Wants

Gestart door Gert Kremer, mei 25, 2007, 23:02:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Ik doe maar een gok!
Is dit een Troilus luridus?.....of is het er 1 met een Nederlandse naam.
Op eikentak
maar 1 foto.

204a

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

lo.troisfontaine

De foto is niet zo scherp, maar de roodpootschildwants Pentatoma rufipes lijkt me eerder. De 2 witte deeltjes in de antenne en de knobbeltjes midden op het schild wijzen eigenlijk in deze richting. Het is nog een nimf in verdergevorderd stadium.

Maar misschien dat Berend dit kan bevestigen of ontkennen?

groet,

Lo

Berend Aukema

Pentatoma rufipes, nimf vijfde stadium

Gert Kremer

Hallo,
Als ik het goed bedrijp is het een Larve.



Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

lo.troisfontaine

hallo Gert,

larve is niet helemaal het juiste woord. In dit geval spreekt men van een nimf. Bij vogels spreekt men van juvenielen enz.

Hoe precies de benaming van de niet volwassen diertjes is per diergroep, - familie in het flora en fauna gebeuren, zou je misschien ergens kunnen opzoeken. Ik heb mij daar eigenlijk ook nog niet echt in verdiept, maar heb dat van andere natuurliefhebbers geleerd of overgenomen.

Misschien nu het wat slechter weer is, toch maar eens doen.

groet,

Lo

Gert Kremer

Duidelijk, (onvolwassen),  bedankt.  :duim:  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arp

#6
CiteerHoe precies de benaming van de niet volwassen diertjes is per diergroep, - familie in het flora en fauna gebeuren, zou je misschien ergens kunnen opzoeken...
Het is in dit geval een nimf omdat wantsen zich ontwikkelen volgens een onvolledige gedaanteverwisseling. De dieren die uit de eitjes kruipen hebben al vaag wat weg van de ouders en vervolgens vervellen ze tijdens de groei een aantal keer (5 ofzo) en gaan bij elke vervelling meer en meer op het volwassen dier lijken. Dit in tegenstelling tot een volledige gedaanteverwisseling waarbij de larves ook steeds vervellen, maar daarbij alleen maar een grotere larve worden en zich to slot verpoppen waarna er in één keer het imago (volwassen dier) uitkomt (bijvoorbeeld: larve=rups, imago=vlinder).

In andere talen - met name in het Duits - wordt soms erg slordig met dit verschil omgesprongen en wordt door velen (die beter zouden moeten weten) alles wat onvolwassen is voor "larve" uitgescholden ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gert Kremer

Kijk dat noem ik nu eens een duidelijke uitleg. :rolleyes:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

#8
Zelfde soort. Zelfde stadium?

Zie ook:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=25110

Stippen

CiteerHet is in dit geval een nimf omdat wantsen zich ontwikkelen volgens een onvolledige gedaanteverwisseling. De dieren die uit de eitjes kruipen hebben al vaag wat weg van de ouders en vervolgens vervellen ze tijdens de groei een aantal keer (5 ofzo) en gaan bij elke vervelling meer en meer op het volwassen dier lijken. Dit in tegenstelling tot een volledige gedaanteverwisseling waarbij de larves ook steeds vervellen, maar daarbij alleen maar een grotere larve worden en zich to slot verpoppen waarna er in één keer het imago (volwassen dier) uitkomt (bijvoorbeeld: larve=rups, imago=vlinder).

In andere talen - met name in het Duits - wordt soms erg slordig met dit verschil omgesprongen en wordt door velen (die beter zouden moeten weten) alles wat onvolwassen is voor "larve" uitgescholden ;)
Als de wereld toch eens zo makkelijk was,
maar ik heb nog nooit iemand over een libellen-nimf gehoord  :P  
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

#10
CiteerAls de wereld toch eens zo makkelijk was, maar ik heb nog nooit iemand over een libellen-nimf gehoord  :P
Ach, ik zal het best verkeerd hebben, maar tot nu toe heb ik het zo "geleerd" uit diverse insectenboekjes (en ook wikipedia).

Volgens Google ben ik overigens ook in combinatie met libellen niet de enige die het nimfen zou noemen, en verkeer zelfs in redelijk gerenomeerd gezelschap (o.a. soortenbank.nl), al zegt dat natuurlijk niets over de juistheid of wenselijkheid ...

Maar wat moet het dan wel zijn?  :o

Grappige zin in dit verband op Museumkennis: "Libellen leven alleen in het larvale stadium, als nimf, in het water."  Wat is het nou - larve of nimf ?? :grin:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

K@deeke

Zelfde soort wants? (zie 2 foto's)

K@deeke

#12
en dan foto 2.

Grt Peter
en hopelijk geeft juni beter insectenweer!   :twisted:  

Marian en Bert

Peter kijk even op

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...=0&#entry203608

voor Berend zijn reactie.

Groet,
Marian en Bert