Gevaarlijke Afrikaanse spin.

Gestart door Hajo, mei 24, 2007, 19:04:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hajo

Ik kreeg vandaag dit bericht.
Weet iemand hier meer van.

Groet,
Harrie
------------------------------------------------------------------------------------------------


Staatsbosbeheer

gevaarlijke spin !!!! (doorzenden aub!) geen grap!!!




Dit jaar is er in België een epidemie van de Afrikaanse spin +/-15 mm grootte.

Dus het zal wel niet lang meer duren voor ze in Nederland zijn.
(Met dank aan de vliegtuigen).

Ze komen voor in  de tuin, schaduwplekken en frisse plaatsen.

Ingeval je gebeten wordt haast je binnen het kwartier naar
het dichtsbijzijnde ziekenhuis !!!!!


Indien je er langer mee wacht zal het gif al onherstelbare
schade hebben toegebracht.

Als je dat niet lukt.... in 88 % van de gevallen volgt er
amputatie binnen de 10 dagen!!!!!

Er  zijn geen andere oplossingen beschikbaar en ook
geen tegengif.
Probeer zeker niet om deze spin te vangen .

Stuur dit aub zeker door !!!!!






Hajo

Foto 2

Hajo

Foto 3

Hajo

Foto 4

Hajo

Foto 5

Macrospider

Hoax is combinatie van een gevaarlijke spin die hier niet voorkomt met beelden van een slangebeet.
Filip De Block

Verantwoordelijke Werkgroep Inheemse Spinnen (WIS) & projectcoördinator van Spinnen In Terraria vzw

spinnenvrouw

Het bericht lijkt mij erg dubieus, ik kreeg het ook al uit andere bron.

De getoonde spin is Loxosceles reclusa, een soort uit ZuidAmerika, NIET uit Afrika.
Een Loxoscelesbeet kan inderdaad necrose veroorzaken.

Maar als deze beelden uit Belgie komen, waar redelijk veel spinnendeskundigen rondlopen, ook in Tervuren op het Museum voor Midden-Afrika, is het heel merkwaardig dat de naam van de veroorzaker niet in het bericht staat.  En spinnen die een beet veroorzaken staan niet zo mooi op de foto, die zijn doorgaans platgeslagen.

Dus dit lijkt op nep.
Jacomijn Prinsen

MarjoSmeets

#7
Dit mailtje kreeg ik vandaag. Is dit iets dat ik als serieus moet opvatten, of wil er weer iemand een loopje met ons nemen? Een paar dingen bevallen me niet aan de tekst en foto's, vandaar dat ik langs deze weg wil proberen om er achter te komen of dit inderdaad zo'n gevaarlijke spin is. Zo ja, dan zal ik het bericht verder sturen en zijn jullie ook op de hoogte en zo nee, dan gaat alles de prullenbak in! Ik hoop dat het lukt om het hele mailtje mee te sturen, want ik krijg de foto's niet apart opgeslagen en bijgevoegd. Ik hoop ook dat jullie me willen excuseren voor deze ongewone manier van toevoegen! Bedankt alvast, Marjo

LET OP! Foto's zijn erg schokkend! Niet voor zwakke magen!  :o Dus niet lager scrollen dan de foto van de spin, als je er niet tegen kunt!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Tinok

Hoi Marjo,

Wat een verhaal en een gore foto's zeg.
Ben geen kenner dus kan je niet vertellen of het echt is maar ben erg benieuwd wat de spinnendeskundigen hiervan gaan zeggen,
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Violet (en Remco)

Dag Marjo,

Ik sluit me volledig bij Tinok aan! Ben alleen wel na een paar foto's gestopt. Heb je de tekst toevallig ook zonder foto's  ;D

Groetjes,

Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

MarjoSmeets

Ja lekker is dat he, zo op de vroege morgen?! Dacht ik ook toen ik hem vanmorgen opende  :o Daarom, als dit géén digitaal broodje aap is, dan vind ik de waarschuwing zeer op zijn plaats, ook hier op het forum. Ik kreeg het ook van iemand die weet dat ik met insecten bezig ben. Ik zal de originele tekst aanpassen en waarschuwen voor de foto's!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Violet (en Remco)

Je waarschuwing staat er mooi op!

Ik hoefde ook gelijk niet meer te ontbijten... Ben echt benieuwd naar de reacties van de deskundigen. Slechte grap of echt?
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

wimtegels

ff gegoogeld:

Arabel waarschuwt voor gruwelmail Afrikaanse spin
BRUSSEL - Arabel, de Belgische Arachnologische vereniging, waarschuwt voor een mail die rondgestuurd wordt over een gevaarlijke Afrikaanse spin die in België zou zijn gesignaleerd. 'Complete onzin, er is helemaal geen sprake van zo'n gevaarlijke spin in België'.

Arabel wordt deze dagen overspoeld met telefoontjes van mensen die in paniek zijn na het lezen van een mailtje over een gevaarlijke spin. 'Mensen zien overal gevaarlijke spinnen en haasten zich om de dieren te doden en hun kinderen in veiligheid te brengen', zegt Koen Van keer, secretaris van Arabel. 'Terwijl de mail bestaat uit honderd procent flauwe kul'.

De mail die gepaard gaat met de foto's van een pijnlijk uitziende wonde heeft het over een zeer giftige Afrikaanse spin. De beten zouden in 88 procent van de gevallen tot amputatie leiden.

'De mail dook voor het eerst op in de Verenigde Staten in 2003. De foto's van de wonde zijn steeds dezelfde gebleven, maar de spin werd reeds meerdere keren vervangen'.

Mensen hoeven zich helemaal geen zorgen te maken. 'De spin die momenteel in de mail getoond wordt, is zelfs nog nooit in ons land voorgekomen', zegt Van Keer. 'Op dit moment is er in ons land immers niet de minste reden tot paniek met betrekking tot spinnen.'
svh

einde citaat.

Ik vind het vreemd dat ik nergens een wetenschappelijke naam van dit spinnetje tegenkom.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

MarjoSmeets

Wie weet hoe mensen op het idee komen! Maar wat je zegt Wim, waarom staat er geen wetenschappelijke naam van de spin bij als dit een serieus bericht is. Dat bedoelde ik o.a. toen ik zei dat me een paar dingen niet bevallen aan de tekst en de foto's. Waarom moet je bijv. ook binnen het kwartier naar het ziekenhuis als er toch geen tegengif is? Raar allemaal. Dus die mail ga ik niet doorsturen, die verdwijnt de prullenbak in en ik zal de afzender laten weten dat dit nonsens is, kan hij dat ook gelijk weer doorgeven aan de andere mensen waar hij het naar toe gestuurd heeft, zodat we geen onnodige spinnenklopjacht gaan krijgen! En wij gaan allemaal gewoon door met het genieten van deze mooie beestjes!!!!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Violet (en Remco)

Gelukkig hoeven we ons geen zorgen te maken en kunnen we gewoon van onze spinnen blijven genieten (zij het voor mij op gepaste afstand  ;) )

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

wimtegels

Ik kwam dezelfde foto tegen op een site over de camel spider uit Irak. (Dezlefde hand!)
Deze spin heeft voor enige comotie onder de Amerikaanse militairen gezorgd.

Het lijkt me een mix van verhalen die door een of andere idioot tot een paniek email is omgebouwd.

Als ik niet meer wil dat mensen naar het werk van "onze" bevers komen kijken verzin ik op die plek gewoon een giftig spinnetje... Met een wetenschappelijke naam: Latrodectus castorprotectus
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

spinnenvrouw

Dit verhaal is een paar jaar geleden ook al op het forum langs gekomen (nee, ik ga niet zoeken). Het zit knullig in elkaar. Een spin uit Afrika die geen naam heeft? In Belgie hebben ze dank zij de koloniale tijd een grote kennis van spinnen uit Afrika! De afgebeelde spin is overigens Loxoscelis, uit Zuid Amerika.
Negeren dus, en zeker niet gaan rondmailen.
Jacomijn Prinsen

MarjoSmeets

Hé dat is vreemd! Hoe is nu in een keer míjn topic het topic van Harrie geworden met zijn titel? Niet dat ik daarmee zit, dat het nu "zijn" topic is, ik vraag me alleen af hoe het mogelijk is?  :rolleye: Bovendien had ik er, na commentaar op de vieze foto's, nog een waarschuwing bij geplaatst en nu staan ze toch gewoon open en bloot bovenaan!  :o Ik ben van mening dat een admin dit topic maar geheel moet verwijderen, nu we het erover eens zijn dat dit een "broodje aap" verhaal is!!!!!!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

thijsdegraaf

CiteerHé dat is vreemd! Hoe is nu in een keer míjn topic het topic van Harrie geworden met zijn titel?

Ik heb heb alles gevolgd en het verbaasde mij ook al.
Ik denk niet, dat je het weg moet halen. Dit onderwerp zal nog wel eens terugkomen op dit forum en dan kun je hier naar verwijzen.
Groeten, Thijs

marcel123

Ik heb waarschijnlijk de topics samengevoegd zodat niemand hoeft te zoeken naar het andere topic waar Spinnenvrouw naar verwijst.

MarjoSmeets

Weer een mysterie de wereld uit!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo