Piepklein oranje paddestoeltje

Gestart door A. Soeting, september 23, 2013, 21:55:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Van dit piepkleine oranje paddestoeltje is het hoedje nog geen 1/2 cm in doorsnee, Het paddestoeltje stond tussen het mos op een stronk loofhout.
In populieren, wilgenbos met enkele eiken ertussen op voedselrijke kleigrond. Te klein om de onderkant te fotograferen. Gevonden 21-9-2013.
Dacht zelf aan een wasplaatje maar die kon ik zo klein niet in mijn paddestoelenboek vinden en ook niet op de soortenbank. Meestal staan die op nogal zanderige grond.
Heb verder geen idee wat dit is. Wie weet welke soort dit is?

Lida

a.klos

#1
Beste Lida,

Toevallig heb ik dit weekend 'les' gehad in het verschil tussen de Oranje dwergmycena en het Oranjegeel trechtertje.
Een van de twee is het denk ik. Zelf denk ik de laatste, maar een expert zal dit moeten bevestigen. De lamellen zijn in dit geval erg belangrijk bij het op naam brengen van dit paddenstoeltje, met een loepje zijn zij wat duidelijker te zien. Die van het Oranjegeel trechtertje lopen namelijk langs de steel af (naar beneden), die van de Oranje dwergmycena niet . De kleur van de steel en van de hoed van het Oranjegeel trechtertje zijn nagenoeg gelijk, dat lijkt in dit geval zo te zijn. Bij het Oranjegeel trechterje is de hoed in het midden iets verdiept en donkerder (oranje) van kleur, op de foto is dat helaas niet te zien. Maar nogmaals een kenner zal hier meer over kunnen zeggen.

Groetjes, Anneke.   

A. Soeting

Het paddestoeltje is nog heel jong. De oranje dwergmycena is het volgens mij niet. Die heeft een veel geelere steel. Ook meestal veel langer en de ribbeltjes van de plaatjes kun je meestal al in de hoed zien. Misschien is het stoeltje te jong om te bepalen of het een Oranjegeel trechtertje is. Voorlopig gok ik nadat ik  meer plaatjes op internet gezien heb op oranjegeel trechtertje. Anneke bedankt voor je antwoord.

Lida

a.klos

Hoi Lida,
Graag gedaan.
Ik vind het zelf ook fijn als er iemand iets kan zeggen over wat ik gevonden heb en niet weet wat het is.
Ik denk ook, dat hij nog jong is. Als hij omkrult, zie je pas de lamellen.
Groetjes, Anneke.

xenion

Groeten,
Martin

A. Soeting