Welke muis is dit?

Gestart door Daan Liefhebber, oktober 09, 2013, 11:27:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Daan Liefhebber

 Hallo waarnemers,

in een gebiedje met zandhopen nabij de duinen vond ik vrij veel holen van muizen (en woelrat, laatste foto?).
De holen zaten op ong. 1.5 meter hoogte op een zuidwestwand van een zandhoop met ruigtebegroeiing. Vaak ging het om 1 ondiepe pijp die omhoog liep en uitsplitste in 2 zijpijpen na ong 1 meter.
In de buurt (oa. in duinbos/ duin op 300 meter afstand) zijn waarnemingen bekend van rosse woelmuis en bosmuis.

Sporen waren vrijwel niet te zien in het zand omdat het geregend had.
De loep op de foto is 4 bij 2.7 cm dus geeft een beeld van het formaat van de holen.

Weet iemand welke muizen dit betreft?

Groeten en hartelijk dank alvast voor een antwoord!

Rob Koelman

Vermoedelijk holen van bosmuis vanwege de 'stortbergjes'. Woelrat herken ik niet in de afgebeelde holletjes. Ook is de locatie daarvoor niet echt logisch, je verwacht deze eerder in oevers.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Daan Liefhebber

Beste Rob,

hartelijk dank voor je antwoord. Ik heb gelezen dat rosse woelmuis toch vnl. voorkeur heeft voor bos- en struweel, en daar is hier geen sprake van; het is open veld met een zanddijk erin en ruigtevegetatie. De holen hadden een gemiddelde diameter van 2 - 3 cm. , en ik heb ongeveer 10 holen gevonden, allemaal netjes op een rijtje op 1.5 meter boven het maaiveld, zo'n 3 meter van elkaar  in helling van een zandhoop.
Ik zat evt. ook nog aan veldmuis te denken; die heeft om de 3 meter een ingang, en die zijn allemaal met elkaar verbonden. Maar veldmuis zit vaak in korte vegetatie. Hier was meer van ruigtevegetatie sprake.
Als het inderdaad bosmuis betreft (waar het veel op lijkt); hoeveel dieren zijn er ongeveer per hol te verwachten?

Wat betreft ratten; ik heb 2 holen gevonden met een grotere diameter: 5 - 8 cm en een vrij grote storthoop zand ervoor. Op zich is er een huis op 50 meter afstand, en ook een ondiep slootje op die afstand. de zanddijk lijkt op een soort oever. Zou het ook nog bruine rat kunnen zijn?