Grote goudkleurige loopkever

Gestart door Taka, mei 27, 2007, 09:27:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Taka

In de Millingerwaard. Stak snel dribbelend het pad over, ik kon net één (onscherpe) foto maken. Hij leek groot, 4-5 cm. Kan iemand iets over de soort zeggen?

(Sybe)

rene8

Hoi Taka, of de grote helemaal klopt weet ik niet maar de kever lijkt mij een
Tuinschalebijter  casabus nemoralis.
Gr. Rene.

lo.troisfontaine

Hallo Taka en Rene8,

de tuinschalebijter Carabus nemoralis heeft een iets gladder schild als bijvoorbeeld de gekorrelde schalebijter Carabus granulatus. deze lijkt meer in de buurt te komen van de afgebeelde kever. Deze laat in mijn ogen toch gladde ribben zien met gepunctueerde lengtegroeven. Deze twee soorten zijn ongeveer drie centimeter groot.
Dan is er nog de Carabus cancellatus, waarvan de schenen en eerste deel van de voelsprieten rood zijn. ik denk te zien dat deze hierop afvalt.
Dan heb je nog de zeldzame getraliede schalebijter Carabus clathratus, maar die heeft heel grof gepuncteerde lengtegroeven, maar ook dat zou ik niet durven te zeggen. Deze is iets groter dan de andere.

al met al is het niet eenvoudig en ik durf hier geen zekerheid over te geven.

groeten,

Lo

Taka

Dank jullie wel voor de informatie en uitleg. Schalenbijter spec dus maar. Over de grootte, ik wel eens vaker gemerkt dat ik snel de grootte overschat.  
(Sybe)

Th.Heijerman

Het is geen Carabus clatratus, erg kleine kans op C. cancellatus, grote kans op C. monilus ...

Theoodr

MC

Waarom denk je C monilis en niet C. granulatus?
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois