Valkachtige in de lucht maar welke?

Gestart door A Kuipers, oktober 06, 2013, 14:00:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kuipers

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/79561724
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2013-10-06 Tiel - Ridderweide
Foto's:






Toelichting:
Valkachtige, was op grote hoogte en cirkelde steeds hoger. Door kijker kreeg ik ook niet veel meer te zien. heb veel foto's (vage en ver weg) om zelf tot determinatie te komen, maar heb geen idee.

Heeft de tekening van een slechtvalk op zijn kop, dat is wat ik zie als ik de foto's vergroot.


bij voorbaat dank A Kuipers
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀


A Kuipers

Het lijkt me geen sperwer door de vleugelstand. Havik weet ik niet, de kop is anders getekend.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

BramtK

De meeste valkachtigen hebben puntige vleugels, de meeste andere roofvogels niet. Goed idee daarom om bij deze vogel niet aan een Havik of Sperwer te denken - want die hebben allebei vrij korte vleugels met een rond handje - maar aan een valk. De vraag is hoe dan verder.
Groeten,

Bram ter Keurs

A Kuipers

Hier een niet gecropte foto. Hoog en donker helaas maar de lange smalle vleugels zijn wel te zien. Helpt dit?
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

A Kuipers

Geen idee hoe verder, helaas............ Ik zou het zo graag willen weten, tja.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

BramtK

Citaat van: A Kuipers op oktober 06, 2013, 14:10:12 PM
Hier een niet gecropte foto. Hoog en donker helaas maar de lange smalle vleugels zijn wel te zien. Helpt dit?
Mij niet, maar ik was benieuwd of u zelf nog verder kwam op basis van valkachtige en koptekening. Aanvullende kenmerken brede borst (een gespierde en dus snelle vogel), gebandeerde onderzijde en middellange staart.
Groeten,

Bram ter Keurs

A Kuipers

Je mag wel je zeggen hoor  ;) Koptekening lijkt op die van een slechtvalk en die herken ik wel qua tekening en vlieggedrag. Dit schroeven ken ik niet, weinig vleugelslag dus of niet eigenlijk. Wat mij betreft geen slechtvalk, maar ja. Wat blijft er dan over. Een buitenlandse valk als Saker, maar dan zou ik meer  van de borst tekening gezien moeten hebben.....
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

HPM

Weinig vleugelslag en schroeven sluiten slechtvalk geenszins uit.
Herman van der Meer

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

A Kuipers

Oke, ik ken dát gedrag nog niet van een slechtvalk. Heb ze meer jagend en zittend gezien. Slechtvalk op basis van deze verweg foto's?
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

A Kuipers

Dank voor jullie mee kijken. Is ook leuk vanuit de tuin natuurlijk......   :blink:
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀