onbekende lege huidjes

Gestart door Hannie Luijten, mei 27, 2007, 00:00:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Op het wateroppervlak van de vijver trof ik meerdere lege huidjes aan van larven. Kan iemand mij vertellen welk insect hieruit gekropen is? Alle huidjes lagen IN het water:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=AN4JC33R

http://www.mijnalbum.nl/Foto=MP4NVXRC
Groet, Hannie

Robert Heemskerk

#1
boeiend Hannie, ik zou het eigenlijk niet weten..

hoe groot waren ze ongeveer?

Op de foto's meen ik grote antenne te zien en de poten zijn ook vrij lang..
Ik dacht eerst aan een soort sluipwesp maar daar klopt het achterlichaam niet mee en die zal je niet snel in het water aantreffen..

Soort schietmot?

Arp

#2
Dit praat wat makkelijker ;)

Weet je zeker dat het lege huidjes zijn. Die middelste lijkt in elk geval nog gewoon met een maaltijd bezig  :unsure:

Misschien gaat het iets in de richting van (zweef)vlieglarves?

Edit: Ah, iemand anders had ook al gereageerd ... ;)

Je bedoelt toch niet dat ding met die poten? Dat lijkt me gewoon een slachtoffer  :o  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Robert Heemskerk

een zweefvlieglarve met een zwart baardje?  :o

Dat kan toch nie  :huh:  

Hannie Luijten

Hoe krijgen jullie de foto op het forum? lukt mij niet  :huh:

De huidjes zijn tussen de 3 en 3,5 cm lang.
Ik dacht aan een kokerjuffer, ik heb nl. ook af en toe een  grote koker tussen de waterplanten gezien.

Het zijn geen slachtoffers maar echt lege huidjes. Ze hebben (hadden) allemaal poten maar met het in een schaaltje leggen voor de foto gingen ze stuk :angry:  :(  , ze zijn behoorlijk slap en week. Ik heb nog een paar foto's maar dacht dat dit de beste waren maar misschien dat jullie op de andere foto's kenmerken zien, alleen hoe zet ik ze hier?? Ik had de URL tussen geplaatst maar dat werd geweigerd
Groet, Hannie

Arp

CiteerHoe krijgen jullie de foto op het forum? lukt mij niet  :huh:
Gaat idd een beetje typisch ;)

De forumsoftware weigert jouw links omdat ze niet eindigen op een bekende extensie voor grafische bestanden. Heb even in de "source" van één van de pagina's gekeken die met jouw links worden geserveerd en dat waren gewoon rechtstreeks JPEG-bestanden (nix van html/scripting ofzo eromheen). Voor de lol eens gekeken wat de mijnalbum-server doet als je in jouw links domweg ".jpg" erachter plakt: Dan snaptie het ook en krijg je dus gewoon dezelfde pagina en in die vorm kan forum.waarneming er ook wat mee ...

Dus gewoon blablabla/Foto=AN4JC33R.jpg tussen de IMG-tags en het werkt B)

Van de beestjes snap ik helaas minder ;)  Mijn vermoeden richting (!) zweefvlieglarve ofzo was gebaseerd op de "ogen op stokjes" en de aanname dat in het midden een watertor of wants ofzo wordt opgegeten/leeggezogen, maar als die "tor/wants" erbij hoort geef ik het op. Een wilde slag in de lucht (gezien de lengte) zou dan nog waterjufferlarvevervellingshuidje kunnen zijn, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe die eruit horen te zien.  :wacko:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hannie Luijten

Dank je wel dat ga ik in het vervolg proberen. Had weer een gaaf huidje dus ik wil wat nieuwe foto's maken maar eerst moet de batterij opgeladen!

Het zijn geen waterjufferhuidjes. Die heb ik namelijk ook in de vijver. De larven kruipen uit het water en op het land uit hun huid. Die huidjes liggen dus niet midden in de vijver. Ze zijn ook lang niet zo groot en ook heel anders.  

Ik heb een foto gevonden van de pop van een kokerjuffer/schietmot, die lijkt er inderdaad wel wat op.  
Groet, Hannie

Macrospider

Volgens mij zijn het huiden van schaatsenrijders, de kammen op de poten om zich voort te bewegen op het water duiden toch in die richting. Tevens de sprieten, vorm van de kop en aanwezigheid van vleugels.
Filip De Block

Verantwoordelijke Werkgroep Inheemse Spinnen (WIS) & projectcoördinator van Spinnen In Terraria vzw

Hannie Luijten

Twee nieuwe foto's, mooier krijg ik het echt niet voor elkaar. Met (alledaagse) paperclip voor de maat. Een maal van de onderkant:



en een maal van de bovenkant:




Groet, Hannie

han.endt

Eendagsvliegen/haften toch?

Robert Heemskerk

die foto's zijn een stuk beter

nieuwe poging.. steenvliegen?

Hannie Luijten

Als ik het wist had ik ze hier niet neergezet ;)

Steenvliegen vallen denk ik af want ik lees: 'voor het uitkomen van de imago kruipen zij naar de oever'. Dat hebben deze niet gedaan. Ook komen die voor in allerlei soorten stromend water. Mijn vijver is stilstaand water, er zit geen pomp in.
Groet, Hannie

robin

ik zie volgens mij mandibels of iets in die geest. zouden het de uitsteeksels van een schietmot kunnen zijn?
groeten robin kraaij

Hannie Luijten

Ik heb een beetje rondgestruind over het forum en gezien dat er regelmatig (onbekende) soorten worden opgekweekt. Zou dat met een waterbewonende larve in een kokertje ook gaan, dus gewoon in een pot met water en wat waterplanten? Iemand ervaring? Als ik er dan weer een zie zou ik dat kunnen proberen om te zien of de huidjes daarbij horen.
Groet, Hannie

Th.Heijerman

Volgens mij Trichoptera. Poppen van Trichoptera hebben grote kaken waarmee ze hun huisje open bijten en uitsteeksels op het achterlijf waarmee de pop zich in het huisje vasthoudt ... klopt allemaal met wat de foto's laten zien...

Theodoor

Hannie Luijten

Groet, Hannie