Misschien toch even toelichten hoe bepaalde keuzes zijn gemaakt. Misschien verduidelijkt dat wat.
Via de Overijsselse Whatsappgroep werd de vondst 'live' bekend gemaakt. Vanuit enthousiasme en de wens het te delen natuurlijk begrijpelijk. Ik denk dat ik iets dichter tegen de Drentse ervaringen aanzit dan de ontdekker, en ook wat beter bekend ben met wat negatieve ervaringen. Ik heb daarom direct verzocht wat terughoudend te zijn in het delen van info. Met name kwam dat voort uit onbekendheid met de situatie ter plaatse (mogelijke broedvogel?, kwetsbaar gebied?,etc, etc, maar ook door wat slechte ervaringen in Drenthe).
In Drenthe en Overijssel zijn de afgelopen jaren zoektochten georganiseerd naar deze soort en daarbij zijn afspraken gemaakt met terreineigenaren, wat te doen als er wat gevonden wordt. Tijdens deze zoektochten is nooit wat gevonden, en nu hebben we een toevalstreffer. Ik ben, persoonlijk, van mening dat de eerder gemaakte afspraken dan ook gelden. Dit komt met name neer op: eerst melden bij terreineigenaar, inschatten verstoringskansen, reguleren van toegang.
Bovenstaande gecombineerd leidde tot mijn oproep tot terughoudendheid. Vervolgens is vanaf dinsdagochtend (dus een paar uur na de ontdekking) getracht deze afspraken met Staatsbosbeheer na te komen. Vervolgens bleek al vrij snel dat er geen probleem bij SBB was om een excursie te organiseren, dus dat is dan ook bekend gemaakt en geregeld. Dat er in de tussentijd al allerlei mensen klaar stonden die op eigen gelegenheid naar het bos wilden, blijkt wel dat enige afstemming handig is. Staatsbosbeheer heeft gisteren ook haar grote tevredenheid geuit over de werkwijze en het gedrag van de mensen. Hiermee 'koop' je welwillendheid voor de toekomst.
Dat we hebben aangegeven dat iedereen binnen zijn eigen netwerk de info mag/moet delen, maar verder terughoudendheid te betrachten, heeft ermee te maken dat we enige sociale controle willen houden. Door de info op deze manier te verstrekken, kunnen we er (zo veel als mogelijk is) vanuit gaan dat de info terecht komt bij mensen die een beetje weten wat ze doen. Er is dus geen enkele wens om de toegang te verbieden, wel om de toegang wat gecontroleerd te laten verlopen en te voorkomen dat "Meelwormenman" of andere dwazen opduiken.
We hebben gemeend dat dit de beste werkwijze was om zo veel mogelijk mensen de kans te geven de vogel te horen en tegelijkertijd de kans op verstoring te beperken. Of iedereen het er mee eens is: ik weet het niet.