In brede wegberm stedelijk gebied

Gestart door zuilim, oktober 10, 2013, 15:04:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/79642669
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2013-10-08 Leiden - Merenwijk
Foto's:






Toelichting:
In brede berm van drukke toegangsweg Leidse Merenwijk. In de omgeving van de gevonden paddenstoelen zijn vermoedelijk bij de aanleg wat laag blijvende berkjes aangeplant. Er zijn heksenkringen. Van afstand gezien lijken de paddenstoelen een roze kleurzweem te vertonen. Van dichtbij niet. Geen melksap gezien. De grootste hoed van de ex. van de foto's meet ca.7 cm. Het centrum van de hoed is wat verdiept en daar lichtbruin gekleurd.
Bij voorbaat dank,
Met vr.gr.,
Karel Brussee

heppo



loest

Groet, Loes

zuilim

Hallo allemaal,
Ik meende gisteren, bij goed weer, een radijsgeur te kunnen opsnuiven maar kon die niet ontdekken bij de paddenstoelen die ik nu op ongeveer dezelfde plek aantrof. De berm was intussen gemaaid en het is de vraag of het dezelfde soort is die daar nu groeide. Het lijken me (na 2 weken) zeker niet dezelfde. Ik raadpleegde intussen ook mijn stadsgenoot, de mycoloog Hans Adema, die als volgt reageerde:
Ja, een typische Hebeloma onderzijde !
mvgr
Hans

Ik zond hem een foto van de onderzijde met zwarte punten op de lamellen.  Deze foto (ik voeg 'm nu toe) maakte ik direct na mijn eerste bezoek. Ik las later in mijn paddenstoelengids bij Hebeloma crustulineforme onder Opmerking: "Een vertegenwoordiger van de groep met tranende lamellen; de druppels laten na indroging bruine vlekjes achter (door de meegevoerde gekleurde sporen)".
Dat vond ik een aardig kednmerk maar die verdraaide radijsgeur ontbreekt.
Kunnen jullie nog wat met deze aanvulling?

M.vr.gr.,
Karel Brussee.


Melchior van Tweel

Ik heb geen bezwaar tegen Radijsvaalhoed s.l.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

zuilim

Jij geen bezwaar, dan ik al helemaal niet.

Bedankt,
Karel Brussee.