Hoofdmenu

busje komt zo..

Gestart door Jan Jacobs, oktober 06, 2013, 08:10:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: ronald nuiver op oktober 08, 2013, 16:34:42 PM
Als je ziet dat ze gelijk na de eerste keer tapen van een Kl Sprinkhaanzanger deze gelijk in het net vangen dan kun je je afvragen wat ze al die voorgaande jaren zonder te tapen hebben gemist. Misschien trekt deze soort wel meer door dan tot nu toe bekend is.  ::)

Dat geldt voor alle soorten. Vergeet ook niet dat het niet altijd succes heeft. Een eerste voorwaarde is dat een soort in de buurt is of komt.
Herman van der Meer

Erik van Dijk

Als we dan toch alle hulpmiddelen afschaffen om de competotie eerlijk te houden moeten we wel consequent blijven. Dus ook geen verrekijkers, brillen, gehoorapparaten, auto's en fietsen.
Kortom ga voor je Tuinlijst!! B) B)

Ook dan kom je in de stad in het binnenland toch zeker voorbij de 100 soorten als je een beetje geduld hebt.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Certhia

Citaat van: HPM op oktober 08, 2013, 16:38:39 PM
Citaat van: ronald nuiver op oktober 08, 2013, 16:34:42 PM
Als je ziet dat ze gelijk na de eerste keer tapen van een Kl Sprinkhaanzanger deze gelijk in het net vangen dan kun je je afvragen wat ze al die voorgaande jaren zonder te tapen hebben gemist. Misschien trekt deze soort wel meer door dan tot nu toe bekend is.  ::)

Dat geldt voor alle soorten. Vergeet ook niet dat het niet altijd succes heeft. Een eerste voorwaarde is dat een soort in de buurt is of komt.

En dan is er ook nog altijd de kleine kans dat het gewoon shit-luck toeval is.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

frankneijts

Citaat van: antimoon op oktober 10, 2013, 07:04:07 AM
Als we dan toch alle hulpmiddelen afschaffen om de competotie eerlijk te houden moeten we wel consequent blijven. Dus ook geen verrekijkers, brillen, gehoorapparaten, auto's en fietsen.

En sommige vogelaars zullen, als ze tenminste mee willen blijven doen en om iedereen zoveel als mogelijk gelijke kansen te geven, een oog moeten laten uitsteken, een oor dichtbranden, een paar handjesvol hersencellen verwijderen en, voor alle zekerheid, een been of arm laten amputeren... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op oktober 10, 2013, 10:26:33 AM
Citaat van: antimoon op oktober 10, 2013, 07:04:07 AM
Als we dan toch alle hulpmiddelen afschaffen om de competotie eerlijk te houden moeten we wel consequent blijven. Dus ook geen verrekijkers, brillen, gehoorapparaten, auto's en fietsen.

En sommige vogelaars zullen, als ze tenminste mee willen blijven doen en om iedereen zoveel als mogelijk gelijke kansen te geven, een oog moeten laten uitsteken, een oor dichtbranden, een paar handjesvol hersencellen verwijderen en, voor alle zekerheid, een been of arm laten amputeren... 8)

http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/schoolmeester/voorna.html
Herman van der Meer

BramtK

Citaat van: BramtK op oktober 08, 2013, 16:30:48 PM
Waarom zou je eigenlijk niet mogen nachttapen voor twitchers, maar wel voor ringers? De wetenschappelijke waarde van één zo'n ringvangst van een Kleine sprinkhaanzanger lijkt me verwaarloosbaar en bovendien troebel juist doordat je taped. Of vergis ik me?


Nog eens.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op oktober 10, 2013, 10:52:01 AM
Citaat van: BramtK op oktober 08, 2013, 16:30:48 PM
Waarom zou je eigenlijk niet mogen nachttapen voor twitchers, maar wel voor ringers? De wetenschappelijke waarde van één zo'n ringvangst van een Kleine sprinkhaanzanger lijkt me verwaarloosbaar en bovendien troebel juist doordat je taped. Of vergis ik me?


Nog eens.

Ik vraag me wel af waarom je ten behoeven van het ringen het geluid van dergelijke zeldzaamheden zou afspelen.
Het zet weinig zoden aan de dijk.
Aan de andere kant kan het ook geen kwaad om zoiets in een mix op te nemen. Dan gaat het niet ten koste van in grotere aantallen  te vangen soorten maar levert het misschien af en gtoe een krentje op. En áls er zoiets gevangen wordt zal de determinatie betrouwbaarder zijn dan een veldwaarneming. Zie bijvoorbeeld de discussie over de Katwijkse Struikrietzanger.
Herman van der Meer

tekenaar

Het is mij onduidelijk waarom een met afgespeeld geluid aangelokte en gevangen (dus met mooie bewijsfoto's en metingen in geval van moeilijke determinaties) niet telbaar is en eentje die op vergelijkbare manier is aangelokt maar niet gevangen is wel.

Ik denk niet dat dit veel kwaad kan, maar het staat toch wel erg ver af van mijn buitenbeleving: rondwandelen in de natuur al dan niet met verrekijker of telescoop en zien wat vanzelf op een bepaald habitat is geland. Een paar dagen geleden nog een rietzanger in een ruderaal plekje midden in de stad, da's genieten toch?

Wel vindt ik de standaardisering met struiken-in-potten een leuk onderzoeksidee, en dan met een standaardonderzoeksmethode. Wetenschappelijk best goed  ;D  Wat is de onderzoeksvraag?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Vincent Hart

Citaat van: tekenaar op oktober 10, 2013, 11:30:42 AM
Het is mij onduidelijk waarom een met afgespeeld geluid aangelokte en gevangen (dus met mooie bewijsfoto's en metingen in geval van moeilijke determinaties) niet telbaar is en eentje die op vergelijkbare manier is aangelokt maar niet gevangen is wel.
Bij een ringvangst van laten we zeggen een roodkeelnachtegaal komt er als zo'n beest telbaar is toch wel behoorlijke druk op de ringers om de vogel vast te houden. En nog wat langer vast te houden. En dan zijn er nog mensen onderweg vanuit Groningen of Limburg ... Lijkt me heel verstandig om de telregels zo te houden als ze zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

#69
Citaat van: tekenaar op oktober 10, 2013, 11:30:42 AM
...
Wel vindt ik de standaardisering met struiken-in-potten een leuk onderzoeksidee, en dan met een standaardonderzoeksmethode. Wetenschappelijk best goed  ;D  Wat is de onderzoeksvraag?

Of tuincentra veel  zeldzame vogels aantrekken.
Herman van der Meer

liptaster

Citaat van: Vincent Hart op oktober 10, 2013, 11:51:25 AM
Citaat van: tekenaar op oktober 10, 2013, 11:30:42 AM
Het is mij onduidelijk waarom een met afgespeeld geluid aangelokte en gevangen (dus met mooie bewijsfoto's en metingen in geval van moeilijke determinaties) niet telbaar is en eentje die op vergelijkbare manier is aangelokt maar niet gevangen is wel.
Bij een ringvangst van laten we zeggen een roodkeelnachtegaal komt er als zo'n beest telbaar is toch wel behoorlijke druk op de ringers om de vogel vast te houden. En nog wat langer vast te houden. En dan zijn er nog mensen onderweg vanuit Groningen of Limburg ... Lijkt me heel verstandig om de telregels zo te houden als ze zijn.

Oplossing is simpel: eerst loslaten, dan melden. Als iemand die had willen zien dan moesten ze ook maar iedere dag zo vroeg opstaan.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Dirk van Opheusden

Citaat van: HPM op oktober 10, 2013, 11:57:04 AM
Citaat van: tekenaar op oktober 10, 2013, 11:30:42 AM
...
Wel vindt ik de standaardisering met struiken-in-potten een leuk onderzoeksidee, en dan met een standaardonderzoeksmethode. Wetenschappelijk best goed  ;D  Wat is de onderzoeksvraag?

Of tuincentra veel veel zeldzame vogels aantrekken.

Verdikkie, daar zeg je wat. Dáár ga ik van het weekend eens een poosje rondstruinen met kijker en telescoop. Ze hebben er nog een koffiecorner ook!
Dirk van Opheusden

migratorius

Citaat van: HPM op oktober 06, 2013, 12:36:22 PMNa de inzet van zulke zware middelen zullen vooral twitchers op gevorderde leeftijd wel wat hulp kunnen gebruiken.
Horen is scoren!
Fantastische foto's. Ik heb op Breskens meegemaakt hoe Magnus Robb met zijn parabool een Europese Kanarie oppikte "boven het dorp": even later kwam hij (zichtbaar) voorbij. Dat benaderde dit misschien een beetje.
Het is misschien niet zo'n slecht idee op zo'n manier in het najaar naar alarmroepjes van –ik roep maar wat– nachtegalen in (niet al te) ondoordringbaar struweel te zoeken, maar ik heb het nooit iemand zien doen.

JanHein

HPM

Citaat van: migratorius op oktober 10, 2013, 23:12:28 PM
Citaat van: HPM op oktober 06, 2013, 12:36:22 PMNa de inzet van zulke zware middelen zullen vooral twitchers op gevorderde leeftijd wel wat hulp kunnen gebruiken.
Horen is scoren!

Fantastische foto's. Ik heb op Breskens meegemaakt hoe Magnus Robb met zijn parabool een Europese Kanarie oppikte "boven het dorp": even later kwam hij (zichtbaar) voorbij. Dat benaderde dit misschien een beetje.

Het wordt natuurlijk pas echt interessant als je een oost-Europese Kanarie aan kan horen komen.

Citeer

Het is misschien niet zo'n slecht idee op zo'n manier in het najaar naar alarmroepjes van –ik roep maar wat– nachtegalen in (niet al te) ondoordringbaar struweel te zoeken, maar ik heb het nooit iemand zien doen.

JanHein

Veel over dergelijke gehoorapparaten is te vinden op Museum Waalsdorp.
Aan de oostkust van Engeland hadden ze trouwens gigantische betonnen luisterapparaten. Voor een deel staan die er nog steeds. Misschien is een dergelijke vaste opstelling een idee voor Breskens?
Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer

Tom1980

_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

HPM

Citaat van: Tom1980 op oktober 11, 2013, 17:09:24 PM
Citaat van: HPM op oktober 11, 2013, 10:53:16 AM
Hier een site over die Engelse betonnen oren
http://www.andrewgrantham.co.uk/soundmirrors/

Uhmmm
Google chrome blokt deze link :o :o

Ik zie het. Vreemd, want Firefox geeft geen kik.
Herman van der Meer

Mimino

Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Mimino op oktober 11, 2013, 18:25:50 PM
IE doet het ook goed

Dit is de allereerste melding die ik ontvang dat IE het goed doet! ;) (maar vanuit een land waar ze nog met Туполев vliegen ben ik er niet echt verbaasd over ;D ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Wat is in dit verband " goed doen" Melding of niet?
Herman van der Meer

ronald nuiver

Het busje en aanhanger met struiken zijn inmiddels aangeschaaft

rudi

Als je dan een vogel aantreft op een waardplant in een pot, dan is de waardplant wel een escape.
Welke planten je in potten moet aanslepen is ook een ingewikkelde materie, waarschijnlijk heb je met niet europese planten het meeste succes.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

HPM

Citaat van: rudi op juni 13, 2017, 19:51:05 PM

Als je dan een vogel aantreft op een waardplant in een pot, dan is de waardplant wel een escape.
Welke planten je in potten moet aanslepen is ook een ingewikkelde materie, waarschijnlijk heb je met niet europese planten het meeste succes.

Een mobiele zandbak is ook handig voor als je graag rare tapuiten en dergelijke wil vinden. Je kan hem dan ook nog voorzien van een oase met dadelpalmpjes. Tegenwoordig rijdt iedereen op een bakfiets, dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Herman van der Meer

rudi

Ik heb een bakfiets met ingebouwde zoutwatervijver ontworpen om zeldzame zeevogels te lokken, bij mij in het dorp.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer