste zou dan wel een goede reden de soort (nog) niet op de jaarlijst te zetten, waarmee mijn vraag dan ook beantwoord is.
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Leo Heemskerk

Citaat van: nick op januari 07, 2014, 17:31:08 PM
Bosuil  zogenaamde wavering call?.
Nick wavering call ooit zelf een opgenomen en nu op waarneming.nl gezet
Schok me rot die avond. http://waarneming.nl/waarneming/view/81065453
Groet,

Leo Heemskerk

Thijs Fijen

Die wavering call (volgens mij beter bekend als de xylofoon-triller) heeft over het algemeen meer met elkaar verbonden roepjes. Er zit dus minder een pauze in.
In de mij bekende opnames zingt onmiskenbaar een Ruigpootuil.
Thijs Fijen

Jacob Molenaar

#521
ze hebben er een concurrent bij: Aart vink.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

laatvlieger

Citaat van: Jacob Molenaar op januari 08, 2014, 07:03:30 AM
ze hebben er een concurrent bij: Aart vink.
Aart mist nog wel veel knallers, zoals sneeuwuil, sib. Taling, Am. smient, Kl. geelpootruiter, Brilzee-eend, ...

Dus die zal wel het nodige nog terug moeten vinden en nog flink zijn best moeten doen, maar als bijv die sneeuwuil nog weer opduikt... Zou wel leuk zijn!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

jeroenroelofsen

Voor de 2014 lijsten was toch inmiddels een appart topic gemaakt?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=261621.0

Nu loopt alles erg door elkaar....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

laatvlieger

Die Siberische Taling, die zal toch ook nog wel ergens rondhangen?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op januari 08, 2014, 09:56:48 AM
Die Siberische Taling, die zal toch ook nog wel ergens rondhangen?


Bij de poelier?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

GertJ

Citaat van: laatvlieger op januari 08, 2014, 09:56:48 AM
Die Siberische Taling, die zal toch ook nog wel ergens rondhangen?
Er is de laatste tijd regelmatig gezocht bij Driel (slechts 1 keer door mij).
Het viel me op dat toen zelfs internationale belangstelling was (o.a. Belgische auto met franstalige en spaanstalige vogelaars erin...)
Groet Gert Jager

nick

Citaat van: Bas vd Burg op januari 06, 2014, 23:47:43 PM
Citaat van: nick op januari 06, 2014, 20:51:32 PM
dat gaat wel erg ver: iemand, die (bepaalde?) vogelaars stalkt om ze met tapes voor de gek te houden?
Of zijn er geloofwaardiger scenario's?

Zou wel erg raar zijn Nick, zeker als ik het verhaal van Timo Roeke lees: www.slagpen.wordpress.com/2013/11/15/ontdekking-ruigpootuil/


Waarschijnlijk maak ik van een mug een olifant, maar waarom is het geluid 'verdwenen' uit Timo's verhaal?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Tukkerbird

Citaat van: nick op januari 08, 2014, 16:47:34 PM
Citaat van: Bas vd Burg op januari 06, 2014, 23:47:43 PM
Citaat van: nick op januari 06, 2014, 20:51:32 PM
dat gaat wel erg ver: iemand, die (bepaalde?) vogelaars stalkt om ze met tapes voor de gek te houden?
Of zijn er geloofwaardiger scenario's?

Zou wel erg raar zijn Nick, zeker als ik het verhaal van Timo Roeke lees: www.slagpen.wordpress.com/2013/11/15/ontdekking-ruigpootuil/


Waarschijnlijk maak ik van een mug een olifant, maar waarom is het geluid 'verdwenen' uit Timo's verhaal?

Misschien omdat die het gezeik over de geluiden helemaal zat is, dat er iets mis is gegaan bij de GKS is duidelijk maar dat er één heeft geroepen nog meer.
Als ze nu ook over de opname van de RPU beginnen dan kan ik mij dat goed voor stellen, en dat het er één was is voor mij wel zeker.

Wim Langbroek

Sneeuwuil iig weer teruggevonden vandaag op Vlieland.
Mvg. Wim Langbroek

theomuusse

Geluiden Tima: dan zie ik helemaal geen probleem het te laten staan als het zeker is.....

Theo

laatvlieger

Citaat van: tukkerbird op januari 08, 2014, 17:30:08 PM
Citaat van: nick op januari 08, 2014, 16:47:34 PM
Citaat van: Bas vd Burg op januari 06, 2014, 23:47:43 PM
Citaat van: nick op januari 06, 2014, 20:51:32 PM
dat gaat wel erg ver: iemand, die (bepaalde?) vogelaars stalkt om ze met tapes voor de gek te houden?
Of zijn er geloofwaardiger scenario's?

Zou wel erg raar zijn Nick, zeker als ik het verhaal van Timo Roeke lees: www.slagpen.wordpress.com/2013/11/15/ontdekking-ruigpootuil/


Waarschijnlijk maak ik van een mug een olifant, maar waarom is het geluid 'verdwenen' uit Timo's verhaal?

Misschien omdat die het gezeik over de geluiden helemaal zat is, dat er iets mis is gegaan bij de GKS is duidelijk maar dat er één heeft geroepen nog meer.
Als ze nu ook over de opname van de RPU beginnen dan kan ik mij dat goed voor stellen, en dat het er één was is voor mij wel zeker.
Vind ik toch wel wat vreemd, wat je hier schrijft? Hoezo is het duidelijk dat er bij de gks er één heeft geroepen? Volgens mij is dt nou juist alleszins onduidelijk geworden.

Het verwijderen van het geluid van de ruigpootuil maakt ook dat verhaal een stuk minder geloofwaardig. Ik snap werkelijk niet waarom je dat zou doen? Staat op die opname ook een cd recording? Als dat het geval is, dan meldt je dat toch? Nu is het enige bewijsmateriaal verwijderd. De andere twee opnamen die nog op waarneming.nl staan zijn onbetrouwbaar. Op één schijnt ook een opname van cd te staan.

Ik sluit zeker niet uit dat beide soorten ( RPU en GKS) daadwerkelijk aanwezig zijn, maar beide zijn m.i. Onvoldoende gedocumenteerd.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: FrankR op januari 08, 2014, 18:16:56 PM
Citaat van: laatvlieger op januari 08, 2014, 17:54:55 PM

Het verwijderen van het geluid van de ruigpootuil maakt ook dat verhaal een stuk minder geloofwaardig. Ik snap werkelijk niet waarom je dat zou doen? Staat op die opname ook een cd recording? Als dat het geval is, dan meldt je dat toch? Nu is het enige bewijsmateriaal verwijderd. De andere twee opnamen die nog op waarneming.nl staan zijn onbetrouwbaar. Op één schijnt ook een opname van cd te staan.

Als ik goed geïnformeerd ben staat op één inderdaad een opname van een CD, maar ook de reactie daarop van de RPU. De waarnemer heeft dit vermeld in zijn commentaar bij de opname. Dit commentaar is op waarneming.nl vanwege vervaging niet algemeen zichtbaar.

Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=259984.msg1537149#msg1537149
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: FrankR op januari 08, 2014, 18:48:36 PM
Citaat van: HPM op januari 08, 2014, 18:38:42 PM
Citaat van: FrankR op januari 08, 2014, 18:16:56 PM
Citaat van: laatvlieger op januari 08, 2014, 17:54:55 PM

Het verwijderen van het geluid van de ruigpootuil maakt ook dat verhaal een stuk minder geloofwaardig. Ik snap werkelijk niet waarom je dat zou doen? Staat op die opname ook een cd recording? Als dat het geval is, dan meldt je dat toch? Nu is het enige bewijsmateriaal verwijderd. De andere twee opnamen die nog op waarneming.nl staan zijn onbetrouwbaar. Op één schijnt ook een opname van cd te staan.

Als ik goed geïnformeerd ben staat op één inderdaad een opname van een CD, maar ook de reactie daarop van de RPU. De waarnemer heeft dit vermeld in zijn commentaar bij de opname. Dit commentaar is op waarneming.nl vanwege vervaging niet algemeen zichtbaar.

Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=259984.msg1537149#msg1537149

Tja, die discussie. Als de waarnemer inderdaad heeft aangegeven, dat hij/zij ook het CD-geluid op zijn opname heeft staan, is het geen "plagiaat". (De waarnemer heeft niet zelf getaped, maar dat er getaped zou worden was bekend bij de aanwezigen.)

Dan is er wel getaped door iemand die aan zijn hand liep,
Herman van der Meer

pieterdoorn

Bij deze willen wij iedereen bedanken, die ons geholpen, gebeld en gesupport hebben, zodat wij dit geweldige record konden neerzetten.
Wij kijken met veel plezier terug op afgelopen jaar. 
Ons motto van dit jaar is :  Alles mag en niets moet!!!
Groetjes Pieter en Maartje.

jeroenroelofsen

Leuk dat jullie ook reageren
Van harte gefeliciteerd met jullie fantastische prestatie!
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Martijn Bot

Citaat van: pieterdoorn op januari 08, 2014, 22:07:05 PM
Ons motto van dit jaar is :  Alles mag en niets moet!!
Dat is al mijn hele vogelleven mijn motto; ik kan het iedereen aanraden  ;)

August

#537
August van Rijn

Bas vd Burg

In ieder geval +1 August, humes braamsluiper zal nog wel aanvaard moeten worden natuurlijk
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

August

Citaat van: Bas vd Burg op januari 14, 2014, 20:26:20 PM
In ieder geval +1 August, humes braamsluiper zal nog wel aanvaard moeten worden natuurlijk
Ja maar dat geldt voor meerdere soorten Bas ;) . Ik zie nog geen verschil tussen ( bv Sneeuwuil en Humes Braamsluiper) moeten allebie nog in roulatie komen.
August van Rijn