Welke Tetrix?

Gestart door Danielle, september 14, 2005, 20:15:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danielle

Groetjes,
Danielle

Mark van Veen

Dit soort foto-series helpt geweldig bij de determinatie. Op foto 3 zie je zelfs, iets onscherp, de kiel op de bovenkant van de achterdij. Dit is een Zeggedoorntje: zij heeft een lage rug (op foto 1 zie je de voorvleugel als een lange ovaal boven de middenpoten: die is hoger dan de hoogte van de rug) en de kiel op de achterdij is licht gebogen, zonder knik. (Nummer foto's zoals vertoond bij de waarneming, niet als hierboven!)
groet,

Mark van Veen

Danielle

Bedankt voor je info Mark, ik was door de kleur variatie er niet zelf uitgekomen.

Gr.
Danielle
Groetjes,
Danielle

florisbrekelmans

Oef, moeilijk! Ik vind de eerste eigenlijk wel een Zanddoorntje, op basis van de kop (breedte en steekt nauwelijks voor de ogen uit) en bovendien meen ik een knik te zien (maar pin me daar niet op vast). Erg bont ook voor een Zeggedoorntje, maar dat is een vrij onbetrouwbaar kenmerk. Ik mis eigenlijk een kammetje op de middenij van poot 2, dus van Zanddoorn ben ik niet zeker.
2 en 3 is volgens mij hetzelfde exemplaar, een vrouwtje als ik me niet vergis, en heeft idd kenmerken van het Zeggedoorntje. Maar of het hard te maken is op basis van deze foto?

In de hand nemen en met een loepje de knik bekijken is bij doorntjes het beste en het meest betrouwbaar. Ik heb redelijk veel doorntjes verzameld en onder de binoculair bekeken en zelfs dan is het soms nog lastig. Wellicht dat onze zuiderburen nog andere handige kenmerken weten?

De dieren zaten in je voortuin, hoe ziet die eruit en waar ergens woon je?


Groet,

Floris



Mark van Veen

Ja, zeker moeilijk. Ik heb met de tabel van Roy in de hand de beesten zitten te vergelijken. Toch kom ik op Zeggedoorntje uit, ook omdat de omtrek van dij 2 niet echt golvend is. De kop vond ik lastig. In de hand kijk ik altijd recht van boven. Op kleur vertrouw ik niet, dat is zo variabel...
groet,

Mark van Veen