Mijn notitieboekje - Admins wijzigen waarnemingen.

Gestart door Botervlieg, oktober 01, 2013, 17:53:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo,

Ik dacht altijd dat "de regel" was, dat de waarnemingen van jezelf zijn, en dat admins daar in principe van af blijven.

Bij de libellen was daar altijd al een uitzondering, want zij pasten (ongevraagd) toch de waarnemingen voor je aan.

De laatste tijd zie ik ineens diverse admins dat doen en bij allerlei soortgroepen.

Waarom is dat ? En is die "regel" dan dus verandert? Waar had ik dat kunnen lezen?

Ik vraag me af of dit wenselijk is overigens.
Ik zou liever willen dat mijn waarnemingen van mij blijven en dat de admins er af blijven (tenzij ik toestemming geef).

Vriendelijke groeten, Marleen



hiskodevries

Als je geen fouten maakt heb je daar ook geen last van.
Bespaart gewoon schaarse validatie tijd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Tom1980

with all due respect......

Je kunt ook van teveel dingen een drama maken,
Lijkt me niet errug,dat ze een waarneming aanpassen...
Mits ie fout is natuurlijk ;D
Ze zullen jouw waarnemingen toch niet in de war gooien,
Eerder juist beter maken door de juiste naam aan de soort te geven..
Veel overzichtelijker voor jou.



My 2 cents
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Botervlieg

#3
Citaat van: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=36932.msg265112#msg265112
Mag een admin zomaar mijn waarneming aanpassen?

Nee. Je waarneming is van jou, daar blijft Waarneming.nl van af.
De admins kunnen alleen de "adminstatus" van een waarneming aanpassen (bijvoorbeeld "NA"). Er zijn een paar uitzonderingen:

1) Bewust misbruik van de site. Grappenmakers zijn van alle tijden, en mensen die bewust foute informatie invoeren worden geweerd, en hun waarnemingen gewist.

2) Niet reageren van de waarnemer op vragen van de admins. Als een admin je vraagt om meer informatie, en er volgt geen reactie, dan zal de waarneming na verloop van tijd door de admin (wegens onvoldoende documentatie) op "NA" worden gezet. Mocht het zo zijn, dat er wel een foto beschikbaar is, en die foto geeft uitsluitsel over de determinatie, maar de soort is onjuist, dan kan een admin de soort van de waarneming wijzigen. Er wordt altijd een opmerking toegevoegd, zodat de actie van de admin bekend is.

3)
Wanneer uit een bijgevoegde foto duidelijk blijkt dat het gaat om een andere soort  dan de gebruiker vermeldt, dan mag de waarneming, mét uitleg via de commentaarfunctie, worden gewijzigd. Bijvoorbeeld: 'Op de foto staat een Witgat i.p.v.
Bosruiter, soort is gewijzigd door de admin'

4)Op verzoek van een gebruiker.

Twee regels die met elkaar botsen. Jammer.




Het gaat mij eigenlijk om een aantal punten.

In de eerste plaats is/was waarneming altijd "mijn" notitieboekje en ik ben van mening dat waarneming steeds meer gaat bepalen wat daar wel of niet in mag, op welke manier, aan wie het wanneer en waarom getoond wordt etc etc. Wat is het volgende wat waarneming gaat verzinnen?!

Er zijn ook mensen die wel serieus met waarneming bezig zijn, die wel netjes hun waarnemingen (vaak zelfs héél snel) aanpassen.
Ook die mensen ontneem je op deze manier de "controle" over hun eigen werk. Want dat is het. Ik heb ervoor gewerkt, het heeft mij tijd en moeite gekost en een ander gaat daarin zitten wijzigen. Hoe aardig bedoelt ook, niet iedereen vindt dat prettig.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik er 100% op tegen ben dat admins waarnemingen aanpassen, sommige admins hebben mij gevraagd of ik het oke vindt, en tegen hen heb ik gezegt dat ik het oke vind. Nu wil/verwacht ik niet dat ik letterlijk kan uitkiezen wie wel/niet dingen aanpast, maar geef mensen dan via profiel de keuze of ze het goed vinden of niet als admins waarnemingen aanpassen.

Maar ook: Wat als iemand het niet eens is met wat een admin doet?

En hoewel de meeste admins wat mij betreft prima hun werk doen, vind ik niet van allemaal. En volgens mij zijn er meer mensen die dat hebben. Je kunt immers onmogelijk "met iedereen vrienden zijn". Daar komt toch vroeg of laat een keer enorm gedonder van als admins maar alles gaan aanpassen?
Daar is de "afkeuren" knop voor. Toch?! Als waarnemers hun waarnemingen (na lange tijd!) nog niet hebben aangepast of het niet willen aanpassen?

Groetjes, Marleen

ejslootweg

Hoi Marleen, kun je wat specifieke voorbeelden geven? De enige manier van wijzigen door admin waarvan ik me kan voorstellen dat die is toegenomen is het op zeker zetten van de waarneming. Andere wijzigingen zouden alleen bij uitzondering mogen voorkomen en altijd met melding.
groeten, Erik
groeten, Erik

Botervlieg

Citaat van: ejslootweg op oktober 01, 2013, 21:34:48 PM
Andere wijzigingen zouden alleen bij uitzondering mogen voorkomen en altijd met melding.

Hallo Erik,

Met melding doen de admins wel altijd (voor zover ik weet, want zonder melding zal een admin-wijziging ook niet snel opvallen).

Waarneming-wijzigingen die ik zoal tegenkom:

http://waarneming.nl/waarneming/view/79356959 - Volgens mij was het iets van bosmuis spec ofzo, aangepast naar huisspitsmuis.
http://waarneming.nl/waarneming/view/79315576 - Wilde eend -> Parkeend
http://waarneming.nl/waarneming/view/79315577 - Wilde eend -> Parkeend, terwijl rechts er wel parkeend is. Waarnemer had zelf kunnen bepalen of aantal wijzigen of soort wijzigen.
http://waarneming.nl/waarneming/view/72415635 - ? -> Melige pruimenluis
http://waarneming.nl/waarneming/view/79338355 - Schijnsparspanner -> schimmelspanner

Inderdaad veel waarnemingen waarbij onzeker op zeker wordt gezet.  En dus veel libellen waarnemingen. Die zijn niet in dit lijstje opgenomen.

Er nog wel meer waarnemingen waar de soort was gewijzigd, ik was opzoek naar specifiek eentje waarvan ik weet dat de waarnemer ook aangaf het niet prettig te vinden dat admins de waarneming hadden gewijzigd, maar kan het zo gauw even niet vinden. Ik wil nu graag slapen, de wekker gaat om 6:00 weer. Ik zal morgen avond er even verder naar kijken.

Ik wil hier nog even bij zeggen dat bijv de waarnemingen parkeend/wilde eend, laat duidelijk zijn dat het mij niet uitmaakt of het parkeend of wilde eend is, ik snap dat die twee praktisch hetzelfde zijn, dus daar gaat het niet om. Maar misschien wel juist daarom had "admin-ingrijpen" dus ook niet "nodig" geweest.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

#6
Marleen, ik vindt echt dat je loopt te zoeken naar een onderwerp om te zeuren.
Als ik de reacties van de waarnemers zie zijn die reuze blij met het feit dat de correcte soort aan de waarneming hangt
het alternatief is;
- commentaar geven dat de soort fout is
- wachten wachten wachten (niet iedereen zit dag en nacht achter de pc)
- admin moet geregeld zijn lijst checken met nog openstaande commentaren
- na 2 -3 weken geen reactie. wat dan ? de waarneming maar afkeuren terwijl iedereen ziet welke soort het is.

Nu kan de admin in 10 seconden de hele waarneming verwerken en goedkeuren.
waarnemingen met foto`s die op onzeker staan maar wel goed zijn kunnen tegenwoordig met 1 druk op de knop van commentaar worden voorzien, op zeker gezet en goedgekeurd worden. Een enorme tijdwinst.
Idem voor waarnemingen met foto`s waarbij op de foto een imago staat maar dit bij de waarneming niet is aangegeven.

zoals uit jouw voorbeelden blijkt wordt de waarnemer altijd op de hoogte gebracht.



Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Hisko,

1) Lees het topic nog eens opnieuw alsjeblieft.

2) Je hebt die regel, dat de waarnemingen van de waarnemer zijn en admins er af blijven neem ik aan zelf bedacht.
Als je daar nu anders over denkt, dat kan, dan moet je de regels aanpassen.

Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen en hoe dat gaat uitpakken.

Groetjes, Marleen




HPM

Marleen, lees nog eens wat Hisko schreef. Daarin zegt hij hoe hij het hééft aangepakt.

Herman van der Meer

Botervlieg

http://waarneming.nl/waarneming/view/62307277
CiteerDe correctie had ik liever zelf gedaan. dan kan ik mijn vergissing registreren en daar van leren en de verkeerde naam "afleren ".

http://waarneming.nl/waarneming/view/50327553
Citeerik breng deze nog eens onder je aandacht. Als admin kan ik waarnemingen wijzigen maar dat voelt als een onbehoorlijke inbreuk in andermans zaken, dus ik heb liever dat de waarnemer het zelf doet.

Melchior van Tweel

Citaat van: hiskodevries op oktober 02, 2013, 07:53:27 AM
Marleen, ik vindt echt dat je loopt te zoeken naar een onderwerp om te zeuren.

Hisko, ik vind jouw reactie niet getuigen van respect en ik vind dat Marleen wel een punt heeft. Het zijn de waarnemingen van de waarnemer. Die bepaalt uiteindelijk welke naam een waarneming krijgt. Als de admins het daar niet mee eens, keurt hij de waarneming maar af. Ik verander alleen de naam van de soort als ik erg zeker van mijn keuze ben en als ik na diverse keren aandringen geen reactie krijg. Als daardoor verkeerde soorten langere tijd verkeerd staan, moeten daar andere oplossingen voor gevonden worden. Als ik een waarneming in behandeling neem, zet ik deze standaard op In behandeling. Dan verdwijnt de waarneming uit vele overzichten. Misschien kan dat de standaard worden.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

ja die is wat hard, maar de voorbeelden die Marleen aanhaalt zijn wel heel erg beperkt en de tweede laat ook prima zien waarom ( 3 jaar tussen eerste opmerking en aktie van waarnemer!) dat veel efficiënter is.
Natuurlijk kun je kiezen om commentaar te geven, wachten en , als niets gebeurt, de waarneming op NA te zetten, maar dan is vaak het huis te klein. Daar worden waarnemers pas echt boos om.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

De regels botsen niet. Er staat duidelijk dat er uitzonderingen zijn en aan de voorwaarden van die uitzondering wordt gewoon voldaan.
Dat je het liever zelf wijzigt omdat je daar van meer leert.. Mwah, je krijgt de melding sowieso..
Thijs Fijen

Jan Mudde

In strikt principiele zin[/i] zou ik het met Marleen eens kunnen zijn! Maar nog belangrijker dan principes vindt ik correcte data in een dataset tegen een zo klein mogelijke inspanning van alle vrijwillige admins. De functie van waarneming.nl is in de loop der jaren zodanig veranderd dat het al heel lang niet meer je eigen persoonlijke notitieboekje is. Al die persoonlijke notitieboekjes zijn inmiddels verworden tot een zeer belangrijke input in diverse databases waarvan die van NDFF wel de belangrijkste is. Daarmee is een snelle en juiste validatie van de ingevoerde waarnemingen steeds belangrijker geworden. Zolang als een admin altijd via een commentaar aan de warnemer meldt dat zijn waarneming gewijzigd wordt heb ik er geen enkele moeite mee. Naar mijn persoonlijke mening gaat de betrouwbaarheid van de data in de dataset ver uit boven het belang van een individuele waarnemer.
Heb je er echt principiéle bezwaren tegen rest je een keuze, account opzeggen bij waarneming.nl en zelf alles op een PC of welke andere wijze dan ook bijhouden


We leven in een vrij land en er is niemand die je dwingt om van de volledig gratis diensten van waarneming.nl gebruik te maken. Er zijn zeer veel volledig vrijwillige admins betrokken bij de database en wil je het adminschap een beetje aantrekkelijk houden dan is een pragmatische aanpak noodzakelijk. Laten we als waarnemers blij zijn met de geboden mogelijkheden en snel naar buiten gaan om te genieten en onze waarnemingen vast te leggen in plaats van te verzanden in een zinloze discussie over een trivialiteit.

Veel plezier met waarnemen allemaal!!!!! Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

jvogels


petermeer

Misschien even aangeven welke regels je wilt veranderen en wat het probleem ermee is.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

SlechtValk

Citaat van: jvogels op oktober 03, 2013, 17:23:26 PM
Ik stel voor om de regels te veranderen.

Ik denk dat dit helemaal niet nodig is (al moeten we deze regel misschien meer als een soort guideline zien (ja ik heb afgelopen weekend een Pirates of the Caribbean Marathon gehouden ;) ) ).

Wel denk ik dat er nog heel veel te winnen is door duidelijker aan te geven dat er commentaar geplaatst is op een waarneming. Sommige mensen gebruiken een ander mailadres voor waarneming.nl of een te streng spam-filter en krijgen de mailtjes dus niet in hun normale mailbox (ik en er zo 1).

Misschien is het een idee om op de site, zeer duidelijk bovenaan oid, op elk moment dat een gebruiker ingelogd is, een melding geeft dat er niet-afgehandelde commentaren geplaatst zijn. Deze melding verdwijnt alleen wanneer de gebruiker een actie ondernomen heeft met de betreffende waarneming, hetzei de keus om het commentaar te volgen en daarmee automatisch goedkeuring te verkrijgen, of het commentaar te negeren en daarmee automatisch afkeuring te krijgen.

Ik stel me het vanuit het perspectief van een admin ook voor als een optie om een alternatieve soort aan te dragen (een net invoerveld zoals ook bij het invoeren van een waarneming) en eventueel een commentaarveld, wat tot gevolg heeft dat er automatisch een bericht geplaatst wordt voor de gebruiker.

Vanuit een technisch oogpunt lijkt het me een soort van "goedgekeurd indien gewijzigd naar ..." optie.

Ja ik weet, zoiets bouwen kost tijd (en tijd is geld) maar het spaart op den duur vermoedelijk wel validatietijd, en vooral een hoop gezeur.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

CiteerMisschien is het een idee om op de site, zeer duidelijk bovenaan oid, op elk moment dat een gebruiker ingelogd is, een melding geeft dat er niet-afgehandelde commentaren geplaatst zijn. Deze melding verdwijnt alleen wanneer de gebruiker een actie ondernomen heeft met de betreffende waarneming, hetzei de keus om het commentaar te volgen en daarmee automatisch goedkeuring te verkrijgen, of het commentaar te negeren en daarmee automatisch afkeuring te krijgen.
bestaat al in het panel 'over deze gebruiker'
CiteerIk stel me het vanuit het perspectief van een admin ook voor als een optie om een alternatieve soort aan te dragen (een net invoerveld zoals ook bij het invoeren van een waarneming) en eventueel een commentaarveld, wat tot gevolg heeft dat er automatisch een bericht geplaatst wordt voor de gebruiker.
dat is al automatisch gegenereerde tekst (behalve de soortnaam) en daar krijgt de gebruiker ook keurig bericht van
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SamuelDeRycke

Citaat van: Jan Mudde op oktober 02, 2013, 14:16:30 PMZolang als een admin altijd via een commentaar aan de warnemer meldt dat zijn waarneming gewijzigd wordt heb ik er geen enkele moeite mee. Naar mijn persoonlijke mening gaat de betrouwbaarheid van de data in de dataset ver uit boven het belang van een individuele waarnemer.
Heb je er echt principiéle bezwaren tegen rest je een keuze, account opzeggen bij waarneming.nl en zelf alles op een PC of welke andere wijze dan ook bijhouden

We leven in een vrij land en er is niemand die je dwingt om van de volledig gratis diensten van waarneming.nl gebruik te maken. Er zijn zeer veel volledig vrijwillige admins betrokken bij de database en wil je het adminschap een beetje aantrekkelijk houden dan is een pragmatische aanpak noodzakelijk.

Sluit ik me bij aan. Ik vind het eigenlijk best prettig een mailtje te ontvangen en te zien dat de correctie al is doorgevoerd. Spaart ook mij tijd uit en is een vlottere verwerking voor de admin.

Enig minpuntje dat ik hierbij zie is dat in erg zeldzame gevallen voor moeilijke soorten onvoldoende foto's gepost zijn en een admin ook wel eens de mist in gaat. Sommige gebruikers zouden in deze gevallen mogelijk niet assertief genoeg zijn om toch de correctie in vraag te stellen en meer foto's te posten.
voorbeeldjes die ik zelf ken (http://waarnemingen.be/waarneming/view/49020248  &  http://observado.org/waarneming/view/52039524 )