Mooie paddestoel

Gestart door mia_v_g, september 23, 2013, 23:43:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

mia_v_g

Hallo, welke paddestoel kan dit zijn?

dhertogh

Lijkt mij een Grote parasolzwam (s.l.) - Macrolepiota procera sl, incl. fuliginosa
Groeten,  Deen

Wacht niet op een goede dag, maak er een!

Melchior van Tweel

Daar ben ik nog niet van overtuigd... Wacht even op Henk voor een naam. Die weet hier meer van.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

mia_v_g

Nou ik heb wel eens een Grote parasolzwam gefotografeerd. Die was lang en slank met een randje aan de steel. Deze is klein, breed en dik, zonder randje aan de steel.

dhertogh

Dan is het inderdaad geen grote parasolzwam, zo op de foto lijkt hij heel groot.
Groeten,  Deen

Wacht niet op een goede dag, maak er een!

wimperzwam

Beste Mia,

Ik ken geen paddenstoel die er onder "normale" omstandigheden zo uit ziet. Omdat je geen enkele informatie geeft over bv. kleur van de plaatjes, afmetingen enz. is wat ik nu ga zeggen redelijk onzeker en op aanname gebaseerd. Er van uitgaand dat de paddenstoel een fikse regenbui over zijn hoofd heeft gehad en de plaatjes wit zijn, zou het een Spitsschubbige parasolzwam kunnen zijn. Bij dit soort zwammen gaan de spitse schubjes na fikse regen wel eens zo plat liggen. Ik meen aan de hoedrand nog een enkel spits schubje te zien en ook aan de basis van de steel. Ook de dunne makkelijk inscheurende ring wijst in die richting.

Met vriendelijke groeten,
Henk Huijser. 

mia_v_g

Henk,de kleur wat je ziet op de foto is de kleur van de paddestoel zoals die er bij staat.
Ik ben nog eens gaan kijken. Het dak(hoed) van de paddestoel is niet meer bollig maar helemaal vlak.
En er hangen "vellen" langs de rand van de hoed. Doorsnee 18 cm. Hoogte 10 cm.

mia_v_g

en dit is de zijkant zoals die er vandaag bij stond:

mia_v_g

En de onderkant zoals die er vandaag bij stond:

wim veraghtert

Inmiddels is duidelijk geworden dat het een soort met donkere sporen is (zie foto van de plaatjes): dan valt parasolzwam dus af.
Met dergelijke hoeddiameter, de aanliggende schubjes en het velum dat slordig aan de hoedrand blijft hangen doet hij me denken aan een Reuzenchampignon (Agaricus augustus).
Wordt doorgaans gekenmerkt door marsepein-achtige geur.


mvg
admin nachtvlinders waarnemingen.be

wimperzwam

Met de informatie van nu ben ik het volledig met Wim eens.

M.v.gr.
Henk Huijser.

mia_v_g

Dank jullie wel.
Maar ik rook géén marsepeingeur.

wimperzwam

Hallo Mia,

Het enige wat ik me nog afvroeg, zijn de plaatjes nu echt bruin van de sporen of van ouderdom (aangetast?).

Mvgr.
Henk Huijser.

mia_v_g

#13
Hallo Henk,
Ouderdom? Ik weet niet hoe de "dagen" getelt worden bij een paddestoel, maar deze foto is gefotografeerd op 23 september 2013 om 15.14 uur

mia_v_g

....en deze foto's zijn 25 september 2013 gefotografeerd:

wimperzwam

Het moment van fotograferen zegt natuurlijk niets over de tijd dat de paddenstoel er al staat. Maar het feit dat de ring op dat moment nog redelijk aan de hoedrand zat, doet vermoeden dat hij nog erg op leeftijd was.

Mvgr.
Henk Huijser.

mia_v_g

Citaat van: wimperzwam op september 24, 2013, 16:51:28 PM
Beste Mia,

Ik ken geen paddenstoel die er onder "normale" omstandigheden zo uit ziet. Omdat je geen enkele informatie geeft over bv. kleur van de plaatjes, afmetingen enz. is wat ik nu ga zeggen redelijk onzeker en op aanname gebaseerd. Er van uitgaand dat de paddenstoel een fikse regenbui over zijn hoofd heeft gehad en de plaatjes wit zijn, zou het een Spitsschubbige parasolzwam kunnen zijn. Bij dit soort zwammen gaan de spitse schubjes na fikse regen wel eens zo plat liggen. Ik meen aan de hoedrand nog een enkel spits schubje te zien en ook aan de basis van de steel. Ook de dunne makkelijk inscheurende ring wijst in die richting.

Met vriendelijke groeten,
Henk Huijser.

Ik vind dat ik best wel veel informatie heb gegeven. De paddestoel staat in onze tuin, begint wat te verkleuren maar staat nog steeds rechtop.

mia_v_g

en zo zag de paddestoel er afgelopen zondag uit.

wimperzwam

Blijft voor mij Agaricus augustus nu zonder twijfel.

Mvgr.
Henk Huijser.

mia_v_g

 ;D Gelukkig dat er , nu hij verslappert is, geen twijfels meer zijn want zo zag hij er gisteren uit. Lijkt wel op een bruine vliegenzwam  ;D