Recordpoging jaarlijst (editie 2014) (huidige recordhouder is Pieter Doorn)

Gestart door August, september 02, 2013, 10:14:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Janssen

René Janssen

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Folkert Jan

Zal de grote grijze snip wel niet vindbaar zijn geweest
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bas vd Burg

Op zich heb je gelijk August, ware het niet dat het mbt de Humes Braamsluiper wel wat lastiger zal worden om die aanvaard te krijgen zonder DNA. Althans dat is mijn voorzichtige inschatting
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

August

Citaat van: Bas vd Burg op januari 15, 2014, 18:01:04 PM
Op zich heb je gelijk August, ware het niet dat het mbt de Humes Braamsluiper wel wat lastiger zal worden om die aanvaard te krijgen zonder DNA. Althans dat is mijn voorzichtige inschatting
Denk ik ook
August van Rijn

GertJ

#545
Citaat van: August op januari 15, 2014, 19:27:30 PM
Citaat van: Bas vd Burg op januari 15, 2014, 18:01:04 PM
Op zich heb je gelijk August, ware het niet dat het mbt de Humes Braamsluiper wel wat lastiger zal worden om die aanvaard te krijgen zonder DNA. Althans dat is mijn voorzichtige inschatting
Denk ik ook
Volgens mij is het op dit moment nog volslagen onduidelijk welke (onder) soort de vogel van Culemborg is. Het zou zelfs nog een gewone Braamsluiper kunnen zijn op basis van de geluidsopnames.
Edit : ik zie nu dat het over de vogel van de Eemshaven gaat... Ander verhaal.
Groet Gert Jager

Folkert Jan

Maar die Culemborg braamsluiper roept ook trrrrrt. Is dat ook al vastgesteld bij "onze" braamsluipers?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: Folkert Jan op januari 15, 2014, 19:46:55 PM
Maar die Culemborg braamsluiper roept ook trrrrrt. Is dat ook al vastgesteld bij "onze" braamsluipers?

Opvallend is dat je in Israël vaak Braamsluipers (die bijv. in het zuiden zeer talrijk zijn op voorjaarstrek) hoort 'ratelen' en volgens Engelse ringers daar betrof dat (ook?) nominaat curruca waarbij ook zij (net als ik) zich erover verbaasden dat geluid niet van inheemse (Engelse/Nederlandse) BSL te kennen. Zie daarvoor echter ook 'Sylvia Warblers': "This churring call is mainly used on migration and in winter, but only very rarely on breeding grounds, at least in S.c.curruca.". Het 'trrrrrt' geluid zou dus een ID als curruca (nominaat) voor de Culemborgse vogel eventueel kunnen ondersteunen (die zich immers buiten zijn broedgebied in het overwinteringsgebied waant..), in elk geval niet tegenspreken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Ben Wielstra

CiteerTrouwens Pieter nu + 2 voor 2013 Sib. tjiftjaf.  En Humes Braamsluiper

Heb ik wat gemist? Is die tjif gesplit?

Lastig te interpreteren dit artikel maar ach, er worden soorten om minder gesplit: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0083949 IJslandse Grutto +1?

August

Citaat van: Ben Wielstra op januari 15, 2014, 21:42:59 PM
CiteerTrouwens Pieter nu + 2 voor 2013 Sib. tjiftjaf.  En Humes Braamsluiper

Heb ik wat gemist? Is die tjif gesplit?

Lastig te interpreteren dit artikel maar ach, er worden soorten om minder gesplit: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0083949 IJslandse Grutto +1?
http://www.dutchbirdalerts.nl/news.action?id=80 Deze link stond ook onder mijn quote ;)
August van Rijn


cursorius

Citaat van: frankneijts op januari 15, 2014, 19:57:54 PM
Citaat van: Folkert Jan op januari 15, 2014, 19:46:55 PM
Maar die Culemborg braamsluiper roept ook trrrrrt. Is dat ook al vastgesteld bij "onze" braamsluipers?

Opvallend is dat je in Israël vaak Braamsluipers (die bijv. in het zuiden zeer talrijk zijn op voorjaarstrek) hoort 'ratelen' en volgens Engelse ringers daar betrof dat (ook?) nominaat curruca waarbij ook zij (net als ik) zich erover verbaasden dat geluid niet van inheemse (Engelse/Nederlandse) BSL te kennen. Zie daarvoor echter ook 'Sylvia Warblers': "This churring call is mainly used on migration and in winter, but only very rarely on breeding grounds,wi at least in S.c.curruca.". Het 'trrrrrt' geluid zou dus een ID als curruca (nominaat) voor de Culemborgse vogel eventueel kunnen ondersteunen (die zich immers buiten zijn broedgebied in het overwinteringsgebied waant..), in elk geval niet tegenspreken.

Ik heb vele honderden Braamsluipers in Israel gezien in t voorjaar en najaar maar kan me alleen maar de tek-roepjes herinneren. En bij die vangsten kan je he afvragen of die vogels geroepen hebben. Ik heb daar ook vele in mn handen gehad maar voor zover ik weet nooit iets afwijkends.

Gert Veurink

Pieter ligt ruim voor op eigen schema van vorig jaar...   Is er ooit wel eens door iemand de 200 gehaald in januari? Zou zo maar kunnen lukken nog.
groet!
Gert Veurink



laatvlieger

Citaat van: Gert Veurink op januari 20, 2014, 20:35:36 PM
Pieter ligt ruim voor op eigen schema van vorig jaar...   Is er ooit wel eens door iemand de 200 gehaald in januari? Zou zo maar kunnen lukken nog.
Wat er tot nu toe al geclaimd is dit jaar:
http://waarneming.nl/observed_specieslist.php?g=1&y=2014&exoot=0&approved=0
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HJDT

Citaat van: Gert Veurink op januari 20, 2014, 20:35:36 PM
Pieter ligt ruim voor op eigen schema van vorig jaar...   Is er ooit wel eens door iemand de 200 gehaald in januari? Zou zo maar kunnen lukken nog.

Er zijn een aantal mensen die regelmatig (of misschien wel elk jaar?) poberen zoveel mogelijk soorten in januari te zien. Ik weet in ieder geval van 1 persoon dat die de 200 wel eens gehaald heeft in januari. Of dat 1 of meerdere keren gelukt is weet ik niet.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

falco

Volgens mij is het Pim Wolf weleens gelukt om exact 200 te halen in januari, 2007 als ik me niet vergis.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Jacob Molenaar

Citaat van: falco op januari 21, 2014, 19:29:26 PM
Volgens mij is het Pim Wolf weleens gelukt om exact 200 te halen in januari, 2007 als ik me niet vergis.
Weet je het zeker? Zie http://waarneming.nl/ranks.php?jaar=2007&month=1&diergroep=1&prov=0&s%5B%5D=S
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Vincent de Boer

Citaat van: Jacob Molenaar op januari 21, 2014, 19:33:34 PM
Citaat van: falco op januari 21, 2014, 19:29:26 PM
Volgens mij is het Pim Wolf weleens gelukt om exact 200 te halen in januari, 2007 als ik me niet vergis.
Weet je het zeker? Zie http://waarneming.nl/ranks.php?jaar=2007&month=1&diergroep=1&prov=0&s%5B%5D=S
misschien heeft Pim dit niet ingevoerd in wrn.nl, dat is niet verplicht...
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

pwolf

Dag Jacob,


als het een beetje meezit heb ik over een jaartje of zo al mijn waarnemingen voor 2007 ook ingevoerd. Tot die tijd mag je me op mijn blauwe ogen geloven. Het waren inderdaad 200 soorten in januari 2007, totdat een bepaalde eend in het noorden van Nederland een raar stukkie metaal aan zijn vleugel bleek te hebben. -1 = 199.


Daar gaat Pieter dit jaar makkelijk over heen. Pieter heeft nog niet alles ingevoerd/sommige soorten onder embargo staan zodat je niet altijd exact kunt zien wat er nog op de lijst ontbreekt. Hij staat echter al op 193 soorten en een deel van de Zoute soorten (Grote Stern, Grote Jager etc etc) ontbreken nog. Hier en daar een schaarse soort erbij in de tien resterende dagen en de 210 is in beeld.


groeten,


Pim



Pim Wolf, Vlissingen

Jacob Molenaar

Citaat van: pwolf op januari 21, 2014, 20:00:54 PM
Dag Jacob,


als het een beetje meezit heb ik over een jaartje of zo al mijn waarnemingen voor 2007 ook ingevoerd. Tot die tijd mag je me op mijn blauwe ogen geloven. Het waren inderdaad 200 soorten in januari 2007, totdat een bepaalde eend in het noorden van Nederland een raar stukkie metaal aan zijn vleugel bleek te hebben. -1 = 199.


Daar gaat Pieter dit jaar makkelijk over heen. Pieter heeft nog niet alles ingevoerd/sommige soorten onder embargo staan zodat je niet altijd exact kunt zien wat er nog op de lijst ontbreekt. Hij staat echter al op 193 soorten en een deel van de Zoute soorten (Grote Stern, Grote Jager etc etc) ontbreken nog. Hier en daar een schaarse soort erbij in de tien resterende dagen en de 210 is in beeld.


groeten,


Pim
ok, snap het.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

gwoldhek

okay embargo, voorstander, maar een twichter die blijkbaar 5 vogels ziet die niemand anders mag weten, behalve andere soortenjagers??


Eric Roeland

Citaat van: gwoldhek op januari 23, 2014, 01:07:36 AM
okay embargo, voorstander, maar een twichter die blijkbaar 5 vogels ziet die niemand anders mag weten, behalve andere soortenjagers??


Hallo,


Deze opmerking is wel een beetje kort door de bocht, het is zo dat oa. de meeste uilen via waarneming.nl standaard verborgen worden (ook bosuil, ransuil ect). Het is dus vaak niet de waarnemer die dit bepaald.
Heeft dus helemaal niet te maken met wie wel en niet naar bepaalde soorten mag zien.


Ik neem aan dat je bij je eigen waarnemingen ook wel eens de volgende tekst ziet:
"Deze waarneming staat onder embargo [/size]Dit is je eigen waarneming Details zijn zichtbaar voor jou."


Als je naar het overzicht gaat van "toplijst soorten" zie je wel het totaal van deze persoon (inclusief verborgen soorten), in de lijst na doorklikken niet.
met vriendelijke groet, Eric Roeland

HPM

Citaat van: Eric Roeland op januari 23, 2014, 07:42:08 AM
..

Deze opmerking is wel een beetje kort door de bocht, het is zo dat oa. de meeste uilen via waarneming.nl standaard verborgen worden (ook bosuil, ransuil ect).
,,,

Uilen worden helemaal niet standaard verborgen. Er is voor zover ik weet maar een soort waarbij dat gebeurt. Andere uilensoorten worden dus door de waanemer zelf verborgen of in sommige gevallen wordt iets alleen voor dat geval of voor een bepaald gebied door Waarneming verborgen
Herman van der Meer

GertJ

Niet alle uilenplekken standaard, maar er zijn roestplekken van ransuilen in Nederland die standaard op verborgen staan.
Groet Gert Jager

HPM

Citaat van: GertJ op januari 23, 2014, 09:51:02 AM

Niet alle uilenplekken standaard, maar er zijn roestplekken van ransuilen in Nederland die standaard op verborgen staan.

Dat zeg ik. Alleen in bepaalde gevallen of gebieden. En roestplekken van Ransuilen zullen niet op initiatief van Waarneming worden verborgen., maar op verzoek.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Volgens mij is het wel degelijk zo dat als je ransuil in combinatie met slaapplaats of roestplek o.i.d. invoert deze op embargo komt.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robertmeer

Nee, Folkert Jan heeft gelijk. Alle Ransuilen die worden ingevoerd met status 'slaapplaats' worden automatisch verborgen.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

HPM

#569
Citaat van: Robertmeer op januari 23, 2014, 11:08:59 AM

Nee, Folkert Jan heeft gelijk. Alle Ransuilen die worden ingevoerd met status 'slaapplaats' worden automatisch verborgen.

De eenvoudig te controleren feiten spreken dat tegen, Peter.

Van de laatste 1000 meldingen van ransuilslaapplaatsen zijn er 138 verborgen, maar sinds augustus vorig jaar is het overgrote deel wel verborgen. Een klein deel van de overige meldingen is vervaagd ingevoerd.

PS De schijnbare verandering sinds vorig jaar kan natuurlijk komen door het verlopen van de embargo's maar ik weet zeker dat er vorige winter tenminste een roest keer op keer openlijk getoond werd. En ook nu zijn er waarnemingen die niet onder embargo staan.

Hoe dan ook, niet alle uilenwaarnemingen worden verborgen, ook niet die van Ransuil.

Herman van der Meer