Westelijke Rosse Waaierstaart

Gestart door Vincent Hart, september 27, 2013, 17:58:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

De Rosse Waaierstaart bij Petten is een exemplaar van de westelijke ondersoort.
Voor de liefhebber/purist nu ook op Waarneming.nl als Westelijke Rosse Waaierstaart in te voeren.

Ik heb me laten vertellen dat er (in Nederland) zomaar eens een splitje aan zou kunnen komen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Douwe van der Ploeg

Zullen we op z'n minst even een publicatie / officiële mededeling daarover afwachten? Immers, een split in Nederland heeft ook weer gevolgen op Observado (ik kwam er laatst achter dat het spelletje blijkbaar meerdere regels heeft in verschillende landen..).
Douwe van der Ploeg

Vincent Hart

Hoi Douwe. Westelijke en Oostelijke Rosse Waaierstaart zijn volgens alle autoriteiten nu ondersoorten van Rosse Waaierstaart. Het enige dat nu verandert is, is dat je de ondersoort Westelijke ook kunt invoeren op Waarneming.nl (kon al op Observado).

En nee, een split in Nederland heeft geen gevolgen voor Observado. Waarneming.nl en Observado houden te allen tijde de taxonomische indeling van het IOC aan. Zolang het IOC Westelijke en Oostelijke Waaierstaart als ondersoorten blijft beschouwen, verandert er dus niets op die sites. Mocht de CSNA (commissie die in Nederland de taxonomische indeling vaststelt die o.a. door Dutch Birding gevolgd wordt) inderdaad wel kiezen om Rosse Waaierstaart in twee soorten te splitsen, dan kan er wel gezorgd worden dat die 'soorten' op Waarneming.nl voor je levenslijst ook als 'soorten' tellen.

Om dat laatste wat minder schimmig te maken een praktijkvoorbeeldje:
Engelse en Noordse (Gele) Kwikstaart zijn volgens het IOC - en dus op Observado en Waarneming.nl - een ondersoort van Gele Kwikstaart.
Volgens CSNA zijn het aparte soorten.
Als je nu naar je levenslijst gaat op Waarneming.nl, zie je Engelse en Noordse Kwikstaart daarbij staan (als je ze gezien hebt uiteraard ;)) met achter de soortnaam drie sterretjes.
Als je helemaal bovenaan het vinkje weghaalt bij 'volgens lokale soortenlijst***' verdwijnen deze soorten uit je levenslijst. En zie je dus je levenslijst zonder de 'soorten' die door de CSNA wel, maar door het IOC niet als soort beschouwd worden ...

Hopelijk zo (ietsje) duidelijker.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Douwe van der Ploeg

Dank voor je reactie, Vincent, dat snap ik helemaal en vind ik helemaal prima.
Maar, om een ander voorbeeld te geven, laten we op Observado eens zoeken naar de zwarte rotgans (of Branta nigricans), dan krijgen we ineens twee verschillende entries in de database:

- Zwarte Rotgans - Branta nigricans http://observado.org/soort/view/781
- Rotgans ssp nigricans - Branta bernicla nigricans http://observado.org/soort/view/243794

De tweede is de goede, volgens IOC (bron: http://www.worldbirdnames.org/n-waterfowl.html), maar toch staat ook nigricans er apart in, voor zover ik begrijp omdat de CSNA die in Nederland soortstatus heeft gegeven. Begrijp ik dat dan verkeerd en staat die dan gewoon toevallig nog niet goed afgesteld en moet het eigenlijk gesynonymiseerd staan op Observado (met ssp nigricans als leidend)? Zo ja, dan zijn er nog wel een paar van dergelijke dubbelen in de database. Zo nee, dan heeft iemand op Observado nu dus twee verschillende opties om eigenlijk hetzelfde beest in te voeren, wat voor verwarring kan zorgen en ook nog eens een onhandige dataset (niet alle waarnemingen bij elkaar).

Hoe dan ook blijf ik bij m'n punt dat we met die waaierstaarten niks moeten doen (ondersoort activeren is natuurlijk geen probleem, maar ik bedoel daadwerkelijk splitten) vóór IOC/CSNA de eventuele uitspraak publiceren ;)
Douwe van der Ploeg

Gerben Mensink

Als dit een split wordt hoop ik wel dat we dat afschuwelijke Oostelijke en  Westelijke vervangen door iets aansprekenders  8)
groet,
Gerben Mensink

migratorius

Citaat van: Gerben Mensink op september 27, 2013, 20:35:48 PM
Als dit een split wordt hoop ik wel dat we dat afschuwelijke Oostelijke en Westelijke vervangen door iets aansprekenders  8)
Laat dan Rosse Waaierstaart maar staan voor de "westelijke" (die overigens tot in Israel broedt) – al is dat ook niet zo aansprekend natuurlijk. Gezien z'n verspreidingsgebied langs de zuidkant van de Middellandse Zee zou Fenicische Waaierstaart een passende naam kunnen zijn.
De Oostelijke kan dan Balkanwaaierstaart worden of zo (net als de Balkanbergfluiter die ook een wijder verspreidingsgebied heeft).

JanHein

mhoekstein

kan iemand iets zinnigs zeggen over de leeftijd van de Waaierstaart? Grappig als je de commentaren leest van degenen die een leeftijd hebben ingevoerd: sommigen vinden het een adult vinden op basis van 'gesleten staartpennen', anderen een juveniel / eerste najaar op basis van 'ongesleten staart'....
vr.groet
Mark Hoekstein

frankneijts

#8
Citaat van: mhoekstein op september 28, 2013, 06:30:51 AM
kan iemand iets zinnigs zeggen over de leeftijd van de Waaierstaart? Grappig als je de commentaren leest van degenen die een leeftijd hebben ingevoerd: sommigen vinden het een adult vinden op basis van 'gesleten staartpennen', anderen een juveniel / eerste najaar op basis van 'ongesleten staart'....

In 1 van de eerste commentaren op de vogel op de DB-site noemde Arnoud (vd Berg) het al een 1e kj vogel en als ik nu naar o.a. zijn eigen foto en die van Mathhias Hofstede (insectenvangende vogel) van 27 sept. kijk (wederom DB-site) denk ik dat-ie gelijk heeft. Bij adulte RW zijn, volgens Svensson, "wing- and tailfeathers heavily worn until complete moult in late autumn/early winter" en dat is hier niet het geval: er zijn een paar (vooral middelste) staartpennen wat rafelig aan de top en ook een paar tertials zien er wat beschadigd uit maar hand- en armpennen bijv. zijn redelijk vers en ongesleten. Dit klopt dus beter met 1e kj: "wing- and tailfeathers fresh, becoming only moderately worn through autumn". Ook hebben de grote dekveren duidelijke lichte zomen en toppen en ook dat klopt beter voor 1e kj: Svensson zegt in dit verband over adult: "Greater coverts very indistinctly and narrowly tipped paler" en over 1e kj: "greater coverts usually edged and tipped paler buff-white before late autumn moult.." Er is ook nog wat verschil in tekening van de (buitenste) staartpennen maar dat zijn mee relatieve verschillen die zonder vergelijk lastiger te beoordelen zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Van 493 meldingen:
adult    3
eerste kalenderjaar    17
eerste najaar    5
juveniel    1
onbekend    467
Herman van der Meer

Gerben Mensink

Citaat van: migratorius op september 27, 2013, 23:19:16 PM
Citaat van: Gerben Mensink op september 27, 2013, 20:35:48 PM
Als dit een split wordt hoop ik wel dat we dat afschuwelijke Oostelijke en Westelijke vervangen door iets aansprekenders  8)
Laat dan Rosse Waaierstaart maar staan voor de "westelijke" (die overigens tot in Israel broedt) – al is dat ook niet zo aansprekend natuurlijk. Gezien z'n verspreidingsgebied langs de zuidkant van de Middellandse Zee zou Fenicische Waaierstaart een passende naam kunnen zijn.
De Oostelijke kan dan Balkanwaaierstaart worden of zo (net als de Balkanbergfluiter die ook een wijder verspreidingsgebied heeft).

JanHein

Goede suggesties!
groet,
Gerben Mensink

Menko Vlaardingerbroek

CiteerGezien z'n verspreidingsgebied langs de zuidkant van de Middellandse Zee zou Fenicische Waaierstaart een passende naam kunnen zijn.

Prima naam, maar mag het dan Phoenicische waaierstaart worden?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

hiskodevries

ik hoop oprecht dat de CSNA stopt met het voor de troepen uit lopen en aansluiting zoekt met een wereldlijst.
( het liefst natuurlijk http://www.worldbirdnames.org/ )
De tijd dat elk land zijn eigen soortenlijst bepaald is niet helemaal van deze tijd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

migratorius

Citaat van: Menko Vlaardingerbroek op september 28, 2013, 12:51:04 PM
CiteerGezien z'n verspreidingsgebied langs de zuidkant van de Middellandse Zee zou Fenicische Waaierstaart een passende naam kunnen zijn.

Prima naam, maar mag het dan Phoenicische waaierstaart worden?
Van mij wel, maar ik vrees voor de Groene-boekjesmaffia!

JanHein

Jos Welbedacht

Dan wordt de uitspraak P(h)oinikische Waaierstaart, als je echt volgens de klassieke uitspraak wil. Maar dat is idd muggenziften :) .
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

arnoud.vandenberg

Citaat van: hiskodevries op september 28, 2013, 16:19:28 PM
ik hoop oprecht dat de CSNA stopt met het voor de troepen uit lopen en aansluiting zoekt met een wereldlijst.
( het liefst natuurlijk http://www.worldbirdnames.org/ )
De tijd dat elk land zijn eigen soortenlijst bepaald is niet helemaal van deze tijd.


Deze opmerking begrijp ik niet want het is in dit geval juist de genoemde wereldlijst (www.worldbirdnames.org) die voor de troepen uit loopt en de genusnaam van Rosse Waaierstaart heeft veranderd van Cercotrichas in Erythropygia. Niet dat ik daar wat op tegen heb want ik zou niet weten waarom we steeds jaren moeten wachten om voor de hand liggende beslissingen door te voeren.