Als ik me niet vergis (nummer hier niet bij de hand), staat de berfluiter van Texel in het laatste nummer van DB gepubliceerd als Bergfluiter (westelijke dus), hetgeen mij persoonlijk ook terecht lijkt als je sommige goede foto's ziet. De hele BaBeFlu discussie was destijds volgens mij ingegeven op een opgenomen en verkeerd geïnterpreteerd roepje (en daarop volgend wishful thinking) De vogel ziet er uit als een Westelijke. In het voorjaar roept westelijke weinig en oostelijke veel. In het najaar weet ik dat niet maar zie geen reden om aan te nemen dat dit anders is. Niet roepende vogels blijken volgens mij uiteindelijk allemaal westelijke. Dus +1 zou ik nog zeggen voor P en M en dan dus 355?
In 'Recente meldingen' (DB 35, no. 6) staat-ie op pagina 418 weliswaar inderdaad als
bonelli maar met de toevoeging: "kwam het besef dat deze soort in het najaar misschien niet zonder geluid of biometrie met zekerheid van Balkanbergfluiter
P. orientalis is te onderscheiden." Bovendien luidt het bijschrift onder de foto op blz. 417: "....
Phylloscopus bonelli/orientalis...". Dit lijkt me ook terecht: tenslotte moet de CDNA hierover (nog) oordelen, waarbij ze hopelijk hardere criteria hanteren dan jij Max. Overigens is het in dat verband wellicht opmerkelijk dat-ie, althans tot zojuist en misschien zie ik iets over het hoofd (?), nog nergens lijkt te rouleren...
(Vooralsnog 354 dus voor P & M..)