In die zelfde berm er vlak bij

Gestart door zuilim, oktober 10, 2013, 15:35:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

 :-\Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/79642815
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2013-10-08 Leiden - Merenwijk
Foto's:




Toelichting:
In brede grasberm van drukke toegangsweg Leidse Merenwijk. De paddenstoelen groeien in de directe omgeving van  laag blijvende berkjes die vermoedelijk al bij de aanleg van de weg werden aangeplant en dicht in de buurt van de zwammen die ik in mijn voorgaande bericht aan het forum voorlegde. Van afstand gezien lijken ook deze paddenstoelen een roze kleurzweem te vertonen. Van dichtbij niet. Geen melksap gezien. Zeer vermoedelijk dezelfde soort als de hiervoor als een voor mij onbekende ingevoerde? Deze heeft een iets grotere hoed (ca.10 cm.), geen toeven, plaatjes iets lichter van kleur. Het centrum van de hoed is wat verdiept en op die plek licht bruin gekleurd. Het gras onder de hoed was wat wit gekleurd. Kunnen dit neergedaalde sporen zijn? Dan viel me bij het bekijken van de foto's op dat de rand van de hoed gewimperd lijkt, iets dat ik niet zie bij de paddenstoelen getoond bij mijn voorgaande vraag.

Bij voorbaat dank.
Met vr.gr.,
Karel Brussee

ratje

ik denk melk te zien en de rand lijkt me harig/wollig. Ik denk aan de donzige melkzwam. Weet je welke bomen er in de buurt kunnen staan?

zuilim

Dag Hannie,
Jouw idee (Donzige melkzwam) lijkt me heel aannemelijk. Zoals je in de voorafgaande mail hebt kunnen lezen staan er Berkjes vlak bij deze paddenstoelen. In het slot van dit bericht noem ik de gewimperde rand van de hoed.

De door jou op de foto gesignaleerde melk kan ik niet ontdekken. Wil je me berichten waar en op welke van de twee foto's die melk te zien is?

Dank en groeten,
Karel.

ratje

Citaat van: zuilim op oktober 11, 2013, 13:14:27 PM
Dag Hannie,
Jouw idee (Donzige melkzwam) lijkt me heel aannemelijk. Zoals je in de voorafgaande mail hebt kunnen lezen staan er Berkjes vlak bij deze paddenstoelen. In het slot van dit bericht noem ik de gewimperde rand van de hoed.

De door jou op de foto gesignaleerde melk kan ik niet ontdekken. Wil je me berichten waar en op welke van de twee foto's die melk te zien is?

Dank en groeten,
Karel.
Ik heb je foto even gedownload en er pijltjes bijgezet. Ik dacht dat dit druppeltjes konden zijn?

zuilim

Dank voor deze reactie. De pijlen zijn duidelijk. Als die kleine witte stippen druppels zijn heb je gelijk. Er zijn nog veel meer van die witte stippen. Vlak bij de steel b.v. (Zie foto-uitsnede) Ik stelde me bij druppels iets omvangrijkers voor. Doch ik wil daar geen oordeel over hebben wegens gebrek aan ervaring. Wellicht jij en/of anderen wel!

Graag je reactie.
M.vr.gr.,
Karel Brussee

ratje

misschien komen er nog andere suggesties.

Gert Kremer

vergroot het stuk lamellen rechtsonder eens!  (die witte/waterige vlekken)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

zuilim

N.m.m. is dat waterige beeld rechtsonder toe te schrijven aan de verminderde scherptediepte bij dat deel van de foto en is het geen uittredende melk. Daar zie ik wel weer die kleine witte stippen.
Overigens ben ik bij een eerder geval er op geattendeerd dat bij droog weer die melkige uittreding verminderd. Ook hier?

Dank voor reactie met suggestie en groeten,
Karel Brussee.

zuilim

#8
Mijn voornemen de paddenstoelenplek in de berm nog eens te bezoeken heb ik gisteren uitgevoerd, Het is natuurlijk een illusie te denken dat na 14 dagen alles nog is zoals het was. De berm was gemaaid, de paddenstoelen die er stonden zullen zijn verpulverd. Wel vond ik paddenstoelen op dezelfde plek die bij beschadiging geen uittreding van melk vertoonden. Zou het dezelfde soort zijn? Ik rekende op Donzige melkzwam maar die behaarde hoedrand zag ik nu niet. De hoed is bij de "nieuwe" paddenstoelen is trechtervormig, de hoedrand golvend, niet zoals bij de foto's van 2 weken geleden wat naar beneden omgekruld en nu kaal.
Opvallend is de bepoedering van het gras onder de hoed, welke ik toeschrijf aan neergedaalde sporen.
Ook bij het eerste bezoek zag ik dit maar minder nadrukkelijk.

Hannie's idee, Donzige melkzwam, vond ik steeds aannemelijker.
Maar nu heb ik toch weer nieuwe vragen:
1. Zijn de trechtervormige paddenstoelen die ik op vrijwel dezelfde plaats aantrof van dezelfde soort als die van twee weken geleden? (Zie de bijgevoegde foto's de ik gister maakte.)
2. Als het niet dezelfde soort is, welke soortnaam heeft deze nieuwe zending?

Wat is jullie idee?

M.vr.gr.,
Karel Brussee.

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

zuilim

De laatste reactie laat weinig aan duidelijkheid te wensen over. Zal de onbekende veranderen in Donzige melkzwam.

Vraag aan Melchior: zijn de trechtervormige die ik vond bij mijn tweede bezoek, ook Donzige melkzwammen?

M. vr. gr.,
Karel Brussee.

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

zuilim

Dag Melchior,
Ik neem aan dat ik het opgestoken duimpje met "ja" moet vertalen.

De donzige/harige rand die ik niet meer zie verdwijnt dus in een later stadium en/of later in het seizoen, heb ik hieruit  geconcludeerd.

Mijn dank en vriendelijke groet,
Karel.