Kwastkopje (Chaetomium)

Gestart door adinda, september 26, 2013, 20:21:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Ik heb de afgelopen 3 dagen zeker 5 soorten Chaetomium gevonden op paarden-, runder- en schapenmest.
Maar deze laatste viel mij wel op vanwege de "schoorsteen" die verspreiding van sporen mogelijk maakt bij deze soort (foto 1 en 2), deze zijn niet altijd waarneembaar.
Foto 3 is een jong exemplaar waarbij de haren van het "kwastje" nog niet zijn gekruld, bij foto-4 is dit meer het geval. Het vruchtlichaam is hier op beide foto's beter zichtbaar.
Asci: 8-sporig; 40-24-41.84x10.78-11.52 um
Sporen: citroenvormig; 8.66-9.45x7.55-7.58x6.11-6.34 um, voor- en zijaanzicht waren hier duidelijk zichtbaar daar de sporen rondtolden in de vloeistof en dit het meten makkelijker hebben gemaakt.
Haren zijn bezet met ronde wratjes.
Deze heeft veel weg van C. Hexagonosporum, ga eerst de documentatie wat oplijnen voor de zekerheid want er zijn "maar" 80 soorten Chaetomium.
De hoeveelheid paddestoelen in deze tijd is overweldigend en vaak mooi, maar persoonlijk hebben ascomycoten juist vanwege hun zeer kleine afmetingen meer te bieden én ze zijn het gehele jaar overvloedig aanwezig op verschillende mestsoorten. Ben toch wel blij dat ik de overstap heb gemaakt om deze veelal microscopisch kleine paddestoelen te onderzoeken en op de foto vast te leggen.
Met vriendelijke groeten,

Joop