Smelleken?

Gestart door andrestr, oktober 02, 2013, 21:25:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

andrestr

Vorig weekend op de Maasvlakte bij de Arendbuizerd viel opeens een roofvogel in maar het licht was niet echt best om deze echt goed te bekijken.
Ik maakte er zelf in eerste instantie een Slechtvalk van maar andere waarnemers ter plaatse maakten er een Smelleken van.
http://waarneming.nl/waarneming/view/79355043
Ik zag dat de waarneming van iemand anders inmiddels als Smelleken is goedgekeurd.
http://waarneming.nl/waarneming/view/79353588
Toch ben ik er niet helemaal zeker van.
Ik twijfel omdat ik de baardstreep niet vind kloppen en ook leek de vogel me te groot voor Smelleken maar is altijd moeilijk inschatten.
Iemand die op de foto's er meer aan ziet?
Met vriendelijke groet André.

frankneijts

André, kun je 's proberen om vanaf het origineel wat uitsnedes te maken? De vogel ziet er inderdaad niet erg Smelleken-achtig uit met de relatief (te) lange vleugels, slanke en elegante bouw, donkere kopkap en contrastrijke onderzijde. Maar omdat kleur/tekening nogal lijkt te verschillen op de foto's van jou en Jolande, kan dat best beinvloed zijn door licht/houding/bewerking (?). Overigens lijkt het me ook geen Slechtvalk..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

andrestr

Ik heb inmiddels een uitsnede geplaatst.
Vanwege de lichte anaalstreek twijfelde ik ook aan Slechtvalk maar dan kwam ik op Lannervalk en dat zal vast wel niet.
Al heeft die wel een smalle baardstreep.
Ik heb ook nog vluchtfoto's van dat moment maar heb die niet geplaatst omdat ik dacht dat daar een Torenvalk op stond en die zaten daar ook in het gebied en was niet zeker dat het dezelfde vogel betrof die op die foto's staat.
Met vriendelijke groet André.

andrestr

Om de foto's te kunnen tonen van die vogel in vlucht heb ik deze even apart ingevoerd als Torenvalk onzeker.
http://waarneming.nl/waarneming/view/79435630
Met vriendelijke groet André.

andrestr

Onderstaande waarneming kwam ik na wat zoeken ook tegen.
http://waarneming.nl/waarneming/view/79385276
Ik heb inmiddels met Rob mailcontact gehad en hij schrijft overeenkomsten te zien met mijn foto's.
Ik begin nu toch wel heel nieuwsgierig te worden of er meer mensen zijn die wat meer over de foto's durven te zeggen.
Met vriendelijke groet André.

AntonVE

Ik heb sterk het vermoeden dat het een boomvalk is.
Deze zijn in regio den haag momenteel volop aanwezig, veel juveniele weliswaar dus tekening en baarstrepen zijn nog niet helemaal compleet.
Helaas zijn de vluchtfoto's wat minder duidelijk, daar had je het vrij duidelijk aan kunnen zien.
Misschien kan je zelf aangeven of de borst duidelijk in de lengte gebandeerd was?
Smelleken is het niet, daarvan zijn de baardstrepen niet zo prominent aanwezig.
Sakervalk is het ook niet, die heeft een witte oogstreep die in elk geval op de foto niet te zien is.
Ook heeft de sakervalk geen tot nauwelijks een baardstreep.

August

#6
Citaat van: AntonVE op oktober 06, 2013, 22:33:27 PM
Ik heb sterk het vermoeden dat het een boomvalk is.
Deze zijn in regio den haag momenteel volop aanwezig, veel juveniele weliswaar dus tekening en baarstrepen zijn nog niet helemaal compleet.
Helaas zijn de vluchtfoto's wat minder duidelijk, daar had je het vrij duidelijk aan kunnen zien.
Misschien kan je zelf aangeven of de borst duidelijk in de lengte gebandeerd was?
Smelleken is het niet, daarvan zijn de baardstrepen niet zo prominent aanwezig.
Sakervalk is het ook niet, die heeft een witte oogstreep die in elk geval op de foto niet te zien is.
Ook heeft de sakervalk geen tot nauwelijks een baardstreep.
Boomvalk volop aanwezig in de Regio Den Haag ? Dan woon je zeker in een andere Regio Den Haag! Zo ie waren er dit jaar hoogstens een handvol broedparen in de regio haaglanden, en rond deze tijd zijn de meeste al vertrokken naar het zuiden.
Zie http://denhaag.waarneming.nl/soort/view/74
August van Rijn

BramtK

Citaat van: andrestr op oktober 02, 2013, 22:10:32 PM
....Ik heb ook nog vluchtfoto's van dat moment maar heb die niet geplaatst omdat ik dacht dat daar een Torenvalk op stond en die zaten daar ook in het gebied en was niet zeker dat het dezelfde vogel betrof die op die foto's staat.

Citaat van: andrestr op oktober 02, 2013, 22:39:21 PM
Om de foto's te kunnen tonen van die vogel in vlucht heb ik deze even apart ingevoerd als Torenvalk onzeker.
http://waarneming.nl/waarneming/view/79435630

Ik snap toch niet helemaal wat je hiermee bedoelt; zijn die vluchtfoto's nu wel of niet van de vogel op de grond?

Groeten,

Bram ter Keurs

andrestr

Op het moment dat de vogel opvloog stond ik enkele meters van m'n camera.
Ik stap er naar toe en maak snel een paar plaatjes.
Het beest vliegt met hoge snelheid richting de Slufterdijk en verdwijnt erover heen.
Ik kijk hierna op de display van m'n camera en denk hé lijkt wel een Torenvalk.
Vandaar dat ik dacht dat ik een andere vogel in vlucht had vastgelegd en schonk er vervolgens geen aandacht meer aan omdat de Arendbuizerd te voorschijn kwam en daar kwamen we immers voor.
De vogelaars ter plaatse hadden het zittende beest als Smelleken gedetermineerd en ik was het er als enige niet mee eens maar dacht dan zal ik het wel niet goed hebben gezien.
Later thuis als ik de foto's op de computer heb staan en crop slaat de twijfel weer toe maar zie dat die van Jolanda inmiddels is goedgekeurd als Smelleken dus ik voer hem met tegenzin ook als Smelleken in en zet er een ? bij.
Ik krijg enkele dagen geen reactie en zet hem vervolgens op het forum.
Later voer ik de foto's van de vogel in vlucht apart in maar heb reactie gehad dat die op zeker mag als Torenvalk en voor me is gewijzigd.
Ik twijfel nog steeds en denk dat het iets heel anders is zeker nu ik gister weer iemand heb gesproken die op de blokkendam vlakbij de telpost op 2 Oktober een grote roodbruine Valk heeft en zien zitten waarbij aan Saker dacht.
Deze man zegt ik heb hem niet ingevoerd want dan zet ik mezelf toch maar voor schut want ik heb geen bewijsplaatje.
Heel jammer want ik snap niet wat daar zo erg aan is.
Iedereen vergist zich wel eens en anders leer je nooit wat bij.
Heel jammer dat er weinig reactie komt maar dit ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van de foto's.
Met vriendelijke groet André.

BramtK

Een Saker zie ik op geen van je foto's, dus daar hoef je je wat mij betreft geen zorgen over te maken.


De vliegende vogel lijkt me so wie so een Torenvalk. De foto's van die zittende vogel zijn nogal lastig... Ik zie het niet.
Groeten,

Bram ter Keurs

AntonVE

@August het gebied waar ik vaak kom heb ik vrijdag, zaterdag en zondag meerder boomvalken gezien en gefotografeerd.
Zondag heb ik 4 tegelijk gezien, en heb foto's om het te bewijzen moet ze alleen nog uitzoeken.
Het gebied waar ik kom is gesloten voor vrij publiek en beschermd, hier worden dan ook op vele verzoek geen waarnemingen van geplaatst.
Dit om te voorkomen dat er een te groot publiek zonder toegangsbewijs naar toe komt.

Een sakervalk is een zeer zeldzame waarneming in nederland en word in de meeste van de vogel apps niet eens vermeld als zijnde nederlandse roofvogels.
Uiteraard worden er wel eens lang trekkende exemplaren gezien, maar vaak is determinatie onduidelijk of niet tot nauwelijks vast gelegd.
De foto op jouw foto zou ik persoonlijk eerder als slechtvalk melden dan een sakervalk, ivm de brede baardstreep en de ontbrekende oogstreep die een saker heeft.
Persoonlijk heb ik alleen het idee dat de valk op de foto wat subtieler gebouwd is dan een slechtvalk.
Gezien ik meerdere exemplaren van boomvalken heb waargenomen en vastgelegd afgelopen week, zie ik wat overeenkomsten.
Echter had een duidelijke vlucht foto, met name van onderzijde wat meer duidelijkheid kunnen brengen.
Met zulke (sorrie dat ik het zeg) onduidelijke foto's blijft de determinatie een wellus nietus situatie.
Wellicht dat je aan de hand van de formaten in vergelijking van de waargenomen torenvalk een inschatting kan maken of het een slechtvalk was?

andrestr

Tijdens het maken van de vluchtfoto's lukte het scherp stellen niet en verloor ook een keer de vogel uit de zoeker waarschijnlijk heb ik dan de verkeerde vogel terug opgepikt.
De eerste foto's zijn zo slecht dat er helemaal niets in te herkennen valt
Maar goed dat ik die Torenvalk apart heb ingevoerd dus. ;)
Jammer dat de in zit foto's verder niets opleveren.
Misschien dat Jolanda nog reageert en haar foto cropt en dat daar meer op te zien is.
Het zal vast geen Saker of Lanner o.i.d. geweest zijn maar baal wel dat er niets van te maken valt.
Wel jammer voor Rob want z'n beschrijving ziet er wel goed uit.
Toch denk ik dat er daar een spannende Valk rond hangt of gezeten heeft want heb er meerdere mensen over gehoord.
Die man van gister vertelde trouwens ook dat er al 2 jaar een Saker x Giervalk rondhangt met een blauwe ring.
Ik kan daar echter niets over vinden.
Met vriendelijke groet André.

HPM

Citaat van: andrestr op oktober 07, 2013, 22:35:14 PM
..
Toch denk ik dat er daar een spannende Valk rond hangt of gezeten heeft want heb er meerdere mensen over gehoord.
Die man van gister vertelde trouwens ook dat er al 2 jaar een Saker x Giervalk rondhangt met een blauwe ring.
Ik kan daar echter niets over vinden.

Aangezien de Maasvlakte druk wordt bevogeld zou je dat verhaal beter met een korrel zout kunnen nemen.
Herman van der Meer

andrestr

Citaat van: AntonVE op oktober 07, 2013, 22:19:19 PM
@August het gebied waar ik vaak kom heb ik vrijdag, zaterdag en zondag meerder boomvalken gezien en gefotografeerd.
Zondag heb ik 4 tegelijk gezien, en heb foto's om het te bewijzen moet ze alleen nog uitzoeken.
Het gebied waar ik kom is gesloten voor vrij publiek en beschermd, hier worden dan ook op vele verzoek geen waarnemingen van geplaatst.
Dit om te voorkomen dat er een te groot publiek zonder toegangsbewijs naar toe komt.

Een sakervalk is een zeer zeldzame waarneming in nederland en word in de meeste van de vogel apps niet eens vermeld als zijnde nederlandse roofvogels.
Uiteraard worden er wel eens lang trekkende exemplaren gezien, maar vaak is determinatie onduidelijk of niet tot nauwelijks vast gelegd.
De foto op jouw foto zou ik persoonlijk eerder als slechtvalk melden dan een sakervalk, ivm de brede baardstreep en de ontbrekende oogstreep die een saker heeft.
Persoonlijk heb ik alleen het idee dat de valk op de foto wat subtieler gebouwd is dan een slechtvalk.
Gezien ik meerdere exemplaren van boomvalken heb waargenomen en vastgelegd afgelopen week, zie ik wat overeenkomsten.
Echter had een duidelijke vlucht foto, met name van onderzijde wat meer duidelijkheid kunnen brengen.
Met zulke (sorrie dat ik het zeg) onduidelijke foto's blijft de determinatie een wellus nietus situatie.
Wellicht dat je aan de hand van de formaten in vergelijking van de waargenomen torenvalk een inschatting kan maken of het een slechtvalk was?

Je kan je waarnemingen toch gewoon onder embargo invoeren Anton?
En August heeft ook niet gezegd dat je geen Boomvalken gezien hebt alleen dat het er niet volop zijn.
En eerlijk gezegd zou de vogel op mijn foto's best een Boomvalk kunnen zijn.
Ik zag er alleen geen Smelleken in.
En omdat Frank er ook geen Slechtvalk in zag ben ik verder gaan zoeken.
Ik ben alleen waarschijnlijk te snel aan iets zeldzaams gaan denken.
Met vriendelijke groet André.

Guus Peterse

Die hybride valk hangt daar overigens al heel wat langer dan twee jaar rond, en is zeker geen korreltje zout.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

andrestr

Citaat van: HPM op oktober 07, 2013, 22:42:13 PM
Citaat van: andrestr op oktober 07, 2013, 22:35:14 PM
..
Toch denk ik dat er daar een spannende Valk rond hangt of gezeten heeft want heb er meerdere mensen over gehoord.
Die man van gister vertelde trouwens ook dat er al 2 jaar een Saker x Giervalk rondhangt met een blauwe ring.
Ik kan daar echter niets over vinden.

Aangezien de Maasvlakte druk wordt bevogeld zou je dat verhaal beter met een korrel zout kunnen nemen.
Misschien wel Herman.
Ik zie alleen niet in waarom mensen over zo iets zouden liegen.
En snap ook niet waarom mensen zo bang zijn om voor schut te gaan en niet durven invoeren wat ze gezien hebben of er geen vragen over durven stellen.
Het ergste wat kan gebeuren is dat de waarneming niet aanvaard wordt.
Ik heb toch al leuke soorten gezien de afgelopen jaren door mensen die niet zeker waren en er een vraag over stelden hier.
Met vriendelijke groet André.

andrestr

Citaat van: guusp op oktober 07, 2013, 22:49:38 PM
Die hybride valk hangt daar overigens al heel wat langer dan twee jaar rond, en is zeker geen korreltje zout.

Dus toch.
Ik kan er alleen geen ingevoerde waarneming van vinden.
Met vriendelijke groet André.



andrestr

Bedankt Guus,
Niet ver genoeg terug gezocht dus.
Met vriendelijke groet André.

BramtK

Citaat van: AntonVE op oktober 07, 2013, 22:19:19 PM
...De foto op jouw foto zou ik persoonlijk eerder als slechtvalk melden dan een sakervalk, ivm de brede baardstreep en de ontbrekende oogstreep die een saker heeft.
Persoonlijk heb ik alleen het idee dat de valk op de foto wat subtieler gebouwd is dan een slechtvalk.
Gezien ik meerdere exemplaren van boomvalken heb waargenomen en vastgelegd afgelopen week, zie ik wat overeenkomsten.
Echter had een duidelijke vlucht foto, met name van onderzijde wat meer duidelijkheid kunnen brengen.
Met zulke (sorrie dat ik het zeg) onduidelijke foto's blijft de determinatie een wellus nietus situatie.
Wellicht dat je aan de hand van de formaten in vergelijking van de waargenomen torenvalk een inschatting kan maken of het een slechtvalk was?


Welke foto? Op geen van de foto's is een Slechtvalk te zien. We kunnen daar wel even over doorpraten als je aangeeft welke foto je bedoelt.


Ik ben wel benieuwd naar je Boomvalk-foto's.
Groeten,

Bram ter Keurs

AntonVE

@ BramtK heb je het de exacte citaat doorgelezen voor je reageerde?
Ik zeg ook zou eerder slechtvalk melden dan saker, maar ik denk dat het een boomvalk is.
Heb dus ook helemaal niet gezegd dat het een slechtvalk is, zeg alleen dat ik dat er eerder van zou maken dan een saker.
Er word op een zeker punt slechtvalk met twijfel aan gehaald van daar dat ik die in mijn verhaal op nam.

Foto's van de boomvalk zal ik even naar voren gaan halen.

AntonVE

Hierbij foto's van boomvalken, misschien dat Andrestr hier een vergelijking uit kan halen?
Heb de foto's zo regelrecht van de kaart gehaald alleen wat gecropped en verkleind.
Heb nog geen tijd gevonden om ze daadwerkelijk te bewerken, dus straf me er niet op af als ze nog geen schoonheidswedstrijd winnen.
Alles bij elkaar heb ik in de afgelopen 10 dagen zo een 600 foto's van de betreffende boomvalken geschoten, moet nog even bekijken wat de beste zijn.
Deze trokken in een snelle glimps mijn aandacht.

ps je kan de foto's als het goed is downloaden en de exif bekijken, om te controleren wanneer ik ze genomen heb.
Misschien dat je een programma als exifwizard nodig heb om de exacte gegevens te krijgen, omdat wegens de export de aanmaakdatum op vandaag zal staan.

BramtK

Ja dat heb ik en ja, jij suggereert tweemaal Slechtvalk.  :duim:


Duidelijke foto's.
Groeten,

Bram ter Keurs

AntonVE

nog eentje iets andere pose zodat onderzijde vleugel duidelijker zichtbaar is en de "dubbele" baardstreep

AntonVE

Citaat van: BramtK op oktober 08, 2013, 22:11:13 PM
Duidelijke foto's.

Ja was vooral zondag eind ochtend/begin middag erg geslaagd.
Het licht stond er mooi op, sluitertijden waren goed, de boomvalken kwamen lekker dicht over.
Ook keerde ze lekker met regelmaat terug, zodat je het wat makkelijker was om er op te anticiperen.
Normaal als ik er een zag en me lens eindelijk de lucht in had waren ze weer weg.
Liet ik de lens zakken omdat ik ze al even niet zag dan kwamen ze precies weer.
Ik houd mijn lens ook niet zolang bij of boven me hoofd gezien die met camera zo een 3kg weegt hehe.

andrestr

Inmiddels is er een uitsnede bij de waarneming van Jolanda geplaatst en goedgekeurd als Smelleken.
Met vriendelijke groet André.