Zoals ik Pieter en Maartje afgelopen jaar (als door toeval waren we heel erg vaak samen op plekken) te werk heb zien gaan denk ik dat je het niet veel verder moet zoeken dan Ies aangeeft, Nick. Gewoon voor enkele soorten de beslissing bij de cDNA leggen - en daarna later toevoegen. Toegegeven, misschien een beetje roomser dan de paus in dit geval - maar dat roep hier bij mij eerder respect naar Pieter op dan argwaan naar het geval.
Misschien iets beter lezen, Frank? Mij insteek was juist dat ik niet snapte waarom ze de soort
niet tellen, en juist omdat ik de indruk had dat de eerste avond wel degelijk een Ruigpootuil daar heeft zitten roepen. Pieter, Maartje en ik staan op goede voet met elkaar (ze zijn ook veel op bezoek geweest in Camperduin), en als ik iets zou willen, dan is het hooguit dat ze hun record nóg scherper mogen stellen! Geen argwaan dus, alleen maar de vraag waarom hij niet geteld wordt. En inderdaad respect voor hun voorzichtige en conservatieve lijst!
Inmiddels hebben twee mensen me er op gewezen dat er rekening mee wordt gehouden door sommige mensen dat het een afwijkend roepende Bosuil
zou kunnen betreffen, (de zogenaamde wavering call?). Het is me alleen niet duidelijk of dat voor alleen de tweede avond zou gelden, of voor beide avonden... Hier weet ik evenwel niet de ins en outs van. Wellicht dat iemand dat nog eens kan ophelderen?
Maar dat laatste zou dan wel een goede reden de soort (nog) niet op de jaarlijst te zetten, waarmee mijn vraag dan ook beantwoord is.