jong schuimbeestje?

Gestart door AndreVrijens, juni 09, 2007, 22:27:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

AndreVrijens

Is dit een schuimbeestje Aphrophora spec?
Ik heb het vermoeden dat het een heel jong beestje is, drie cm bij hem/haar vandaan vond ik foto 2.


foto 1
mvg.  André

AndreVrijens

foto 2
mvg.  André

AndreVrijens

mvg.  André

lo.troisfontaine

Hallo Andre,

je geeft aan dat je aan een Aphrophora soort denkt.
Ik kan dit niet ontkennen of bevestigen, maar ik wil proberen om aan te geven waarom ik meer geneigd ben om te denken dat het eerder het schuimbeestje Philaenus spumarius zou kunnen zijn;
ik ben geen helderziende op dit gebied en dan met name hoe deze zich verder ontwikkeld wat kleur e.d. betreft.
Dit zou best eenkleurig bruinachtig wit kunnen zijn als ik de foto bekijk.
Maar ik zie een solitair beestje (dit is gebruikelijk bij Ph. spumarius) en bij de Aphropora soorten leven de nimfen in groepjes in een gemeenschappelijke schuimmassa en zitten ze vastgezogen met hun kop naar beneden. je spreekt van een klein exemplaar ook dit pleit voor Ph. spumarius. Deze zijn aanzienlijk kleiner dan de Aphrophora spec. Maar dat geldt in dit geval niet, omdat ze nog niet volgroeit zijn.

Hopelijk kun je hier verder mee.

groeten,

Lo

AndreVrijens

Bedankt voor je uitleg Lo. De reden waarom ik aan een schuimbeestje denk is vrij simpel, heb nog nooit van een spuugbeestje (Philaenus spumarius) gehoord en was in de (naieve) veronderstelling dat de schuimcicade het enige beestje is dat dit soort schuimpjes maakt, vandaar...

Het jonge beestje loopt ergens rond in mijn tuin of in die van de buren en zal zijn ware identiteit niet meer prijsgeven :(

Maar met jouw verhaal neig ik zeker ook richting Philaenus spumarius met helaas als aanvulling determinatie onzeker.
mvg.  André

gardensafari

De vorm van het beestje doet niet direct aan Aphrophora denken, die zijn iets minder slank. Maar wat het wel is? Adulten van Philaenus spumarius verschijnen (in "normale" jaren) pas ergens in juli. En er is verder geen enkele zekerheid dat de nimf en de adult tot dezelfde soort behoren. Meestal zijn de nimfen van het spuugbeestje tamelijk donker, maar net verveld zijn ze waarschijnlijk zeer licht. Volwassen spuugbeestjes zijn helemaal een ramp voor leken (zoals ik), want ze zijn zeer variabel, zowel qua tekening als qua kleur. Er is ook nog een geslacht als Neophilaenus met ook nog eens 4 sterk op elkaar lijkende soorten. Zonder een echte deskundige moeten veel van die beestjes maar de boeken als Aphrophoridae (11 soorten in Nederland, verdeeld over vier geslachten).

Voor alle cicaden geldt dat we echt zitten te springen om de Berend Aukema of Theodoor Heijerman van de cicade-achtigen, want we komen er elke keer niet echt uit. Ook het web biedt geen uitkomst. Door gebrek aan kennis wordt bijna alles afgeschreven als Ph. spumarius. En daar houdt het dan mee op.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

AndreVrijens

Dankjewel Hans, so be it...
mvg.  André