Wie kan mij helpen?

Gestart door J.L. Brummmer, september 23, 2013, 19:38:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

J.L. Brummmer

Had op waarnemin onderstaande zwam  gemeld als "Bruine ringboleet". In eerste instantie werd hij goedgekeurd maar later met een groot kruis afgekeurd.

Ook de "Kleine Brandplekbekerzwam" (zie onderste foto) heeft een kruis gekregen. Nu heb ik absoluut geen probleem met een afkeuring (kruis) als de soort niet juist is maar een toelichting of welke soort het wel betreft zou ik zeer op prijs stellen en leerzaam.  :blink:

Groet Hannes
Groet Hannes

wimperzwam

Hallo Hannes,

Het aantal foutieve waarnemingen over paddenstoelen die natuurliefhebbers doorgeven is bijzonder groot. Mensen die niet echt goed thuis zijn in paddenstoelen doen er verstandig aan hun vondsten met goede foto's eerst op het forum te zetten. Meerdere kenners kunnen dan eerst hun gedachten er over laten gaan. De admins hebben er denk ik nu al een dagtaak aan om alle onzin te bekijken en te corrigeren. Een database vol fouten heeft geen waarde! Moeten ze ook nog overal commentaar bij leveren, moet een dag 48 uur hebben en is voor hun denk ik de lol er snel af.
Nu wat wat de paddenstoelen betreft: het is inderdaad niet de bruine maar de Gele ringboleet (Larix in de buurt?). De voorgestelde bekerzwam klopt wat mij betreft ook niet; zeker werk voor de microscoop. Is het u nog opgevallen dat zich op de gefotografeerde plek nog een bekerzwam bezig is zich te ontwikkelen? Zeer waarschijnlijk wordt dit de Violette brandplekbekerzwam (Peziza subviolacea).

Met vriendelijke groeten,
Henk Huijser.

grietaf

Citaat van: wimperzwam op september 23, 2013, 22:42:08 PM
Mensen die niet echt goed thuis zijn in paddenstoelen doen er verstandig aan hun vondsten met goede foto's eerst op het forum te zetten. Meerdere kenners kunnen dan eerst hun gedachten er over laten gaan. De admins hebben er denk ik nu al een dagtaak aan om alle onzin te bekijken en te corrigeren. Een database vol fouten heeft geen waarde! Moeten ze ook nog overal commentaar bij leveren, moet een dag 48 uur hebben en is voor hun denk ik de lol er snel af.
Henk, het is op het ogenblik inderdaad erg druk en je overdrijft natuurlijk wel een klein beetje (een dagtaak is het nét niet en de "onzin" valt ook wel mee), maar daarom zijn we zo blij dat jij tegenwordig actief bent op het forum. Dat scheelt ook heel wat uurtjes werk.
Grieta.

J.L. Brummmer

Hallo Henk,
Bedankt voor je informatie weer wat geleerd. Ik neem aan dat het allemaal hobby is, niet alleen het zoeken naar paddenstoelen maar ook het nakijken door de admins. Dat dit veel tijd kost weet ik uit ervaring. Een kruis is snel gezet een kleine toelichting zoals Grieta altijd doet houd de mensen veel enthousiaster. Er zijn waarnemingen van mij waar een groot kruis achter is gezet waarvan ik met 100% zekerheid weet dat het de juiste soort betreft. Al met al in veel gevallen een moeilijke materie maar daar zijn dan ook de echte kenners voor.

Met vriendelijke groet,
Hannes   

Ps. Het was mij inderdaad opgevallen dat er ook een violette brandplekberzwam in ontwikkeling was op de foto, op dezelfde brandplek stond ook al een volgroeid exemplaar die ik ook gemeld heb.
Groet Hannes