Recordpoging jaarlijst (editie 2014) (huidige recordhouder is Pieter Doorn)

Gestart door August, september 02, 2013, 10:14:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

August

Zie dat Pieter Doorn Bijna gelijk loopt met Alwins Record lijst van vorig, geloof 2 à 3 achter tov van Alwin . Aangezien het najaar van vorig niet echt spectaculair was, kan het record al na 1 jaar worden gebroken als dit najaar goed word, ben benieuwd. Veel succes Pieter
August van Rijn

nick

Pieter had er vanochtend weer 3 bij (grauwe pijl, noordse storm en vorkstaartmeeuw), dus, wie weet?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

frankcoenjaerts

Citaat van: August op september 02, 2013, 10:14:58 AM
Zie dat Pieter Doorn Bijna gelijk loopt met Alwins Record lijst van vorig, geloof 2 à 3 achter tov van Alwin . Aangezien het najaar van vorig niet echt spectaculair was, kan het record al na 1 jaar worden gebroken als dit najaar goed word, ben benieuwd. Veel succes Pieter

Op de DB site kan je onder "lijstjes" beide recordpogingen leuk naast elkaar zetten. Gisteren ff meegespeeld (inschatten, optellen, aftrekken) en dan is mijn conclusie dat er een stuk of 5 najaarsknallers moeten komen om Pieter naast Alwin te brengen ... Vermakelijk spelletje, zo langs de zijlijn.
Met vriendelijke groeten,

Frank

Vincent Hart

Definieer 'knallers', en welke soorten 'tel je vast'?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

August

Citaat van: Vincent Hart op september 09, 2013, 11:45:50 AM
Definieer 'knallers', en welke soorten 'tel je vast'?
Knallers hadden kunnen zijn,
De kleine Spotvogel van Eemshaven ,
Bairds Strandloper van Kwade Hoek
Purperzwaluw Bekheide.
Maar helaas stel dat het wel gelukt was dan was hij er bijna! Dus het kan gewoon
August van Rijn

H.Valkema

ik kwam op 7 'knallers' en dan moeten soorten als Papegaaiduiker, Dwerggors, Pallas' Bos en Kleine Alk  ook allemaal nog lukken
Groeten,
Haije Valkema

frankcoenjaerts

 , plus Roodkeelpieper en Citroenkwik...

@ Vincent: Jaarlijst knallers, heb ik maar van gemaakt de zeldzame soorten die hier niet elk jaar komen cq elk jaar verwacht "mogen worden" (dus een tandje zwaarder dan Citroenkwik, Grote G Snip, Steppekiek etc). Voorbeelden die August noemt inderdaad dus.

@ Haije: Stejnegri's (nog) niet meegerekend en Kleine Canadees maar gewoon wel; dat zou het aantal benodigde soorten inderdaad wel eens van 5 naar 7 kunnen brengen.
Met vriendelijke groeten,

Frank


frankmeer

Beetje overdreven om een Vaaltje te piepen, of is dat nieuw, een ik-heb-hem-voor-de-jaarlijst-piep?
Frank van der Meer

snwja3

Citaat van: frankmeer op september 10, 2013, 12:34:29 PM
Beetje overdreven om een Vaaltje te piepen, of is dat nieuw, een ik-heb-hem-voor-de-jaarlijst-piep?

Juist niet, er wordt veelste weinig gepiept! Laat maar weten dat ze weer vliegen, met de wind draaiend vanmiddag alleen maar goed om het idee te krijgen die kanten uit te gaan ipv vanavond erachter te komen wat je hebt gemist!
Wietze Janse

Bas vd Burg

precies Wietze, en anders gewoon profielen instellen, dan krijg je dergelijke berichten niet meer
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankmeer

Tuurlijk, dat is welkom, maar in het bericht staat verder niets over waargenomen aantallen, andere soorten of windrichtingen/kracht, alleen de info: langsvliegend zuid west (over maar 1 ex), ook niets over nog verwachte goede omstandigheden aan zee later vandaag oid, maar goed maakt verder ook niet zo veel uit.
Frank van der Meer

snwja3

Als je Pieter de volgende keer in het veld tegenkomt, gewoon ff vragen wat meer info toe te voegen, ben ik met je eens. Doe ik ook altijd (niet alleen bij Pieter, voor de duidelijkheid), meestal werkt dat.
Wietze Janse

jvdlaan

Citaat van: frankmeer op september 10, 2013, 14:21:56 PM
Tuurlijk, dat is welkom, maar in het bericht staat verder niets over waargenomen aantallen, andere soorten of windrichtingen/kracht, alleen de info: langsvliegend zuid west (over maar 1 ex), ook niets over nog verwachte goede omstandigheden aan zee later vandaag oid, maar goed maakt verder ook niet zo veel uit.

Maar daar is de DB-alerts niet voor, om weersomstandigheden of andere soorten of verwachtingen door te piepen.

snwja3

Citaat van: jvdlaan op september 10, 2013, 17:26:37 PM
Citaat van: frankmeer op september 10, 2013, 14:21:56 PM
Tuurlijk, dat is welkom, maar in het bericht staat verder niets over waargenomen aantallen, andere soorten of windrichtingen/kracht, alleen de info: langsvliegend zuid west (over maar 1 ex), ook niets over nog verwachte goede omstandigheden aan zee later vandaag oid, maar goed maakt verder ook niet zo veel uit.

Maar daar is de DB-alerts niet voor, om weersomstandigheden of andere soorten of verwachtingen door te piepen.
Jawel Jan,
DBAlerts is een combinatie/samenvoeging van de semafoon en Vogellijn. Dus wat vroeger daar werd ingesproken, geef je nu door.
Genoeg leden die het wel waarderen!
En wil je Vaaltjes e.d. niet ontvangen, dan filter je die eruit via je profielen en ontvang je alleen nog de zeldzaamheden.
Zo gemaakt dat een ieder het zijne eruit kan halen.
Wietze Janse

jvdlaan

Wietze, nooit geweten, dank je. Waar kan ik lid worden?

Folkert Jan

Citaat van: frankmeer op september 10, 2013, 12:34:29 PM
Beetje overdreven om een Vaaltje te piepen, of is dat nieuw, een ik-heb-hem-voor-de-jaarlijst-piep?


Pardon? Wat weer een lompe uitspraak  :-X
Als je Pieter persoonlijk kent zou je beter weten
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jvdlaan

Ik pestte je een beetje Wietze :lol:
Eat ik bedoelde te zeggen is dat een alert zich niet echt leent vopr het doorgeven van nog meer info als bv weersverwachtingen, omstandigheden of welke soorten nog meer die dag werden gezien. En daar is het ook niet voor bedoeld.

snwja3

#18
Citaat van: jvdlaan op september 10, 2013, 17:59:13 PM
Wietze, nooit geweten, dank je. Waar kan ik lid worden?

Je kent me, Jan, ik pak elke gelegenheid om nieuwe leden te winnen, dus een beetje uitleg kan nooit kwaad. Kan altijd een leuk soortje uiteindelijk opleveren  ;)
Jij en ik kennen elkaar wel, maar het moet ook voor de buitenwacht duidelijk blijven  :angel:

Wietze Janse

martinharskamp

Citaat van: snwja3 op september 10, 2013, 14:07:39 PM
Citaat van: frankmeer op september 10, 2013, 12:34:29 PM
Beetje overdreven om een Vaaltje te piepen, of is dat nieuw, een ik-heb-hem-voor-de-jaarlijst-piep?

Juist niet, er wordt veelste weinig gepiept! Laat maar weten dat ze weer vliegen, met de wind draaiend vanmiddag alleen maar goed om het idee te krijgen die kanten uit te gaan ipv vanavond erachter te komen wat je hebt gemist!
Er wordt wat mij betreft ook niet zo snel teveel gepiept en ik kan me niet druk maken over een piepje teveel maar ik vind 1 Vaal Stormvogeltje wat langs Westkapelle naar zuid vliegt ook niet echt een piepje waard. Je mag toch hopen dat niet alle langsvliegende Vaaltjes doorgepiept gaan worden dit najaar. In het voorjaar zijn er een soort instructies gemaild (door Wietze?) waarin naar ik meen zo iets stond als: denk je dat er meer als tien mensen op af komen; Piepen! Ik denk niet dat er vandaag tien mensen hebben geprobeerd om zuidelijk van Westkapelle dat Vaaltje nog op te pikken.

snwja3

Citaat van: martinharskamp op september 10, 2013, 20:03:58 PM
Citaat van: snwja3 op september 10, 2013, 14:07:39 PM
Citaat van: frankmeer op september 10, 2013, 12:34:29 PM
Beetje overdreven om een Vaaltje te piepen, of is dat nieuw, een ik-heb-hem-voor-de-jaarlijst-piep?

Juist niet, er wordt veelste weinig gepiept! Laat maar weten dat ze weer vliegen, met de wind draaiend vanmiddag alleen maar goed om het idee te krijgen die kanten uit te gaan ipv vanavond erachter te komen wat je hebt gemist!
Er wordt wat mij betreft ook niet zo snel teveel gepiept en ik kan me niet druk maken over een piepje teveel maar ik vind 1 Vaal Stormvogeltje wat langs Westkapelle naar zuid vliegt ook niet echt een piepje waard. Je mag toch hopen dat niet alle langsvliegende Vaaltjes doorgepiept gaan worden dit najaar. In het voorjaar zijn er een soort instructies gemaild (door Wietze?) waarin naar ik meen zo iets stond als: denk je dat er meer als tien mensen op af komen; Piepen! Ik denk niet dat er vandaag tien mensen hebben geprobeerd om zuidelijk van Westkapelle dat Vaaltje nog op te pikken.

Heb je mijn bericht toch maar voor de helft opgepikt  :angel:
Stond ook nog iets in van trends en plaatselijke zeldzaamheden doorgeven, etc. Ook iets over profielen instellen ........
Het blijft pas interessant als we zaken met elkaar delen, niet als we 's avonds een leuke waarneming op het internet zien, waarop we graag ter plaatse attent op hadden gemaakt willen worden.
We zijn verwend geworden en toch wat laks in het doorgeven, zeker in de weekenden als er veel mensen op stap zijn, moet er meer doorkomen.
Staat helemaal los van het feit dat de core-business gericht is op de zeldzaamheden (zoals Jan aangeeft), maar iedereen geniet evenveel van de minder zeldzame soorten/krenten, dus waarom deze niet delen? Zeker omdat iedereen wat hij niet wil zien eruit kan filteren. Iemand die iets binnen krijgt wat hij niet wil zien, moet naar zichzelf/eigen profielen kijken en niet de afzender de les lezen (even gechargeerd gezegd, want ik weet dat het in het algemeen opbouwend bedoeld is  ;) ).
Wietze Janse

martinharskamp

Citaat van: snwja3 op september 10, 2013, 20:21:16 PM
Citaat van: martinharskamp op september 10, 2013, 20:03:58 PM
Citaat van: snwja3 op september 10, 2013, 14:07:39 PM
Citaat van: frankmeer op september 10, 2013, 12:34:29 PM
Beetje overdreven om een Vaaltje te piepen, of is dat nieuw, een ik-heb-hem-voor-de-jaarlijst-piep?

Juist niet, er wordt veelste weinig gepiept! Laat maar weten dat ze weer vliegen, met de wind draaiend vanmiddag alleen maar goed om het idee te krijgen die kanten uit te gaan ipv vanavond erachter te komen wat je hebt gemist!
Er wordt wat mij betreft ook niet zo snel teveel gepiept en ik kan me niet druk maken over een piepje teveel maar ik vind 1 Vaal Stormvogeltje wat langs Westkapelle naar zuid vliegt ook niet echt een piepje waard. Je mag toch hopen dat niet alle langsvliegende Vaaltjes doorgepiept gaan worden dit najaar. In het voorjaar zijn er een soort instructies gemaild (door Wietze?) waarin naar ik meen zo iets stond als: denk je dat er meer als tien mensen op af komen; Piepen! Ik denk niet dat er vandaag tien mensen hebben geprobeerd om zuidelijk van Westkapelle dat Vaaltje nog op te pikken.

Heb je mijn bericht toch maar voor de helft opgepikt  :angel:
Stond ook nog iets in van trends en plaatselijke zeldzaamheden doorgeven, etc. Ook iets over profielen instellen ........
Het blijft pas interessant als we zaken met elkaar delen, niet als we 's avonds een leuke waarneming op het internet zien, waarop we graag ter plaatse attent op hadden gemaakt willen worden.
We zijn verwend geworden en toch wat laks in het doorgeven, zeker in de weekenden als er veel mensen op stap zijn, moet er meer doorkomen.
Staat helemaal los van het feit dat de core-business gericht is op de zeldzaamheden (zoals Jan aangeeft), maar iedereen geniet evenveel van de minder zeldzame soorten/krenten, dus waarom deze niet delen? Zeker omdat iedereen wat hij niet wil zien eruit kan filteren. Iemand die iets binnen krijgt wat hij niet wil zien, moet naar zichzelf/eigen profielen kijken en niet de afzender de les lezen (even gechargeerd gezegd, want ik weet dat het in het algemeen opbouwend bedoeld is  ;) ).
Laat maar, ik maak me er ook niet druk om, ik vond het zelf alleen een zinloze alert. Toen die binnen kwam dacht ik dat er waarschijnlijk iemand één of andere vaag niet verder gedetermineerd Stormvogeltje.spec had gezien maar toen ik het bericht opende bleek er een Vaal Stormvogeltje langs Westkapelle te zijn gevlogen: geen trend, geen plaatselijke zeldzaamheid en naar mijn idee heeft niemand er wat aan (was het in Katwijk dan hadden ze er in Scheveningen misschien nog wat aan). Ik weet ook wel dat je dit kunt instellen in je profiel maar ik maak me er, zoals ik al zei, niet druk om. Daarbij komt dat ik een verdwaald, twitchbaar Vaal Stormvogeltje in het binnenland misschien wél interessant vind, of een alert waarin staat dat er binnen een uur al 15 voorbij zijn gekomen.

Vincent Hart

Overigens zou het ook heel goed kunnen dat Pieter wou opslaan maar per ongeluk piepte.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

Het enige wat je Pieter zou kunnen verwijten is dat de extra info wat summier was.
Maar als de Vaaltjes goed vliegen, er een leuke invasie Middelste Jagers langskomt, Westkapelle record aantallen Noordse pijlen langs heeft, etc. dan wil ik dat graag tijdig weten.
Misschien neem ik dan ook wel een middagje vrij om daar wat van mee te pikken ...... doorgeven dus!
Wietze Janse

martinharskamp

Citaat van: snwja3 op september 10, 2013, 21:09:52 PM
Het enige wat je Pieter zou kunnen verwijten is dat de extra info wat summier was.
Maar als de Vaaltjes goed vliegen, er een leuke invasie Middelste Jagers langskomt, Westkapelle record aantallen Noordse pijlen langs heeft, etc. dan wil ik dat graag tijdig weten.
Misschien neem ik dan ook wel een middagje vrij om daar wat van mee te pikken ...... doorgeven dus!
Ik verwijt Pieter niets. Alleen vroeg Frank of het niet wat overdreven was, zo'n alert. Een paar mensen vinden van niet en 1 vind het een lompe uitspraak. Dus om het een beetje in evenwicht te krijgen ben ik het met Frank eens.

Folkert Jan

Nog even voor de duidelijkheid:

verzenden = iedereen krijgt een alert op zijn telefoon. profiel of niet?
opslaan = alleen de mensen die het profiel zo hebben ingesteld krijgt een alert op zijn telefoon?

Of is het zo dat bij verzenden je de piep alleen krijgt als je je profiel zo hebt ingesteld?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

martinharskamp

Citaat van: Folkert Jan op september 10, 2013, 21:47:08 PM
Nog even voor de duidelijkheid:

verzenden = iedereen krijgt een alert op zijn telefoon. profiel of niet?
opslaan = alleen de mensen die het profiel zo hebben ingesteld krijgt een alert op zijn telefoon?

Of is het zo dat bij verzenden je de piep alleen krijgt als je je profiel zo hebt ingesteld?

Nee,bij opslaan komt het alleen op de site.

GertJ

Citaat van: frankcoenjaerts op september 09, 2013, 11:44:12 AM
Citaat van: August op september 02, 2013, 10:14:58 AM
Zie dat Pieter Doorn Bijna gelijk loopt met Alwins Record lijst van vorig, geloof 2 à 3 achter tov van Alwin . Aangezien het najaar van vorig niet echt spectaculair was, kan het record al na 1 jaar worden gebroken als dit najaar goed word, ben benieuwd. Veel succes Pieter

Op de DB site kan je onder "lijstjes" beide recordpogingen leuk naast elkaar zetten. Gisteren ff meegespeeld (inschatten, optellen, aftrekken) en dan is mijn conclusie dat er een stuk of 5 najaarsknallers moeten komen om Pieter naast Alwin te brengen ... Vermakelijk spelletje, zo langs de zijlijn.
Maar hoe heb je dan de Rode Rotslijster meegeteld?
Ik weet niet hoe de discussie afgelopen is en hoe deze uiteindelijk in de boeken zal belanden? Rotslijster spec of hybride of toch gewoon Rode?
Groet Gert Jager

snwja3

Citaat van: martinharskamp op september 10, 2013, 21:49:30 PM
Citaat van: Folkert Jan op september 10, 2013, 21:47:08 PM
Nog even voor de duidelijkheid:

verzenden = iedereen krijgt een alert op zijn telefoon. profiel of niet?
opslaan = alleen de mensen die het profiel zo hebben ingesteld krijgt een alert op zijn telefoon?

Of is het zo dat bij verzenden je de piep alleen krijgt als je je profiel zo hebt ingesteld?

Nee,bij opslaan komt het alleen op de site.

Zit iets ingewikkelder in elkaar, je hebt 2 soorten profielen (algemene & lokale):
- Bij alleen opslaan: Niemand krijgt hem door, behalve degene die lokale profielen hebben ingesteld en de waarneming aan die persoonlijke eisen voldoet om het alsnog wel te ontvangen.
- Bij actief doorgeven: Iedereen krijgt hem (ook als die niet voldoet aan lokaal profiel), behalve degene die ingesteld hebben dat ze de soort/soortgroep dan toch niet ontvangen willen.
- Daarnaast kan je het profiel ook nog zo instellen dat je alleen soorten doorkrijgt die je nog nooit gezien hebt.

Ofwel keuze/mogelijkheden zat om je profiel zo in elkaar te draaien dat je alleen krijgt wat je wilt.

En natuurlijk geldt ook hier weer, zoveel Nederlanders/DBAlert leden, zoveel meningen. We proberen zo goed mogelijk een mooi gemiddelde er uit te halen.
Ik spreek niemand persoonlijk aan, neem deze discussie weer mee in verdere ontwikkelingen, maar probeer bij dit soort gelegenheden sturend op te treden. Zoals gezegd pak ik elke gelegenheid met dankbaarheid aan!  ;)
Wietze Janse

frankmeer

Citaat van: Folkert Jan op september 10, 2013, 18:15:12 PM
Citaat van: frankmeer op september 10, 2013, 12:34:29 PM
Beetje overdreven om een Vaaltje te piepen, of is dat nieuw, een ik-heb-hem-voor-de-jaarlijst-piep?

Pardon? Wat weer een lompe uitspraak  :-X
Als je Pieter persoonlijk kent zou je beter weten

Folkert-Jan, ik zie niet in waarom ik een dergelijke opmerking niet zou kunnen maken als ik Pieter zou kennen (wat ik ook doe overigens), maar goed, laten we er maar over ophouden, een en ander is door Wietze zoals gewoonlijk voortreffelijk toegelicht met aandacht voor beide perspectieven.
Frank van der Meer