Recordpoging jaarlijst (editie 2014) (huidige recordhouder is Pieter Doorn)

Gestart door August, september 02, 2013, 10:14:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

rinsevdvliet

#270
Stormvogeltjes volgen veel meer de golfdalen dan de andere noord-atlantische buisneuzen.
Daarnaast: klein, donker, vliegen in rechte lijn, dus als de golven maar hoog genoeg zijn is het missen van deze soort niet moeilijk. Een hoog gelegen comfortabele telpost is cruciaal om bij storm iets aan een Stormvogeltje te zien.
Martijn, Ameland lijkt mij dus niet de beste plek om naar Stormvogeltjes te zoeken (itt misschien wel alle andere soorten zeevogels). Westkapelle en wijlen de Scheveningse pretpier daarentegen.

Hgr,
Rinse van der Vliet

Jaap Denee

Citaat van: rinsevdvliet op november 11, 2013, 15:54:12 PM
... Een hoog gelegen comfortabele telpost is cruciaal om bij storm iets aan een Stormvogeltje te zien.
Martijn, Ameland lijkt mij dus niet de beste plek om naar Stormvogeltjes te zoeken (itt misschien wel alle andere soorten zeevogels). Westkapelle en wijlen de Scheveningse pretpier daarentegen.

Hgr,
Rinse van der Vliet


Of - met de juiste wind (NNW) - om de door Rinse genoemde reden op een plek met juist minder hoge golven en vrijwel geen branding... L'oog en vooral Den Oever hebben zich onder die omstandigheden al een paar keer bewezen:


http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=46&site=0&land=1&taal=1&datum=20071110


http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=46&site=0&land=1&taal=1&datum=20061112



Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jos Welbedacht

Ik heb nog geen 13 uur zeetrektel-ervaring in mijn hele leven, maar al wel een Stovje. Zo kan het dus ook  ;) . Ik had de juiste dag uitgekozen en verder was het een kwestie van mazzel! Die bewuste 10-11-2007 vlogen er in totaal drie langs Lauwersoog, waarvan ik er gelukkig één heb kunnen meepakken.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Gerben Mensink

groet,
Gerben Mensink

mhoekstein

Op Texel bleken noordoost 2 en zuidoost 7 ook prima voor stofjes :rolleye: (12 en 13 okt jl.), helaas was Pieter toen net te laat.
Maar toegegeven, noordwest is meestal beter...
vr.groet
Mark Hoekstein

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HJDT

Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2013, 10:11:58 AM
Beetje jammer jongens.


Wat is er jammer Vincent? Het is toch geen geheim dat er (een) Ruigpootuil(en) gehoord zijn de afgelopen twee dagen? Alleen de locatie wordt niet vrij gegeven. Dat betekent verder niet dat daar niet over gepraat mag worden lijkt me.
En kennelijk is er een berichtje weg gehaald want Jacob reageert op iemand anders zo te zien maar waarop is niet duidelijk.


Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Certhia

Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2013, 10:11:58 AM
Beetje jammer jongens.

Hey Vincent

Ik snap je sentiment maar ik denk serieus dat het erg naïef gedacht was dat dit onder de pet blijft zo gauw dit Waarneming of DB zou bereiken. En dat heeft het gedaan.

Dus idd jammer maar volledig logisch dat dit gebeurd is.

Edit: @ Michel. Zelfs de locatie is eenvoudig te achterhalen. Als je iets onder de pet wilt houden dan houd je je mond. Maar dat gaat niet werken in NL want ons kent ons en ieder heeft z'n inside-connections.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Certhia

En ik voel een afsplitsing van topic aankomen.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Vincent Hart

Dat het nieuws toch wel meer mensen bereikt is iets anders dan het actief verspreiden zoals hier gebeurt. Lullig voor mensen die hun best gedaan hebben in goed overleg met de terreinbeheerder de aanloop beperkt te houden, maar wel een excursie geregeld hebben. Wellicht hebben ze daar een volgende keer wat minder zin in ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Certhia

Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2013, 11:05:45 AM
Dat het nieuws toch wel meer mensen bereikt is iets anders dan het actief verspreiden zoals hier gebeurt. Lullig voor mensen die hun best gedaan hebben in goed overleg met de terreinbeheerder de aanloop beperkt te houden, maar wel een excursie geregeld hebben. Wellicht hebben ze daar een volgende keer wat minder zin in ...

Naïef vooral, niet zozeer lullig.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

dupont

#281
Van mij mag deze hele draad verwijderd worden (dit is een formeel verzoek daartoe!). Ik heb de personen die als eersten gepost hebben persoonlijk en vriendelijk benaderd om dit te doen.

Wij, en dan met name Hans Pohlmann en Timo Roeke, hebben veel effort gestoken in het organiseren van deze eenmalige excursie. Via de piep is uitdrukkelijk gevraagd om zorgvuldig met de informatie om te gaan. Het is dan ontzettend jammer dat een enkeling zichzelf belangrijker vindt dan het algemeen belang. Want dat is hier het geval. Hou gewoon 'digitaal' je mond.

Als, zoals nu blijkt, de door ons gekozen manier niet werkt, dan is de kans groot dat ik persoonlijk (ik kan niet voor anderen spreken) een volgende keer een andere afweging maak: geen ruchtbaarheid meer geven, alleen insiders. En dat is iets wat ik eigenlijk het liefst niet doe.
Nogmaals verzoek: kan deze draad verwijderd worden?!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Vincent Hart

Het zou de mensen die de naam van de soort noemen sieren om naar aanleiding van Davids oproep in elk geval die soortnaam te verwijderen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gerben Mensink

Dit soort nieuws verspreid zich inderdaad wel als een ontdekker zijn/haar kaken niet heel stijf op elkaar houdt. Aangezien het nieuws over de ontdekking toch al snel rond ging, en diverse mensen werden platgebeld om meer info is er uiteindelijk toch excursie georganiseerd. Dit in een poging om grip te houden op dit geval. Wat mij betreft hulde aan de mensen die zich hiervoor hebben ingezet! Misschien is het naïef om te denken dat het nieuws daarna niet verder gaat, maar het was in elk geval een goede poging om het gecontroleerd te houden. Het is dan jammer dat er mensen zijn die blijkbaar (nog) niet de antennes en kennis hebben om aan te voelen dat het nog verder verspreiden van informatie bij dit soort potentieel territoriumhoudende zeldzame vogels wel eens gevoelig zou kunnen liggen.
groet,
Gerben Mensink

Certhia

Citaat van: dupont op november 14, 2013, 11:30:35 AM
Van mij mag deze hele draad verwijderd worden (dit is een formeel verzoek daartoe!). Ik heb de personen die als eersten gepost hebben persoonlijk en vriendelijk benaderd om dit te doen.

Wij, en dan met name Hans Pohlmann en Timo Roeke, hebben veel effort gestoken in het organiseren van deze eenmalige excursie. Via de piep is uitdrukkelijk gevraagd om zorgvuldig met de informatie om te gaan. Het is dan ontzettend jammer dat een enkeling zichzelf belangrijker vindt dan het algemeen belang. Want dat is hier het geval. Hou gewoon 'digitaal' je mond.

Als, zoals nu blijkt, de door ons gekozen manier niet werkt, dan is de kans groot dat ik persoonlijk (ik kan niet voor anderen spreken) een volgende keer een andere afweging maak: geen ruchtbaarheid meer geven, alleen insiders. En dat is iets wat ik eigenlijk het liefst niet doe.
Nogmaals verzoek: kan deze draad verwijderd worden?!

Geen ruchtbaarheid is prima optie lijkt me. En zelfs dan denk ik dat het niet gaat werken.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

HansP

Hoe zou jij het gedaan hebben, Marc?
Groet,
Hans Pohlmann

HJDT

Ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet waarom elke melding van een Ruigpootuil met zoveel voorzichtigheid benaderd moet worden, maar dat kan aan mij liggen. Hulde dat er een excursie gehouden is en ik ga ervan uit dat een ieder die de plek kent/weet deze voor zich houdt en dat hier verder zorgvuldig mee omgegaan wordt. Zou de plek best willen weten maar dan vooral uit nieuwsgierigheid en niet om daar vervolgens op een donkere nacht in mijn eentje de boel plat te gaan tapen of anderszins te verstoren.


Dat er in dit topic opgeroepen wordt om het vervolgens maar helemaal dood te zwijgen is wat mij betreft absolute onzin. Hartstikke gaaf toch dat er weer een nieuwe plek gevonden is en dat de soort het kennelijk toch nog wel naar zijn zin heeft in Nederland? Dat mag best bekend gemaakt worden en daar mag best wat meer over bekend worden. Bijvoorbeeld de biotoopkeuze is een interessante zo begreep ik, als je deze vergelijkt met de plekken waar deze soort in eerdere jaren is opgedoken. Verdere info over gedrag/roepactiviteit enz is toch alleen maar leuk om te delen? Verder ben ik het met Marc eens dat het wellicht wat te optimistisch is om te denken dat verder niemand probeert de locatie te achterhalen. Wil je iets niet bekend maken doe dat dan ook niet of meldt alleen dat er weer een nieuwe plek is gevonden zonder verdere info.


Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Theo Linders

#287
Citaat van: HJDT op november 14, 2013, 11:58:32 AM
Ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet waarom elke melding van een ... met zoveel voorzichtigheid benaderd moet worden, maar dat kan aan mij liggen. Hulde dat er een excursie gehouden is en ik ga ervan uit dat een ieder die de plek kent/weet deze voor zich houdt en dat hier verder zorgvuldig mee omgegaan wordt. Zou de plek best willen weten maar dan vooral uit nieuwsgierigheid en niet om daar vervolgens op een donkere nacht in mijn eentje de boel plat te gaan tapen of anderszins te verstoren.


Dat er in dit topic opgeroepen wordt om het vervolgens maar helemaal dood te zwijgen is wat mij betreft absolute onzin. Hartstikke gaaf toch dat er weer een nieuwe plek gevonden is en dat de soort het kennelijk toch nog wel naar zijn zin heeft in Nederland? Dat mag best bekend gemaakt worden en daar mag best wat meer over bekend worden. Bijvoorbeeld de biotoopkeuze is een interessante zo begreep ik, als je deze vergelijkt met de plekken waar deze soort in eerdere jaren is opgedoken. Verdere info over gedrag/roepactiviteit enz is toch alleen maar leuk om te delen? Verder ben ik het met Marc eens dat het wellicht wat te optimistisch is om te denken dat verder niemand probeert de locatie te achterhalen. Wil je iets niet bekend maken doe dat dan ook niet of meldt alleen dat er weer een nieuwe plek is gevonden zonder verdere info.


Groet Michel

lomp zijn is ook een kunst.

Natuurlijk is het leuk dat zo'n zeldzamen (en mooie vogel) in ons land zit en dat jij dan niet diegene bent die het beestje zou verstoren, betekent niet dat al je 16 miljoen landgenoten er precies zo over denken.

Het verleden heeft gewoon aangetoond, niet alleen bij vogels maar juist ook bij  andere soortgroepen dat zeldzaamheden het gewoon erg moeilijk kunnen hebben puur door alle "liefhebbers" die de soort bijzonder graag willen zien. Eerst lekker laten doodzwijgen en als er een keer een stabiele populatie ontstaat dan kun je imo meer info geven, maar het is absoluut niet in het belang van zo'n vogel dat mensen gaan schreeuwen dat ie er weer zit en waar dat dan is.

en dan lijk het me nu handig om al deze posts te verwijderen, omdat waarneming.nl niet bij hoeft te dragen aan dit soort praktijken imo.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Certhia

Citaat van: HansP op november 14, 2013, 11:57:53 AM
Hoe zou jij het gedaan hebben, Marc?

Mits je het echt geheim wilt houden met bescherming in het achterhoofd dan niet kenbaar maken aan het grote publiek vanaf de oorsprong of dat SBB of welke instantie dan ook is. Daar is het wat mij betreft fout gegaan. Hoe groter de groep wordt die in-the-know is hoe groter de kans dat het lekt en dat hoeft niet eens moedwillig te zijn, en dat hoeft niet per se iets te maken te hebben met een individu die zichzelf belangrijker vindt dan het algemeen belang. Want nogmaals als het algemeen belang is om de plek, vogel, soort te beschermen, dan houdt je de groep zo klein mogelijk. Op het moment dat je dus een piep eruit gooit en/of een excursie organiseert dan vergroot je dus de groep.
Dus om je vraag kort te beantwoorden Hans, ik had het stil gehouden.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

HansP

Misschien toch even toelichten hoe bepaalde keuzes zijn gemaakt. Misschien verduidelijkt dat wat.
Via de Overijsselse Whatsappgroep werd de vondst 'live' bekend gemaakt. Vanuit enthousiasme en de wens het te delen natuurlijk begrijpelijk. Ik denk dat ik iets dichter tegen de Drentse ervaringen aanzit dan de ontdekker, en ook wat beter bekend ben met wat negatieve ervaringen. Ik heb daarom direct verzocht wat terughoudend te zijn in het delen van info. Met name kwam dat voort uit onbekendheid met de situatie ter plaatse (mogelijke broedvogel?, kwetsbaar gebied?,etc, etc, maar ook door wat slechte ervaringen in Drenthe).
In Drenthe en Overijssel zijn de afgelopen jaren zoektochten georganiseerd naar deze soort en daarbij zijn afspraken gemaakt met terreineigenaren, wat te doen als er wat gevonden wordt. Tijdens deze zoektochten is nooit wat gevonden, en nu hebben we een toevalstreffer. Ik ben, persoonlijk, van mening dat de eerder gemaakte afspraken dan ook gelden. Dit komt met name neer op: eerst melden bij terreineigenaar, inschatten verstoringskansen, reguleren van toegang.
Bovenstaande gecombineerd leidde tot mijn oproep tot terughoudendheid. Vervolgens is vanaf dinsdagochtend (dus een paar uur na de ontdekking) getracht deze afspraken met Staatsbosbeheer na te komen. Vervolgens bleek al vrij snel dat er geen probleem bij SBB was om een excursie te organiseren, dus dat is dan ook bekend gemaakt en geregeld. Dat er in de tussentijd al allerlei mensen klaar stonden die op eigen gelegenheid naar het bos wilden, blijkt wel dat enige afstemming handig is. Staatsbosbeheer heeft gisteren ook haar grote tevredenheid geuit over de werkwijze en het gedrag van de mensen. Hiermee 'koop' je  welwillendheid voor de toekomst.
Dat we hebben aangegeven dat iedereen binnen zijn eigen netwerk de info mag/moet delen, maar verder terughoudendheid te betrachten, heeft ermee te maken dat we enige sociale controle willen houden. Door de info op deze manier te verstrekken, kunnen we er (zo veel als mogelijk is) vanuit gaan dat de info terecht komt bij mensen die een beetje weten wat ze doen. Er is dus geen enkele wens om de toegang te verbieden, wel om de toegang wat gecontroleerd te laten verlopen en te voorkomen dat "Meelwormenman" of andere dwazen opduiken.
We hebben gemeend dat dit de beste werkwijze was om zo veel mogelijk mensen de kans te geven de vogel te horen en tegelijkertijd de kans op verstoring te beperken. Of iedereen het er mee eens is: ik weet het niet.
Groet,
Hans Pohlmann

JohanvantBosch

Citaat van: Theo Linders op november 14, 2013, 12:08:00 PM

lomp zijn is ook een kunst.


ik zie werkelijk niets lomps in de bijdrage van Michel...


Hans, dank voor de toelichting


verder denk ik dat hoe langer je er hier over verder praat, hoe meer aandacht er naartoe gaat..... misschien het hierbij laten?

Certhia

Citaat van: HansP op november 14, 2013, 12:13:26 PM
Misschien toch even toelichten hoe bepaalde keuzes zijn gemaakt. Misschien verduidelijkt dat wat.
Via de Overijsselse Whatsappgroep werd de vondst 'live' bekend gemaakt. Vanuit enthousiasme en de wens het te delen natuurlijk begrijpelijk. Ik denk dat ik iets dichter tegen de Drentse ervaringen aanzit dan de ontdekker, en ook wat beter bekend ben met wat negatieve ervaringen. Ik heb daarom direct verzocht wat terughoudend te zijn in het delen van info. Met name kwam dat voort uit onbekendheid met de situatie ter plaatse (mogelijke broedvogel?, kwetsbaar gebied?,etc, etc, maar ook door wat slechte ervaringen in Drenthe).
In Drenthe en Overijssel zijn de afgelopen jaren zoektochten georganiseerd naar deze soort en daarbij zijn afspraken gemaakt met terreineigenaren, wat te doen als er wat gevonden wordt. Tijdens deze zoektochten is nooit wat gevonden, en nu hebben we een toevalstreffer. Ik ben, persoonlijk, van mening dat de eerder gemaakte afspraken dan ook gelden. Dit komt met name neer op: eerst melden bij terreineigenaar, inschatten verstoringskansen, reguleren van toegang.
Bovenstaande gecombineerd leidde tot mijn oproep tot terughoudendheid. Vervolgens is vanaf dinsdagochtend (dus een paar uur na de ontdekking) getracht deze afspraken met Staatsbosbeheer na te komen. Vervolgens bleek al vrij snel dat er geen probleem bij SBB was om een excursie te organiseren, dus dat is dan ook bekend gemaakt en geregeld. Dat er in de tussentijd al allerlei mensen klaar stonden die op eigen gelegenheid naar het bos wilden, blijkt wel dat enige afstemming handig is. Staatsbosbeheer heeft gisteren ook haar grote tevredenheid geuit over de werkwijze en het gedrag van de mensen. Hiermee 'koop' je  welwillendheid voor de toekomst.
Dat we hebben aangegeven dat iedereen binnen zijn eigen netwerk de info mag/moet delen, maar verder terughoudendheid te betrachten, heeft ermee te maken dat we enige sociale controle willen houden. Door de info op deze manier te verstrekken, kunnen we er (zo veel als mogelijk is) vanuit gaan dat de info terecht komt bij mensen die een beetje weten wat ze doen. Er is dus geen enkele wens om de toegang te verbieden, wel om de toegang wat gecontroleerd te laten verlopen en te voorkomen dat "Meelwormenman" of andere dwazen opduiken.
We hebben gemeend dat dit de beste werkwijze was om zo veel mogelijk mensen de kans te geven de vogel te horen en tegelijkertijd de kans op verstoring te beperken. Of iedereen het er mee eens is: ik weet het niet.

Helder, en goed over nagedacht.
Toch denk ik nog steeds dat het zo klein mogelijk houden van de groep het meest effectief is. Ook omdat de noodzaak dan meer voelbaar blijft. Hoe grote de groep hoe makkelijker er over gedacht gaat worden. Maar goed dat is mijn mening.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

HJDT

Hans, bedankt voor je heldere verhaal en fijn dat de info binnen zeer kleine kring gedeeld kan worden. Dat zorgt er mijns inziens voor dat mijn eerdere bericht nog meer van toepassing is: niet doodzwijgen dit geval maar er gewoon openlijk over praten zonder details prijs te geven over de locatie.


Ik ben bijvoorbeeld nog steeds benieuwd naar wat er gisteren nu allemaal wel en niet gehoord is. Vanochtend heb ik begrepen dat niet iedereen overtuigd is dat er gisteravond een Ruigpootuil gehoord is. Er werd enigszins gesuggereerd dat het ook nog wel eens een Bosuil geweest zou kunnen zijn, die daar kennelijk ook zitten. Zonder daarbij overigens de eerdere waarneming in twijfel te trekken, laat ik dat er duidelijk bij zeggen.


@ Theo: ik weet niet waar je het over hebt, tenzij je met je eerste zin bedoelde dat je even lomp ging zijn. In dat geval: ik vond dat wel meevallen.


Groet Michel






Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Vincent Hart

Citaat van: Certhia op november 14, 2013, 11:20:02 AM
Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2013, 11:05:45 AM
Dat het nieuws toch wel meer mensen bereikt is iets anders dan het actief verspreiden zoals hier gebeurt. Lullig voor mensen die hun best gedaan hebben in goed overleg met de terreinbeheerder de aanloop beperkt te houden, maar wel een excursie geregeld hebben. Wellicht hebben ze daar een volgende keer wat minder zin in ...

Naïef vooral, niet zozeer lullig.
Ik blijf het oneens met je Marc. In de piep stond een duidelijke instructie (verzoek zo je wilt): "Licht vooral mensen uit je eigen netwerk in, maar verspreid het nieuws niet in het openbaar". Jij vindt het kennelijk 'naief' om te verwachten dat mensen zich aan een dergelijke instructie houden - en die instructie ook meegeven aan mensen uit hun netwerk die zij inlichten.
Ik vind het - om het netjes te zeggen - niet zo netjes van mensen om deze instructie te negeren. Zie verder Hans' uitstekende post.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

dupont

Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2013, 14:46:30 PM
Citaat van: Certhia op november 14, 2013, 11:20:02 AM
Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2013, 11:05:45 AM
Dat het nieuws toch wel meer mensen bereikt is iets anders dan het actief verspreiden zoals hier gebeurt. Lullig voor mensen die hun best gedaan hebben in goed overleg met de terreinbeheerder de aanloop beperkt te houden, maar wel een excursie geregeld hebben. Wellicht hebben ze daar een volgende keer wat minder zin in ...

Naïef vooral, niet zozeer lullig.
Ik blijf het oneens met je Marc. In de piep stond een duidelijke instructie (verzoek zo je wilt): "Licht vooral mensen uit je eigen netwerk in, maar verspreid het nieuws niet in het openbaar". Jij vindt het kennelijk 'naief' om te verwachten dat mensen zich aan een dergelijke instructie houden - en die instructie ook meegeven aan mensen uit hun netwerk die zij inlichten.
Ik vind het - om het netjes te zeggen - niet zo netjes van mensen om deze instructie te negeren. Zie verder Hans' uitstekende post.

Ik vertaal 'niet zo netjes' liever met 'lomp gedrag, een enorme plaat voor je hoofd hebbend'.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Certhia

Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2013, 14:46:30 PM
Citaat van: Certhia op november 14, 2013, 11:20:02 AM
Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2013, 11:05:45 AM
Dat het nieuws toch wel meer mensen bereikt is iets anders dan het actief verspreiden zoals hier gebeurt. Lullig voor mensen die hun best gedaan hebben in goed overleg met de terreinbeheerder de aanloop beperkt te houden, maar wel een excursie geregeld hebben. Wellicht hebben ze daar een volgende keer wat minder zin in ...

Naïef vooral, niet zozeer lullig.
Ik blijf het oneens met je Marc. In de piep stond een duidelijke instructie (verzoek zo je wilt): "Licht vooral mensen uit je eigen netwerk in, maar verspreid het nieuws niet in het openbaar". Jij vindt het kennelijk 'naief' om te verwachten dat mensen zich aan een dergelijke instructie houden - en die instructie ook meegeven aan mensen uit hun netwerk die zij inlichten.
Ik vind het - om het netjes te zeggen - niet zo netjes van mensen om deze instructie te negeren. Zie verder Hans' uitstekende post.

Ik weet niet wat er precies in de piep stond (ik ontvang geen piepjes meer) en toch was ik op de hoogte en val ik dus binnen iemands netwerk. De opmerking "licht vooral mensen uit je eigen netwerk in" vind ik vrij lichtzinnig gezien dat eigenlijk al een vrijbrief is. Ervaring leert gewoon dat containment van dit soort dingen heel erg moeilijk is en ja ik vind het inderdaad naïef om dan te verwachten dat iedereen zich daar aan houd. Misschien is de intentie er wel maar je kent het fenomeen van het doorgefluisterde verhaal dat aan het eind van een mensenketen compleet anders is dan het origineel van de eerste persoon. Een iemand hoeft maar vergeten te zeggen. "Hey niet doorvertellen he!" en het hek kan al van de dam zijn. Dus ja in een ideale wereld zou zo'n piep wellicht genoeg draagkracht hebben maar als we iets niet doen dan is het wel leven in een ideale wereld.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Certhia

Citaat van: dupont op november 14, 2013, 15:13:07 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2013, 14:46:30 PM
Citaat van: Certhia op november 14, 2013, 11:20:02 AM
Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2013, 11:05:45 AM
Dat het nieuws toch wel meer mensen bereikt is iets anders dan het actief verspreiden zoals hier gebeurt. Lullig voor mensen die hun best gedaan hebben in goed overleg met de terreinbeheerder de aanloop beperkt te houden, maar wel een excursie geregeld hebben. Wellicht hebben ze daar een volgende keer wat minder zin in ...

Naïef vooral, niet zozeer lullig.
Ik blijf het oneens met je Marc. In de piep stond een duidelijke instructie (verzoek zo je wilt): "Licht vooral mensen uit je eigen netwerk in, maar verspreid het nieuws niet in het openbaar". Jij vindt het kennelijk 'naief' om te verwachten dat mensen zich aan een dergelijke instructie houden - en die instructie ook meegeven aan mensen uit hun netwerk die zij inlichten.
Ik vind het - om het netjes te zeggen - niet zo netjes van mensen om deze instructie te negeren. Zie verder Hans' uitstekende post.

Ik vertaal 'niet zo netjes' liever met 'lomp doerak gedrag, een enorme plaat voor je hoofd hebbend'.

Ja dat kun je doen. Schiet je weinig mee op denk ik.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

dupont

Zullen we langzamerhand afronden? Ik (en ik denk anderen hier in het Overijsselse ook) ga mij in ieder geval niet meer inzetten voor een excursie naar een zeldzame soort in een verstoringsgevoelige situatie. Dat is hiermee bereikt. En dat blijf ik jammer vinden. Het was zo mooi geweest.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

falco

Eigen netwerk vind ik toch redelijk werken. Ik ontmoet nog regelmatig enthousiaste vogelaars die de plek van een bepaald reigertje in Zuid-Holland niet kennen terwijl ze daar al jaren zitten.

Voor de rest ben ik bij RPU voor een benadering zoals dat in 2008 m.i. goed werkte.

Gr.

Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

JohanvantBosch

Citaat van: dupont op november 14, 2013, 15:17:54 PM
Zullen we langzamerhand afronden? Ik (en ik denk anderen hier in het Overijsselse ook) ga mij in ieder geval niet meer inzetten voor een excursie naar een zeldzame soort in een verstoringsgevoelige situatie. Dat is hiermee bereikt. En dat blijf ik jammer vinden. Het was zo mooi geweest.


Lijkt me ook wel weer wat drastisch vanwege 1-2 mensen hier op het forum die toch meer ruchtbaarheid geven dan gewenst en drie mensen die hier op het forum aangeven dat ze een andere aanpak zouden kiezen...  O0
Nu dit stuk lekker afsplitsen en naar het adminforum verplaatsen  ;D