Zwetende kaaszwam ?

Gestart door chrispy, september 18, 2013, 21:19:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

chrispy

Beste allemaal,

Deze zwam heb ik gevonden op een boomstronk in het natuurgebied Scherpenberg, Loenen, Gelderland.
De hoed is ca 12 x 10 cm en heeft een dikte van max 2 cm. De poriƫn hebben een diameter van 0.1 mm en de buisjes een lengte van gem. 3.7 mm. Na doorsnijden (taai weefsel) ruikt de zwam sterk, weet geen goede beschrijving van de geur. Het vruchtvlees is wit en verkleurt niet. Op de tweede foto zijn aan de onderkant van de zwam duidelijk druppeltjes waarneembaar.

Zou dit de oligoporus guttulatus kunnen zijn of zit ik er weer hopeloos naast ?

Weer bedankt voor jullie hulp, groeten, Chris

Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

Gert Kremer

lijkt er veel op. maar taai?  eerder breekbaar en vochtig (sappig). "volgens mij"  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

chrispy

Hoi Gert,

Dat was mijn indruk toen ik hem van de stronk probeerde af te snijden. Ik heb hier nog een stuk liggen, inmiddels aardig droog, en dat kan ik redelijk makkelijk doormidden breken. helpt dat ?

Groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

Gert Kremer

Chris: ik denk wel dat het goed is, de benaming.
Maar zeker kan ik niet zeggen, je kunt misschien een vergroting maken van de voorkant van de hoedrand.
Daar moeten druppels zitten of opgedroogde kuiltje van het vocht. Het soort hout was???? is ook nog belangrijk.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

chrispy

Beste Gert,

Bijgevoegd een vergroting van de onderkant van de zwam. Je ziet daar duidelijk druppels hangen. Helaas weet ik niet meer dan boomstam, op die plek in het bos staan naald- en loofbomen door elkaar dus dat durf ik niet aan.

Groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

Marian Jagers

Hoi Chris,

Kijken naar de boomsoorten hoort er inderdaad ook bij  :rolleye:
Maar inderdaad de Zwetende kaaszwam.
Groeten Marian

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.