Recordpoging jaarlijst (editie 2014) (huidige recordhouder is Pieter Doorn)

Gestart door August, september 02, 2013, 10:14:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

Citaat van: BramtK op januari 05, 2015, 09:04:55 AM
Het onderhoud van wegen en dijken, groenplantsoen en natuurgebied via welke Pieter al die soorten heeft kunnen zien. Natuurlijk zit daar belastinggeld in. Gefeliciteerd allen, op het nieuwe belastingjaar! :blink:

Ah... in dat geval; chapeau!! :lol:
Edwin Schuller

VictorE

Citaat van: Have op december 17, 2014, 18:52:31 PM
Hoe verhoudt het Nederlandse jaarlijstrecord zich tot dat van andere Europese landen?
Wat is bijvoorbeeld het jaarrecord in het Verenigd Koninkrijk?

Groet,
Helena

http://bigyearnorway.blogspot.nl/
Eindigend op 303 (is neem ik aan dezelfde Noor die al eerder is genoemd) met als laatste soort een Kruisbek. Maar boven de 300 schijnt voor Noorwegen sowieso wel bijzonder te zijn.

ArjenDrost †

Citaat van: VictorE op januari 08, 2015, 12:22:33 PM
Citaat van: Have op december 17, 2014, 18:52:31 PM
Hoe verhoudt het Nederlandse jaarlijstrecord zich tot dat van andere Europese landen?
Wat is bijvoorbeeld het jaarrecord in het Verenigd Koninkrijk?

Groet,
Helena

http://bigyearnorway.blogspot.nl/
Eindigend op 303 (is neem ik aan dezelfde Noor die al eerder is genoemd) met als laatste soort een Kruisbek. Maar boven de 300 schijnt voor Noorwegen sowieso wel bijzonder te zijn.
Klopt, idd dezelfde noor. Net het record van 309 niet gehaald...

pieterdoorn

Hoi Allemaal, bij deze wil ik iedereen bedanken, die me geholpen-en meegeleefd hebben
om mijn bewogen jaar met een record af te sluiten. Mijn big year verslag staat op
www.dutchbirding.nl onder het kopje : jaarverslag 2014.
Dit jaar doen ik wat rustiger aan, maar ga wel voor 300 soorten.
Nogmaals bedankt en tot snel bij een mooi soort, Pieter Doorn

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Oostelijke Blonde staat in de ijskast, het zal dus nog wel even duren voordat Pieter z'n definitieve record kan vast stellen :).
Edwin Schuller

Steven Wytema

#816
Citaat van: Edwin Schuller op januari 26, 2015, 15:35:07 PM
Oostelijke Blonde staat in de ijskast, het zal dus nog wel even duren voordat Pieter z'n definitieve record kan vast stellen :) .

Toch apart, dat eerst "in de wandelgangen" de vogel vrij zeker een Oostelijke Blonde is, en nu "op basis van verenkleed lastig te bepalen is of het een Oostelijke of Westelijke is"
Wat ik van Oostelijke (en iets minder van Westelijke) weet, is dat kleurcontrast tussen borst en bovendelen redelijk sluitend is; Zelfde bovendelen heeft Westelijke ook wel, maar dan is de borst ook zo oranjebruin. En dan zijn hpp en staartpatroon (meer wit dacht ik) ook nog eens ondersteunend... Ik zou niet weten hoe je ze (vrouwtjes) nóg beter wil hebben (nou ok.. ze kunnen wel duidelijk maar toch.. ik heb nog geen foto's uit Spanje gezien met dergelijke vrouwtjes.) Laten we hopen dat DNA iets van uitsluitsel biedt, dan zijn we met zn aller weer wat wijzer.

edit: ik hoop niet dat ik hier klink alsof ik de wijsneus uithang, maar ik dacht dat het (alhoewel moeilijk) toch best sluitend was dat dit een Oostelijke betreft..
Maar ik laat me graag verbeteren.
Steven Wytema


frankneijts

Citaat van: Steven Wytema op januari 26, 2015, 15:50:01 PM
Citaat van: Edwin Schuller op januari 26, 2015, 15:35:07 PM
Oostelijke Blonde staat in de ijskast, het zal dus nog wel even duren voordat Pieter z'n definitieve record kan vast stellen :) .

Toch apart, dat eerst "in de wandelgangen" de vogel vrij zeker een Oostelijke Blonde is, en nu "op basis van verenkleed lastig te bepalen is of het een Oostelijke of Westelijke is"
Wat ik van Oostelijke (en iets minder van Westelijke) weet, is dat kleurcontrast tussen borst en bovendelen redelijk sluitend is; Zelfde bovendelen heeft Westelijke ook wel, maar dan is de borst ook zo oranjebruin. En dan zijn hpp en staartpatroon (meer wit dacht ik) ook nog eens ondersteunend... Ik zou niet weten hoe je ze (vrouwtjes) nóg beter wil hebben (nou ok.. ze kunnen wel duidelijk maar toch.. ik heb nog geen foto's uit Spanje gezien met dergelijke vrouwtjes.) Laten we hopen dat DNA iets van uitsluitsel biedt, dan zijn we met zn aller weer wat wijzer.

edit: ik hoop niet dat ik hier klink alsof ik de wijsneus uithang, maar ik dacht dat het (alhoewel moeilijk) toch best sluitend was dat dit een Oostelijke betreft..
Maar ik laat me graag verbeteren.

Ik kan me die twijfel toch wel voorstellen. Als je bijv. het filmpje van Pim Wolf vergelijkt met sommige foto's dan is de vogel op het filmpje een tikje 'blonder': met name op de borst maar ook op de bovenzijde. Het correct inschatten van de tint van bovenzijde en borst is dus lastig want mede afhankelijk van belichting. Ook kun je op dat filmpje de hpp best redelijk beoordelen (af en toe stil zetten) en die is krap 100% misschien zelfs iets minder wat in elk geval ook kan bij WBT volgens het Advanced Bird ID Handbook.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

Ik kan geen filmpje van Pim Wolf vinden?
Wat betreft blond: op de borst zie ik het idd op veruit de meeste foto's (dat geelbruin zal idd voor verwarring zorgen), maar is toch behoorlijk in contrast - zeker op de goede foto's- met de mantel. Sowieso komt het geel op de borst goed door, waar de mantel/rug eigenlijk overal (grijs)bruin toont. Maar dat het lastig is want mede afhankelijk van belichting ben ik wel met je eens. Maar alle Westelijke (spaanse) Blonde die ik heb gezien waren net zo geel op de mantel. Als ik google op Oenanthe hispanica (of WBE wheatear) en de meest gelijkende plaatjes aanklik, zijn het... idd vogels uit het oosten (melanoleuca dus, van voor de split). Idem met plaatjes op observado.
Wat betreft hpp: ik heb meerdere foto's opgemeten (niet allemaal, zie net wat foto's van bv Cees Struijk) en daarvan de beste op DB gezet, met een hpp van zeker >100%.
Diverse andere plaatjes kwam ik eigenlijk nooit onder de 100% uit. Maar goed, wat ik hiervoor al zei: hopelijk biedt het DNA een houvast (meende alleen ergens een reactie van PdK te hebben gelezen dat dat moeilijk zou gaan worden)
Steven Wytema


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

migratorius

Volgens het artikel in de link zijn Bonte, Oostelijke Blonde en Cyprustapuit niet te onderscheiden op mtDNA (CO1-gen), maar is Westelijke (licht) afwijkend.
http://www.uni-heidelberg.de/institute/fak14/ipmb/phazb/pubwink/2012/16.2012.pdf

JanHein