Hoofdmenu

Nicotiana glauca

Gestart door Andre321, oktober 10, 2013, 15:06:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Andre321

Regelmatig kan ik soorten niet selecteren die er wel in staan in observado.
Vandaag Tree Tobacco - Nicotiana glauca
Ik kan onder de taal NL [size=78%]Nicotiana glauca niet vinden.[/size]
[size=78%]Ga ik naar engels dan kan het wel.[/size]
[size=78%]Het heeft er mogelijk mee te make ndat er een een NL of ENG soortnaam beschikbaar is naast de latin naam.[/size]


hiskodevries

geen probleem
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ejslootweg

Het lijstje werkt anders wanneer je de naam wil wijzigen via wijzig soort in het menu aan de rechterkant.

groeten, Erik
groeten, Erik

Andre321

#3
Ze staan vaak onderaan volgens mij ipv alfabetisch. Maar het zou best kunnen dat het zich juist voordoet bij het wijzigen van een soort ipv bij het invoeren van een nieuwe waarneming.
Het komt in elk geval regelmatig voor.


Als jij bijv Echte tabak, Boerentabak, Nacht tabak of zo in wil voeren.
Dan staat hij er NIET tussen als je Nicotiana gaat invoeren op een laptopscherm 15".
(net zoals in het voorbeeld van Hisko, waar ook geen [size=78%]Echte tabak, Boerentabak, Nacht tabak[/size][size=78%]  in staat)[/size][size=78%] [/size]

Douwe van der Ploeg

Nee, want Hisko heeft de soortnaam al met een g laten beginnen, dan vallen die uiteraard af.. Het probleem komt inderdaad wel voor, maar alleen bij soort wijzigen, niet bij hele waarneming aanpassen.
Douwe van der Ploeg

Andre321

Dat is vreemd, want ik kies bijna altijd voor de optie soort wijzigen..zal er nog eens opletten.
Hoe bedoel je..soort wijzigen met een g ? Van glauca ?
Ik moet nu eerst via obsmap gaan zoeken hoe de soort heet...

Douwe van der Ploeg

Ik bedoel dat wanneer je, zoals Hisko in z'n voorbeeld deed, gaat zoeken met "Nicotiana g" alleen de soorten waarbij de soortnaam ook met een g beginnen getoond worden. Dat is logisch. Echte, boeren- en nachttabak hebben allemaal soortnamen die met een andere letter beginnen dus uiteraard zie je die niet.
Douwe van der Ploeg


Douwe van der Ploeg

Vreemd, bij mij wel, zowel via nieuwe waarneming, als waarneming wijzigen, als soort wijzigen.
Douwe van der Ploeg

Erik Simons

Hoi,

ik ervaar volgens mij dit door jullie omschreven probleem; als een soort ook een lokale naam heeft in een land/taal, begint de soortsnaam met die lokale naam, en kan hij in het schermpje 'wijzig soort' vaak niet worden terug gevonden onder de genusnaam in het dropdown menuutje dat dan verschijnt na het intypen van die genusnaam.

als admin geef ik wel eens commentaar in de zin van: 'dit is Primula vulgaris'. waarnemer volgt dat dan op, maar treft alleen een rijtje ondersoorten in, en kiest noodgedwongen Primula vulgaris subsp. vulgaris, terwijl dat duidelijk niet de bedoeling was. Of nog erger, er wordt een agg.  soort ingevoerd.
Dit alles zonder dat daar een goede reden voor is.

kortom: kan hier iets aan gedaan worden? persoonlijk zou ik al die lokale namen liever kwijt zijn uit de database, en kun je ze blijven vermelden op de informatiepagina van de soort, maar ik denk dat niet iedereen die mening deelt :-)

groetjes
Erik
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

hiskodevries

Bij gebruik van die optie is het een kwestie van snel typen en als het echt buggie is verdwijnt die optie.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Van mij mag je de optie 'wijzig soort' verwijderen als het niet op te lossen valt.  'Wijzig waarneming' is goed genoeg en werkt altijd.

Bij mij gebeurt dit: Of je nu snel of langzaam typt, veel soorten verschijnen nu niet tussen de opties bij 'wijzig soort'. Bij vier letters krijg je alles, (scrollen maar!), maar na de vierde letter wordt het een kansspelletje. Overigens wel een consequent kansspelletje; Bij "Crat" zie je alles volgens mij, Bij "Crata" steeds hetzelfde zeer beperkte rijtje.

Douwe van der Ploeg

Mee eens: geen bezwaar als de optie verdwijnt.
Douwe van der Ploeg

Erik Simons

ook mee eens, als het oplossen van de bug of wat het dan ook moge zijn, te veel werk is
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'