boskrekel en boomsoort

Gestart door Windekind, september 25, 2013, 12:59:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Beste sprinkhanen en krekelliefhebbers en kundigen,


Bij deze de vraag wat er bekend is over de boskrekel en de boom (strooisel)soort waar in deze voor komt.
De veldgids spreekt in meer algemene zin over oudere loofbossen, in de atlas wordt over eiken gesproken.
Mijn ervaring is dat ik de soort ook immer onder eiken aantref. Soms gaat het zelfs om een solitair zomereikje in een bos met andere soorten.
Recentelijk trof ik de  boskrekel in een gebied op een locatie met enkele oude zomereiken.
In het bos dat ik ter plaatse bekeek komt zeer veel amerikaanse eik voor en relatief weinig zomereik. Nergens in de Amerikaanse eikenbossen (met ook andere boom en struiksoorten) trof ik verder boskrekels aan.


Mijn vraag concreet : komt (en in welke in dat geval) de boskrekel ook voor in strooisel van andere boomsoorten dan zomereik (en wintereik ?) en welke dan ? Daarbij wil ik deze vraag in het bijzonder stellen voor Amerikaanse eik.


Bij voorbaat dank.



Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Ok, dan al vast een deel van het antwoord van mij zelf. Vanmiddag zeer veel boskrekels in de strooisellaag van beuken  in een boslaan. Ben nog benieuwd naar een beter beeld.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

jaapbouwman

Hoi Elmar

Inderdaad voor het overgrote deel Zomereik in mijn beleving maar had ze toevallig vandaag ook onder Beuk.

groet!