rietvogeltje

Gestart door Anemicus, september 28, 2013, 20:17:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anemicus

Beste mensen,

Vandaag zag ik in het riet bij het Hoefijzermeertje bij Castricum een klein vogeltje dat onder in het riet scharrelde. Zie foto. Kleine karekiet? Ik kom er niet uit.

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Mark Broeckaert

Kleine karekiet is volgens mij correct.
Met vriendelijke groet, Mark

jaapdegans

ik zou toch voor de bosrietzanger gaan ivm de ietwat stompere snavel, de stuit lijkt dezelfde kleur te hebben als de rug en een duidelijk oogringetje.. Maar het blijft moeilijk deze 2 uit elkaar te houden. De zang zou uiteraard een aanknopingspunt kunnen zijn voor een zekere determinatie..
Met vriendelijke groeten,

Jaap de Gans

Zeldzame waarnemingen: zwarte ibis, zeearend, arendbuizerd, pestvogel, stolzmanns braamsluiper, bruine klauwier, sperweruil, bonapartes strandloper, buffelkopeend, witoogeend, dwerggans, roodhalsgans, ruigpootbuizerd, flamingo, koereiger

Vincent Hart

Ware het niet dat karekieten/bosrietzangers vrij weinig zingen eind september ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Mark Broeckaert

De kans om in deze tijd een Bosrietzanger te zien is wel heel erg klein. Ik zou toch pleiten voor Kleine karekiet, als ik zou moeten gokken.
Zo niet dan is een vraagteken wellicht nog de beste optie.
Met vriendelijke groet, Mark

frankneijts

Citaat van: jaapdegans op september 30, 2013, 15:15:00 PM
ik zou toch voor de bosrietzanger gaan ivm de ietwat stompere snavel, de stuit lijkt dezelfde kleur te hebben als de rug en een duidelijk oogringetje.. Maar het blijft moeilijk deze 2 uit elkaar te houden. De zang zou uiteraard een aanknopingspunt kunnen zijn voor een zekere determinatie..



Vanuit deze hoek zijn lengte en vorm van de snavel lastig te beoordelen. De stuit is niet of nauwelijks (op een heel klein stukje sterk overbelicht na) zichtbaar en een "duidelijk oogringetje" hebben vaak beide soorten. Bovendien is het een jonge vogel en dan overlappen veel kenmerken nog iets meer dan bij adulten in het voorjaar.
Een relatief nieuw kenmerk dat ook vaak bij jonge vogels lijkt op te gaan, is de tertialprojectie bij Bosrietzanger waarbij de tertials wat uitsteken t.o.v. de armpennen. Dat is hier niet het geval wat pleit voor Kleine Karekiet. Ook de tijd van het jaar wijst daar eerder op zoals al is opgemerkt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jaapdegans

Bedankt voor de aanvulling frank!
Met vriendelijke groeten,

Jaap de Gans

Zeldzame waarnemingen: zwarte ibis, zeearend, arendbuizerd, pestvogel, stolzmanns braamsluiper, bruine klauwier, sperweruil, bonapartes strandloper, buffelkopeend, witoogeend, dwerggans, roodhalsgans, ruigpootbuizerd, flamingo, koereiger

Anemicus

Dank voor jullie hulp. Misschien kunnen bijgaande foto's nog iets verduidelijken. Maar ze zijn niet heel scherp.

frankneijts

Goed te zien hoe de kleur van met name de bovenzijde wisselt onder invloed van het (zon)licht. Op foto 2 is nog wat duidelijker het ontbreken van enige tertialprojectie zichtbaar en de nogal donkere pootjes. Wat mij betreft mag deze als Kleine Karekiet worden ingevoerd.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Citaat van: frankneijts op september 30, 2013, 16:29:37 PM
Bovendien is het een jonge vogel en dan overlappen veel kenmerken nog iets meer dan bij adulten in het voorjaar.

Frank, hoe doe jij die leeftijdsbepaling?

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

Citaat van: colossus op oktober 01, 2013, 23:56:28 PM
Citaat van: frankneijts op september 30, 2013, 16:29:37 PM
Bovendien is het een jonge vogel en dan overlappen veel kenmerken nog iets meer dan bij adulten in het voorjaar.

Frank, hoe doe jij die leeftijdsbepaling?

Kees Kuijper

Iriskleur: bij adulten niet donkergrijs(bruin) zoals hier maar duidelijk lichter grijs(bruin) of lichter roodbruin (waardoor pupil duidelijker contrastreert).
Verenkleed: jonge vogels in het najaar hebben, zoals hier op foto 1 goed te zien, gave staart- en vleugelveren; bij adulte vogels (en 2e kj) zijn die gesleten.
N.B. Deze criteria gelden o.a. Acrocephalus-soorten; hoeven niet op te gaan bij andere zangvogels!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Duidelijk en weer wat wijzer. Frank bedankt!

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper