Lensdoppen van de Swarovision

Gestart door Alex Kwak, januari 28, 2013, 22:04:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Heeft iemand een tip om de lensdoppen van de Swarovision beter te bevestigen?
Ik ben nu 3x bijna een dop kwijtgeraakt doordat het rubbertje langzaam maar zeker naar voren schoof en uiteindelijk er af schoot.
Het gaat dus om de twee rubberen doppen die met een soort veredeld postelastiek om de voorkant van de kijker zitten.

PS. De optie "superlijm" laat ik nog even links liggen  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jeroen Nagtegaal

Eigenlijk jammer... Maar wellicht het meest praktisch een Tie-wrapje?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Alex Kwak

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 29, 2013, 10:34:32 AM
Eigenlijk jammer... Maar wellicht het meest praktisch een Tie-wrapje?

Brrrr  :-X
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

KorHaan

#3
 ;D  Brrr, inderdaad.

Dat tie-wrapje zou dan om het onderste brugscharnier heen moeten, en om de postbode-elastiek-ring van de objectiefkap?

Ik heb zitten denken hoe je zo'n ring op een elegante manier rotsvast zou kunnen verankeren om het uiteinde van de objectiefbuis, maar ik zou het niet weten. Het ontwerp deugt niet. Jan Meijerink heeft in zijn review van de Swarovision ook al aangegeven dat hij de objectiefkappen twee keer bijna verloren was in het veld. *)
Ik heb van die objectiefkappen die op dezelfde manier aan mijn Chinese Eden XP-kijker zitten. Die blijven dus wel zitten. Waarom kan Swarovski dan niet de boel wat strakker maken, hun kijkers kosten 7 x zoveel als mijn Chinees.

Een mailtje naar Absam ( Swarovski Head Quarters) lijkt me op zijn plaats. Er zijn vast en zeker een heleboel mensen die met hetzelfde probleem kampen. Het lijkt me niet zo'n toer om die postbode-elastiek-ring wat nauwer te maken zodat het probleem opgelost kan worden.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


*) : Het ging hier om de Swarovision 8x32 EL en de Swarovision 10x32 EL.

Ricardo

Doppen er af halen, dun dubbelzijdig plakband om de buizen heen doen en de doppen er weer op doen? Als je het netjes doet en het het plakband goed op maat knipt, kun je er aan de buitenkant niets van zien. Het is ook achteraf weer zonder sporen te verwijderen als het niet goed werkt.

KorHaan

Ik heb inmiddels zelf de Swarovision 10x32 EL (verjaardagscadeau  :) ) en heb dus zelf met de bevestiging van de objectiefdoppen te maken.

Het is eenvoudig; je doet de ringen om de objectiefbuizen, en trekt ze aan de buitenkant omhoog, zodat ze in vooraanzicht schuin op de buizen zitten. Zo zitten ze strak en verlies je ze niet. De doppen zelf passen nog net zo goed in de openingen van de objectieven. Ik heb nog niks van verschuivende ringen gemerkt, zo.

Overigens een geweldig mooie kijker, en lekker licht in gewicht ook nog!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan


SlechtValk

Ik zelf gebruik er een brillenkoord voor... dit om het tussenstukje (tussen de ring en de dop zelf, gewoon de ring door het oogje van het koord steken) en met wat slim knoopwerk om de brug heen zit het ook niet in de weg en blijven je doppen in elk geval aan het koord hangen mochten ze los raken.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

KorHaan

 :duim:  Dat is slim bedacht.


Vriendelijke groet,


Ronald

laatvlieger

Citaat van: KorHaan op maart 28, 2013, 18:54:38 PM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=219455.0;attach=555424;image


De doppen zoals op de foto bevestigd, zitten vast en laten niet los (tot dusver).


Ronald
Wacht maar tot het buiten wat warmer wordt! Ben inmiddels ook al twee keer doppen kwijtgeraakt....   :'(
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Alex Kwak

Citaat van: laatvlieger op maart 31, 2013, 23:13:59 PM
Wacht maar tot het buiten wat warmer wordt! Ben inmiddels ook al twee keer doppen kwijtgeraakt....   :'(

Inderdaad was het bij mij steeds in Gambia dat de doppen loslieten.

PS. Heb je van Swarovski nieuwe doppen gekregen? Zo ja, tegen kosten of gratis?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

KorHaan

http://www.youtube.com/watch?v=IZ_vXBYOW1I


Dat heeft die jongen slim uitgedacht, Donnerwetter! :duim:


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: KorHaan op maart 17, 2013, 19:09:38 PM
Het is eenvoudig; je doet de ringen om de objectiefbuizen, en trekt ze aan de buitenkant omhoog, zodat ze in vooraanzicht schuin op de buizen zitten. Zo zitten ze strak en verlies je ze niet. De doppen zelf passen nog net zo goed in de openingen van de objectieven. Ik heb nog niks van verschuivende ringen gemerkt, zo.

Dit heeft voor mij de hele (warme) zomer prima gewerkt!  :duim:

De ultieme test komt in januari als ik weer naar Gambia ga.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

KorHaan

Citaat van: Alex Kwak op september 22, 2013, 00:33:17 AM
Citaat van: KorHaan op maart 17, 2013, 19:09:38 PM
Het is eenvoudig; je doet de ringen om de objectiefbuizen, en trekt ze aan de buitenkant omhoog, zodat ze in vooraanzicht schuin op de buizen zitten. Zo zitten ze strak en verlies je ze niet. De doppen zelf passen nog net zo goed in de openingen van de objectieven. Ik heb nog niks van verschuivende ringen gemerkt, zo.

Dit heeft voor mij de hele (warme) zomer prima gewerkt!  :duim:

De ultieme test komt in januari als ik weer naar Gambia ga.



Wel, dat is heel mooi.


Ik gebruik geen doppen meer; de objectieven liggen diep naar binnen, en de SwaroClean-coating is in de regen een uitkomst. Zelfs geen regendeksel meer nodig; je blaast af en toe gewoon de druppels van de oculairs.


Stof is natuurlijk wat anders; ik kan me voorstellen dat je ze dan in Gambia wel nodig hebt. 


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

snwja3

#15
Ik laat de doppen altijd thuis, kan je ze niet in het veld kwijtraken, ik vind het maar zwabber-/ondingen.

Bovenstaande is geen garantie dat je ze niet kwijtraakt, zou niet weten waar ze nu liggen
;)
Wietze Janse