Mijn op Haagbeuk => Haagbeukblaasmijnmot

Gestart door RamonVerstraaten, oktober 04, 2013, 20:10:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

RamonVerstraaten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is; op Es. Met de tabel kom ik er niet uit, is het wel een mijn?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/79526702
microvlinder onbekend - Microlepidoptera indet. gezien op 2013-10-04 Hazerswoude - Spookverlaat - Vogelhut Amalia
Foto's:






bij voorbaat dank Ramon Verstraaten
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

boleto

Dit lijkt mij geen essenblad, eerder een hazelaar, al is het daar misschien wat kaal voor. In dat geval zou het Phyllonorycter coryli zijn. Maar een juiste determinatie van de waardplant is wel essentieel. Heb je nog foto's waar meer van de waardplant te zien is?
Groet,
Leo Bot

RamonVerstraaten

Nee, maar ik kom daar vaak langs. Volgende week zal ik er nog eens naar kijken. Voor hazelaar leek het blad me te langwerpig
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

RamonVerstraaten

Ik heb nog eens naar de boom gekeken, en het is m.i. Haagbeuk.

http://waarneming.nl/waarneming/view/79596494
Haagbeuk - Carpinus betulus gezien op 2013-10-07 Hazerswoude - Spookverlaat - Vogelhut Amalia
Foto's:




De mijn zou dan Ph. esperella moeten zijn?
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

boleto

Dat lijkt er meer op! Maar de haagbeukblaasmijnmot heeft een mijn op de bovenkant van het blad. Deze mijn zit aan de onderkant: haagbeukvouwmot (Phyllonorycter tenerella)
Groet,
Leo Bot

RamonVerstraaten

Citaat van: boleto op oktober 07, 2013, 22:53:26 PM
Maar de haagbeukblaasmijnmot heeft een mijn op de bovenkant van het blad. Deze mijn zit aan de onderkant: haagbeukvouwmot (Phyllonorycter tenerella)

Zit hij niet op de bovenkant? Het ziet er misschien wat vreemd uit omdat het blad rond de mijn is samengetrokken, maar de eerste foto is van de bovenkant en 2 en 3 van de onderkant. Ook zit de mijn op een nerf en niet tussen twee nerven.
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

boleto

Je hebt gelijk. Ik had het verkeerd gezien. Komt ook omdat maar een deel van het blad te zien is, maar ik was gewoon te snel, want het is wel te zien.
Groet,
Leo Bot

RamonVerstraaten

met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten