Rare Bijlmermeeuw...2kj cach?

Gestart door ZLHaberham, oktober 01, 2013, 01:23:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

ZLHaberham

Hoi,
Vanwege werkdrukte en een schrijnend gebrek aan grote meeuwen in A'dam-Oost dit jaar schiet het meeuwenkijken er nogal bij in, momenteel. Vorige week uit arren moede in een verloren uurtje even naar Venserpolder in ZO geweest, om te kijken of er daar misschien meer te beleven was. Afgelopen winter zat daar een wat afwijkende eerstejaars pont, die door zo'n beetje iedereen in Amsterdam die een camera heeft op de foto is gezet; zelf trof ik het beest op 19 februari. Het rare zat hem niet in de reguliere kenmerken; staart en vleugels waren volgens het boekje. Wel heeft het beest de hele winter een behoorlijk gestreepte kop gehouden, en had hij een wat bonkige habitus, een beetje zilverachtig.

Vorige week (25-9) trof ik op exact dezelfde plek deze vogel, en hij zit me niet lekker. Hij viel op omdat hij als enige veel rondvloog, erg licht was van onderen, en een lange dunne snavel had, hoewel met een duidelijke, maar niet echt forse gonys; op zich past dat beeld wel bij sommige van de vele exemplaren in de sad deze winter. Eerste indruk was meteen die van een cach. Toen iemand ("geef aan die ducks") met zijn zoontje wat brood neerlegde toch wat twijfel, vooral door de tekening op de nieuw doorkomende veren. Tweede indruk was dan ook "rare zilver". Wel stond de vogel lekker hoog op de poten, bleek hij een beetje een "zwanenhals" te hebben, met een fijne lange handpenprojectie, en bovenal een betrekkelijk lullig, maar toch duidelijk aanwezig spiegeltje op de nieuwe P10. Voorhoofd lijkt ook te kloppen, en de open hand ziet er ook niet verkeerd uit, al moet ik zeggen dat ik niet helemaal paraat heb wat nou het typische beeld is van de hand van een pont van deze leeftijd. In elk geval donkere buitenvlaggen op de binnenste handpennen, en een suggestie van lozenges/apical spots. Momenteel zit ik bij indruk nummer zeven ofzo, en die is toch weer "rare cach" (of cach x arg). Qua kleed viel hij ook buiten de spreiding van de zilvers ter plekke (met name door de rui aan de middelste dekveren), maar minder dan ik veilig acht.

Op papier klinkt dit allemaal best aardig, maar nu de beelden.





Helaas geen lekkere foto van het beest van de zijkant ZONDER stokbrood in z'n mik:




Net wat meer tekening op de ondervleugel dan ik prettig vind, wel dat spiegelvlekje zichtbaar:




Op de een of andere manier heb ik het idee dat het misschien wel dezelfde vogel is, die simpelweg is blijven hangen (of teruggekeerd). De plek is nu niet echt een locatie waar je komt om naar iets anders dan meeuwen te zoeken, dus waarschijnlijk is er amper gekeken in de tussentijd. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast, en is het gewoon een rare zilver of erger. Als iemand de neiging voelt inzichten te delen ben ik één en al oor!

BVD,
Z.