Hoofdmenu

Welke Spitsmuis?

Gestart door Paul van Eik, september 29, 2013, 23:17:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Paul van Eik

Kan iemand aan de hand van deze foto zien welke Spitsmuis dit precies is?
Met vriendelijke groet,
Paul

Rob Koelman

Foto laat niet alle belangrijke kenmerken goed zien, maar ik zou hier een bosspitsmuis spec. (Sorex araneus/coronatus) van maken.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ik twijfel, eerlijk gezegd, waarom geen dwergspits volgens jou, Rob?
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

#3
Citaat van: Douwe van der Ploeg op september 30, 2013, 16:59:57 PMIk twijfel, eerlijk gezegd, waarom geen dwergspits volgens jou, Rob?

Dat is de enige soort - naast bosspitsmuis - die in aanmerking komt. Meestal zie je bij een foto van een dwergspitsmuis gelijk: 'hé, een dwergspitsmuis.... Dat gebeurt bij deze foto niet. Vandaar dat ik meer aan een bosspitsmuis denk. Ik vind onder andere de snuit niet 'spits/slank' genoeg voor een dwergspitsmuis en ook de staart lijkt mij te kort voor een dwergspitsmuis. Maar kenmerken die bosspitsmuis of dwergspitsmuis met zekerheid bevestigen dan wel uitsluiten zijn helaas niet te zien.

Zijn er meer foto's?


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Paul van Eik

Ja ik heb nog twee foto's. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen. Alvast bedankt tot zover
Met vriendelijke groet,
Paul

Rene Janssen

Op de eerste foto vond ik de staart al enorm dik; bij de tweede en derde foto werd dat beeld bevestigd. Het blijft echt moeilijk (voor mij) om dwergspitsen van foto's te herkennen...



René
René Janssen

Rob Koelman

Probleem bij deze spitsmuis is dat de eerste indruk geen dwergspitsmuis is. Meestal herken je een dwergspitsmuis onmiddellijk. De staart van het dier is inderdaad enigszins dwergspitsmuis-achtig, maar zo dik is ie nou ook weer niet. Verder lijkt de staart relatief langer te zijn doordat het dier 'ineengedoken' zit. Ook bosspitsmuizen kunnen een relatief lange staart hebben (mijn ervaring is dat er veel variatie is in staartlengte). Verder vind ik de rugkleur te donker voor dwergspitsmuis. De kleur past wel goed bij bosspitsmuis. Ook is op de tweede extra foto te zien dat er een soort van 'driekleurige' vacht is, zij het niet echt duidelijk.

Er zijn meer van dit soort spitsmuizen op waarneming.nl die zijn goedgekeurd als dwergspitsmuis, maar waarbij ik mijn ernstige twijfels heb of het niet 'gewoon' bosspitsmuizen zijn.

Ter illustratie hieronder een foto van een 'echte' dwergspitsmuis die ik onlangs heb gevangen op Schouwen. Kijk en vergelijk...

Samenvattend: ik neig nog altijd naar bosspitsmuis, maar zou dit dier graag even in handen hebben gehad om dit beeld te bevestigen dan wel ontkrachten.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ik zou hier wel een dwergspits van maken.. de staartlengte van bosspits is inderdaad variabel, maar ik heb ze nooit met een dusdanig dikke staart gezien. Kleur past m.i. ook best bij dwergspits, heb er meerdere gevangen die zo donker waren (voor zover dat goed te beoordelen is op de foto's). Maar inderdaad, volledige zekerheid lukt ook voor mij niet vanaf deze foto's ;)
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 02, 2013, 16:48:03 PMde staartlengte van bosspits is inderdaad variabel, maar ik heb ze nooit met een dusdanig dikke staart gezien.

Ik blijf de staart niet echt heel dik vinden... Kan wat mij betreft prima bij bosspitsmuis.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

Ik ben het met Rob eens. Vachtkleur, maar vooral relatief weinig spitse snuit duiden op Bosspitsmuis. Staartdikte vind ik zelf een te variabel kenmerk om voor determinatie te dienen.

Wim
Wim van Boekel