Wormdingesgeval indet.

Gestart door Arp, september 24, 2013, 17:14:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Heb het maar ingevoerd als bloedzuiger, maar denk niet echt dat het er eentje is. Qua segementatie zou ik denken iets van één of andere Ringworm, maar ik kan niks passends vinden. Vanwege het kopje is het misschien toch gewoon een larve van een insect ofzo, maar ook daar kan ik niks bij verzinnen.

Kortom  :huh:

Het betreft deze waarneming:
Onzekere Bloedzuiger onbekend - Hirudinea indet. gezien op 2013-09-19 Veluwezoom - Herikhuizerveld

Een stuk of 10 stuks onder een rottend stammetje naast wat bomen, in heidegebied maar vrij vochtig plekje - de grootste circa 3cm lang.





bij voorbaat dank Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ton van Haaren

Dit is een larve van een Keroplatidae (een diptera), waarschijnlijk een Cerotelion sp., maar dit kan/moet ik nog even nazoeken
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

Tsjonge, opvallende schijnsegementering dan. Vanwege het kopje had ik al zo'n vermoeden, maar ik kon me geen Diptera voorstellen met larven die qua afmeting een flinke Tipula concurrentie aandoen, maar dan heel anders.

Bedankt voor de zoekrichting alvast Ton  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

In Smith (1989) staan ze als Keroplatinae onder Mycetophilidae, maar daar kom ik ook niet verder mee. Ik realiseer me wel dat ik ook de cocons gezien heb (leeg) maar niet op de foto gezet - jammer.

In de macrofaunanieuwsmail 108 zag ik een review van jouw hand van het nieuwige boek van Krivosheina (2012), waarin je het voor de meeste groepen als secundair bestempelt t.o.v. bijvoorbeeld die Smith. Wil dat zeggen dat het zinloos is hiernaar op zoek te gaan als ik met die Smith slechts tot de familie kom (subfam. in Smith) ?

Smith, K.G.V. (1989) An introduction to the immature stages of British flies. Diptera larvae, with notes on Eggs, puparia and pupae. Tekst-PDF/Figs.-PDF

Krivosheina, M.G. (2012) Keys to the Palaearctic families and genera of nematocerous larvae (Diptera, Nematocera). - Moscow: KMK Scientific Press. 244pp, 28plt. In Russisch met Engelse verklaring bij de figuren en extra Engelstalige sleutels tot familie en geslacht
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ton van Haaren

Met Krivosheina kun je de Keroplatidae tot op genus determineren. Jouw beest is geen Mycetophilidae zoals nu onder die naam wordt verstaan, ook al kunnen de larven daar wel enigszins op lijken. Als je wil kan ik het deel wat handelt over Keroplatidae wel scannen, maar dat kan ik misschien vanmiddag, of anders pas donderdag naar je sturen. Het gaat met name op de vorm van de kop, dus als je het beest niet verzameld hebt, dan wordt het lastig. Je kan het dan overwegen om het op Diptera.info forum te plaatsen, maar evt. kan ik ook rechtstreeks contact opnemen met mw. Krivosheina. Soms kan echter het antwoord nog wel op zich laten wachten. Maar zoveel soorten heb je volgens mij niet in NL. Ik denk wel dat genus het hoogst haalbare is, maar misschien valt het in NL wel mee.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

Hoi Ton,

Hartelijk dank voor de (aangeboden) hulp :duim: Ik had er inderdaad eentje verzameld omdat ik al het idee had dat het niet simpel ging worden, vandaar dat ik het wel lollig vind om te kijken hoe ver ik kan komen. Als het goed is kom ik vanmiddag in de bib. in Leiden (anders morgen), dus kijk ik eerst zelf even of ze de Krivosheina hebben, mocht het niet zo zijn dan kom ik wel weer bij je zeuren :)

Qua soortenrijkdom valt het inderdaad wel mee. Van Cerotelion s.str. volgens huidige begrippen is er zelfs maar één in NL (lineatus, c.q. voorheen laticornis), maar in de oudere literatuur lijken die nog op één hoop te zitten met Keroplatus (gespeld als Ceroplatus) en misschien wat andere. Voorlopig heb ik deze maar als onzekere Cerotelion lineatus benoemd, al vermoed ik eigenlijk dat jij het Cerotelion sp. meer als "s.l." bedoelde. Eerst maar eens kijken hoe Krivosheina de genera indeelt...

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Theo M Kiewiet

Hoi Arp,

deze week had ik er ook twee op een zelfde soort plek, dus ik ben erg benieuwd naar je bevinding(en) :blink:

http://waarneming.nl/waarneming/view/79700178
onzeker Glasplatworm - Mesostoma ehrenbergi gezien op 2013-10-13 Ameland - Buurderduinen
Foto's:


Groetengedoe van Ameland. B)
Met vr groet, Theo.

Arp

Ha Theo,

Lijkt wel in de buurt te zitten in elk geval. Ik probeer al drie weken in de bib. in Leiden terecht te komen, maar elke keer komt er weer wat tussen  :wacko: :rolleye: :-X

Als ik documentatie heb gaattie onder de binoc en laat ik het hier weten :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Theo M Kiewiet

Met vr groet, Theo.