Recordpoging jaarlijst (editie 2014) (huidige recordhouder is Pieter Doorn)

Gestart door August, september 02, 2013, 10:14:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

August

Heb begrepen dat de 4 musketiers een record poging toch niet uitsluiten, dus kan dit topic gewoon doorgaan. Veel succes gewenst
August van Rijn

Max Berlijn

Als ik me niet vergis (nummer hier niet bij de hand), staat de berfluiter van Texel in het laatste nummer van DB gepubliceerd als Bergfluiter (westelijke dus), hetgeen mij persoonlijk ook terecht lijkt als je sommige goede foto's ziet. De hele BaBeFlu discussie was destijds volgens mij ingegeven op een opgenomen en verkeerd geïnterpreteerd roepje (en daarop volgend wishful thinking) De vogel ziet er uit als een Westelijke. In het voorjaar roept westelijke weinig en oostelijke veel. In het najaar weet ik dat niet maar zie geen reden om aan te nemen dat dit anders is. Niet roepende vogels blijken volgens mij uiteindelijk allemaal westelijke. Dus +1 zou ik nog zeggen voor P en M en dan dus 355?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

frankneijts

#482
Citaat van: Max Berlijn op januari 04, 2014, 10:35:28 AM
Als ik me niet vergis (nummer hier niet bij de hand), staat de berfluiter van Texel in het laatste nummer van DB gepubliceerd als Bergfluiter (westelijke dus), hetgeen mij persoonlijk ook terecht lijkt als je sommige goede foto's ziet. De hele BaBeFlu discussie was destijds volgens mij ingegeven op een opgenomen en verkeerd geïnterpreteerd roepje (en daarop volgend wishful thinking) De vogel ziet er uit als een Westelijke. In het voorjaar roept westelijke weinig en oostelijke veel. In het najaar weet ik dat niet maar zie geen reden om aan te nemen dat dit anders is. Niet roepende vogels blijken volgens mij uiteindelijk allemaal westelijke. Dus +1 zou ik nog zeggen voor P en M en dan dus 355?

In 'Recente meldingen' (DB 35, no. 6) staat-ie op pagina 418 weliswaar inderdaad als bonelli maar met de toevoeging: "kwam het besef dat deze soort in het najaar misschien niet zonder geluid of biometrie met zekerheid van Balkanbergfluiter P. orientalis is te onderscheiden." Bovendien luidt het bijschrift onder de foto op blz. 417: "....Phylloscopus bonelli/orientalis...". Dit lijkt me ook terecht: tenslotte moet de CDNA hierover (nog) oordelen, waarbij ze hopelijk hardere criteria hanteren dan jij Max. Overigens is het in dat verband wellicht opmerkelijk dat-ie, althans tot zojuist en misschien zie ik iets over het hoofd (?), nog nergens lijkt te rouleren...
(Vooralsnog 354 dus voor P & M..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Citaat van: frankneijts op januari 04, 2014, 11:15:47 AM
Citaat van: Max Berlijn op januari 04, 2014, 10:35:28 AM
Als ik me niet vergis (nummer hier niet bij de hand), staat de berfluiter van Texel in het laatste nummer van DB gepubliceerd als Bergfluiter (westelijke dus), hetgeen mij persoonlijk ook terecht lijkt als je sommige goede foto's ziet. De hele BaBeFlu discussie was destijds volgens mij ingegeven op een opgenomen en verkeerd geïnterpreteerd roepje (en daarop volgend wishful thinking) De vogel ziet er uit als een Westelijke. In het voorjaar roept westelijke weinig en oostelijke veel. In het najaar weet ik dat niet maar zie geen reden om aan te nemen dat dit anders is. Niet roepende vogels blijken volgens mij uiteindelijk allemaal westelijke. Dus +1 zou ik nog zeggen voor P en M en dan dus 355?

In 'Recente meldingen' (DB 35, no. 6) staat-ie op pagina 418 weliswaar inderdaad als bonelli maar met de toevoeging: "kwam het besef dat deze soort in het najaar misschien niet zonder geluid of biometrie met zekerheid van Balkanbergfluiter P. orientalis is te onderscheiden." Bovendien luidt het bijschrift onder de foto op blz. 417: "....Phylloscopus bonelli/orientalis...". Dit lijkt me ook terecht: tenslotte moet de CDNA hierover (nog) oordelen, waarbij ze hopelijk hardere criteria hanteren dan jij Max. Overigens is het in dat verband wellicht opmerkelijk dat-ie, althans tot zojuist en misschien zie ik iets over het hoofd (?), nog nergens lijkt te rouleren...
(Vooralsnog 354 dus voor P & M..)
maar verzamelsoorten tellen toch ook als 1?

Bij een Big Day is vaak een van de regels (en ik neem aan ook voor een Big Year), dat een verzamelsoort als één telt. Bijvoorbeeld als langsvliegende sterns niet op naam gebracht konden worden en alleen als "Noordse Dief" op de lijst zijn gekomen, dan telt deze als 1 (mits niet Visdief of Noordse Stern ook op de lijst staat). Volgens mij is dat Bergfluiter verhaal heel vergelijkbaar en dus telbaar als +1
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op januari 04, 2014, 11:38:41 AM
Citaat van: frankneijts op januari 04, 2014, 11:15:47 AM
Citaat van: Max Berlijn op januari 04, 2014, 10:35:28 AM
Als ik me niet vergis (nummer hier niet bij de hand), staat de berfluiter van Texel in het laatste nummer van DB gepubliceerd als Bergfluiter (westelijke dus), hetgeen mij persoonlijk ook terecht lijkt als je sommige goede foto's ziet. De hele BaBeFlu discussie was destijds volgens mij ingegeven op een opgenomen en verkeerd geïnterpreteerd roepje (en daarop volgend wishful thinking) De vogel ziet er uit als een Westelijke. In het voorjaar roept westelijke weinig en oostelijke veel. In het najaar weet ik dat niet maar zie geen reden om aan te nemen dat dit anders is. Niet roepende vogels blijken volgens mij uiteindelijk allemaal westelijke. Dus +1 zou ik nog zeggen voor P en M en dan dus 355?

In 'Recente meldingen' (DB 35, no. 6) staat-ie op pagina 418 weliswaar inderdaad als bonelli maar met de toevoeging: "kwam het besef dat deze soort in het najaar misschien niet zonder geluid of biometrie met zekerheid van Balkanbergfluiter P. orientalis is te onderscheiden." Bovendien luidt het bijschrift onder de foto op blz. 417: "....Phylloscopus bonelli/orientalis...". Dit lijkt me ook terecht: tenslotte moet de CDNA hierover (nog) oordelen, waarbij ze hopelijk hardere criteria hanteren dan jij Max. Overigens is het in dat verband wellicht opmerkelijk dat-ie, althans tot zojuist en misschien zie ik iets over het hoofd (?), nog nergens lijkt te rouleren...
(Vooralsnog 354 dus voor P & M..)
maar verzamelsoorten tellen toch ook als 1?

Bij een Big Day is vaak een van de regels (en ik neem aan ook voor een Big Year), dat een verzamelsoort als één telt. Bijvoorbeeld als langsvliegende sterns niet op naam gebracht konden worden en alleen als "Noordse Dief" op de lijst zijn gekomen, dan telt deze als 1 (mits niet Visdief of Noordse Stern ook op de lijst staat). Volgens mij is dat Bergfluiter verhaal heel vergelijkbaar en dus telbaar als +1

Ik ken natuurlijk niet alle Big Day-reglementen uit mijn hoofd en er zullen dus best BD-groepen zijn die zulke gevallen tellen maar ik vind het nogal dubieus. Een 'tikkende' gors telt dan zeker als Dwerg-/Bosgors? Of nòg beter, Rosse/Maskergors? En zo kan ik er natuurlijk nog wel een paar verzinnen. Het lijkt me niet dat die op een officiële Nederlandse jaarlijst moeten meetellen tenzij het om verzamelsoorten gaat zoals bijv. 'donsstormvogel' die ook als zodanig op de NL lijst staat (de enige!). Maar er zal ongetwijfeld wel ergens een reglement 'Nederlandse Jaarlijst' (o.i.d.) rondzwerven dat aan dergelijke twijfels een einde maakt?!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Valt toch wel mee hoe dubieus zoiets is? Kijk het is wat anders als die bergfluiter spec ook nog een Fitis zou kunnen zijn, dan is die natuurlijk niet telbaar. Het was een Bergfluiter of een Balkanbergfluiter. Als je deze beide nog niet op je lijst hebt staan, dan is het m.i. prima valide om die als 1 te tellen.

Hier wordt dat bijvoorbeeld ook gedaan:
http://www.aba.org/bigday/bigdayrules.pdf
CiteerA bird identified to one of a species group (i.e., scaup, small alcid, Western/Semipalmated Sandpiper,
Common/Arctic Tern) may be counted as a species if no other in that group is counted.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Max Berlijn

#486
@Maar Frank wat wijst er dan op een Balkan bij deze vogel na het ontzenuwen van het geluidsverhaal? Ik kan je wel vijf punten geven waarom het een westelijke is.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op januari 04, 2014, 12:42:04 PM
Valt toch wel mee hoe dubieus zoiets is? Kijk het is wat anders als die bergfluiter spec ook nog een Fitis zou kunnen zijn, dan is die natuurlijk niet telbaar. Het was een Bergfluiter of een Balkanbergfluiter. Als je deze beide nog niet op je lijst hebt staan, dan is het m.i. prima valide om die als 1 te tellen.

Hier wordt dat bijvoorbeeld ook gedaan:
http://www.aba.org/bigday/bigdayrules.pdf
CiteerA bird identified to one of a species group (i.e., scaup, small alcid, Western/Semipalmated Sandpiper,
Common/Arctic Tern) may be counted as a species if no other in that group is counted.

Kan best dat die Amerikanen het zó doen maar ik vind het 'mietjesvogelen', zelfs op de zandgronden van Binnen-Kempistan kom je al niet meer weg met een 'Noordse Dief' ... 8) (Maar nogmaals: er zullen toch wel officiële regels zijn voor jaarlijsters?)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#488
Citaat van: Max Berlijn op januari 04, 2014, 12:52:38 PM
@Maar Frank wat wijst er dan op een Balkan bij deze vogel na het ontzenuwen van het geluidsverhaal? Ik kan je wel vijf punten geven waarom het een westelijke is.

Je bedoelt "waarom het volgens Max een Westelijke is" en zo denk ik er weliswaar ook over maar het 'Advanced Bird ID Handbook'  zegt over orientalis o.a.: "Almost complete overlap in all above-mentioned plumage differences with bonelli.." en alleen "birds showing full suite of characters from 1 species highly indicative.". Dat betekent dus niet 100% en dat blijkt ook uit de slotzin: "Certain ID of ind out of range only possible including voice and/or wing formula." Ik ben dus heel benieuwd wat de CDNA (wier voorzitter de auteur is van hiervoor genoemde citaten) ermee gaat doen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

August

Citaat van: frankneijts op januari 04, 2014, 11:15:47 AM
Citaat van: Max Berlijn op januari 04, 2014, 10:35:28 AM
Als ik me niet vergis (nummer hier niet bij de hand), staat de berfluiter van Texel in het laatste nummer van DB gepubliceerd als Bergfluiter (westelijke dus), hetgeen mij persoonlijk ook terecht lijkt als je sommige goede foto's ziet. De hele BaBeFlu discussie was destijds volgens mij ingegeven op een opgenomen en verkeerd geïnterpreteerd roepje (en daarop volgend wishful thinking) De vogel ziet er uit als een Westelijke. In het voorjaar roept westelijke weinig en oostelijke veel. In het najaar weet ik dat niet maar zie geen reden om aan te nemen dat dit anders is. Niet roepende vogels blijken volgens mij uiteindelijk allemaal westelijke. Dus +1 zou ik nog zeggen voor P en M en dan dus 355?

In 'Recente meldingen' (DB 35, no. 6) staat-ie op pagina 418 weliswaar inderdaad als bonelli maar met de toevoeging: "kwam het besef dat deze soort in het najaar misschien niet zonder geluid of biometrie met zekerheid van Balkanbergfluiter P. orientalis is te onderscheiden." Bovendien luidt het bijschrift onder de foto op blz. 417: "....Phylloscopus bonelli/orientalis...". Dit lijkt me ook terecht: tenslotte moet de CDNA hierover (nog) oordelen, waarbij ze hopelijk hardere criteria hanteren dan jij Max. Overigens is het in dat verband wellicht opmerkelijk dat-ie, althans tot zojuist en misschien zie ik iets over het hoofd (?), nog nergens lijkt te rouleren...
(Vooralsnog 354 dus voor P & M..)
De ontdekker gaat deze Bergfluiter geloof ik niet indienen  , dus als iemand anders deze wilt indienen graag
August van Rijn

laatvlieger

gaat lekker door! Ongelofelijk!
Maar nog wel een paar echte klappers die er waarschijnlijk nog ergens in Nederland zijn, die ze nog wel binnen moeten halen:
Bonapartes strandloper
Swinhoes Boszanger (misschien wel te combineren met de Bona?)
Brilzee-eend
Siberische taling

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BramtK

Citaat van: laatvlieger op januari 05, 2014, 16:39:25 PM
Swinhoes Boszanger (misschien wel te combineren met de Bona?)


Ja, want met die Swinhoes ben je in een uur wel klaar.  :rolleye:
Groeten,

Bram ter Keurs

GertJ

Citaat van: BramtK op januari 05, 2014, 17:11:43 PM
Citaat van: laatvlieger op januari 05, 2014, 16:39:25 PM
Swinhoes Boszanger (misschien wel te combineren met de Bona?)


Ja, want met die Swinhoes ben je in een uur wel klaar.  :rolleye:
Nou, als je een keer mazzel hebt, dan zou  het kunnen natuurlijk... maar verder moet je er misschien 3 dagen voor inroosteren  ;D
Groet Gert Jager

nick

Toch nog even on topic:


waarom hebben Pieter en Maartje hun Ruigpootuil geschrapt? Ik weet dat er 'bedenkingen' waren bij de waarnemingen op 'de' tweede' avond, maar was er ook iets verdachts aan de hand op de eerste avond (toen P+M hem hadden!)? Dat laatste heb ik dan blijkbaar gemist?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Jildert

Ik heb door verhalen in de wandelgangen dezelfde vraagtekens...

Overijssel en soorten op geluid lijkt na het Grijskopspecht-verhaal niet meer zo betrouwbaar.

nick

dat gaat wel erg ver: iemand, die (bepaalde?) vogelaars stalkt om ze met tapes voor de gek te houden?
Of zijn er geloofwaardiger scenario's?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

dupont

Citaat van: Jildert op januari 06, 2014, 20:35:33 PM
Ik heb door verhalen in de wandelgangen dezelfde vraagtekens...

Overijssel en soorten op geluid lijkt na het Grijskopspecht-verhaal niet meer zo betrouwbaar.


Gelukkig blijft er op dit moment genoeg over in het Overijsselse  ;)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

hendrik.h

tellen geluiden dan ook? ik dacht van iedere soort een bewijs foto.
gr hendrik.

Justin Jansen

Citaat van: hendrik.h op januari 06, 2014, 21:07:34 PM
tellen geluiden dan ook? ik dacht van iedere soort een bewijs foto.
Voor het Nederlandse "spelletje" mag dat, verder staat iedereen vrij of hij of zij dat telt voor zijn eigen lijst.
M.v.g., Justin Jansen


hendrik.h

oke dat stelt het record voor mij in een ander perspectief ,want geluid is door iedereen anders te beoordelen.
gr hendrik.

jeroenroelofsen

#500
Maar vlgns mij hebben ze echt maar een zeer beperkt aantal op alleen geluid in de lijst staan. Bijna alles is op zijn minst zichtwaarneming, al dan niet met foto's als bewijs
loop het lijstje hier maar na;
http://waarneming.nl/lijst_v3.php?user=54436&g=1&local_list=0&local_list=1&fam=0&jaar=2013&maand=0&prov=0&rar=1&s%5B%5D=S&s%5B%5D=I&exo=0&esc=0&cdna=0&sorteer=alfa&f=0&sound=0
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

August

Citaat van: hendrik.h op januari 06, 2014, 22:56:59 PM
oke dat stelt het record voor mij in een ander perspectief ,want geluid is door iedereen anders te beoordelen.
Op de lijst van Maartje en Pieter is elke vogel soort gezien dus je kan in dit geval je perspectief weer veranderen
August van Rijn

ArjenDrost †

Citaat van: hendrik.h op januari 06, 2014, 22:56:59 PM
oke dat stelt het record voor mij in een ander perspectief ,want geluid is door iedereen anders te beoordelen.
Hoezo? Als ik een koekoek alleen hoor, dan heb ik die toch ook waargenomen? Lijkt me niet dat iemand anders dat op een andere manier beoordeeld... Waarom zou een zichtwaarneming beter zijn dan een waarneming op geluid? Uiteraard is het dan fijn dat er geluidsopnames zijn, net zoals het bij zichtwaarnemingen fijn is dat er foto's/film aanwezig is.

Maar goed, ik had idd begrepen dat hier (bijna) overal foto's van zijn, dus hier speelt het niet.

Groeten, Arjen

Ben Gaxiola

Ik heb een tijd de koekoek gehad als ringtone voor een sms. Toen ik merkte dat mensen in mijn buurt ten onrechte Koekoeken invoerden op waarneming.nl heb ik snel een andere ringtone genomen...

QED.  B)
Ben Gaxiola

Bas vd Burg

Citaat van: August op januari 06, 2014, 23:09:34 PM
Citaat van: hendrik.h op januari 06, 2014, 22:56:59 PM
oke dat stelt het record voor mij in een ander perspectief ,want geluid is door iedereen anders te beoordelen.
Op de lijst van Maartje en Pieter is elke vogel soort gezien dus je kan in dit geval je perspectief weer veranderen

Elke soort August? Ook Klein Waterhoen, Kleinst Waterhoen, Kwartelkoning, Kwartel?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankneijts

Citaat van: ArjenDrost op januari 06, 2014, 23:16:28 PM
Citaat van: hendrik.h op januari 06, 2014, 22:56:59 PM
oke dat stelt het record voor mij in een ander perspectief ,want geluid is door iedereen anders te beoordelen.
Hoezo? Als ik een koekoek alleen hoor, dan heb ik die toch ook waargenomen? Lijkt me niet dat iemand anders dat op een andere manier beoordeeld... Waarom zou een zichtwaarneming beter zijn dan een waarneming op geluid?

Groeten, Arjen

Het is geen groot geheim dat vogelaars veel gemakkelijker leren om vogels op uiterlijk te herkennen dan op geluid. Op 1 of andere manier 'beklijft' de ervaring met/herinnering aan geluiden minder goed dan die m.b.t. het uiterlijk. Herinner je de manier waarop je bijv. het verschil tussen Zwartkop en Tuinfluiter (Grote Lijster en Zanglijster enz.) hebt geleerd: bij twijfel steeds maar weer het beestje opzoeken om 'm te zien.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

hendrik.h

ze halen niet voor niks die uil weg,dus ze hebben zelf ook twijfel,bij hoeveel soorten zal dit zijn,ik twijfel niet aan hun kunde.ik gun hun het record.
gr hendrik.

Bas vd Burg

Citaat van: nick op januari 06, 2014, 20:51:32 PM
dat gaat wel erg ver: iemand, die (bepaalde?) vogelaars stalkt om ze met tapes voor de gek te houden?
Of zijn er geloofwaardiger scenario's?

Zou wel erg raar zijn Nick, zeker als ik het verhaal van Timo Roeke lees: www.slagpen.wordpress.com/2013/11/15/ontdekking-ruigpootuil/
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

nick

Citaat van: Bas vd Burg op januari 06, 2014, 23:47:43 PM
Citaat van: nick op januari 06, 2014, 20:51:32 PM
dat gaat wel erg ver: iemand, die (bepaalde?) vogelaars stalkt om ze met tapes voor de gek te houden?
Of zijn er geloofwaardiger scenario's?

Zou wel erg raar zijn Nick, zeker als ik het verhaal van Timo Roeke lees: www.slagpen.wordpress.com/2013/11/15/ontdekking-ruigpootuil/


Inderdaad! maar Pieter en Maartje hebben de soort op dezelfde avond waargenomen (in Timo's aanwezigheid???), dus waarom zetten ze hem dan niet op hun record-jaarlijst? ik word daar wel een beetje nieuwsgierig naar, als ik eerlijk ben....
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

falco

Wellicht om een lijst te hebben die boven elke twijfel verheven is?
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)