Welke Gaasvlieg? => Chrysoperla carnea s.l.

Gestart door RamonVerstraaten, september 23, 2013, 09:50:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

RamonVerstraaten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/79245528
Gaasvlieg onbekend - Chrysopidae indet. gezien op 2013-09-22 Hazerswoude - Vierheemskinderenweg
Foto's:








bij voorbaat dank Ramon Verstraaten
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

jeeweevz

Chrysoperla carnea s.l.
Een grote kans dat het Chrysoperla carnea betreft, maar er zijn een paar nauw verwante soorten die je zo niet aan de hand van foto's van C. carnea kunt onderscheiden.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Arp

Daarvoor hebben we in principe de "verzamelsoort" Chrysoperla carnea s.l. (zie soortinfo daar)

De foto's zijn overigens prima Ramon - net wat je hebben wilt voor een identificatie  :duim:

Toch twijfel ik een beetje. Het is eigenlijk in alles wat ik zie gewoon een Chrysoperla carnea s.l.: Hele vleugeladering groen, vlekjes op zijkant kop (clypeus/wangen en doorlopend tot aan oog), scapus niet verlengd, costaalveld niet concaaf versmald, volledige buitenste rij dwarsaders in vleugelpunt ... maar de adering rodom de intermediaalcel lijkt bepaald afwijkend te zijn.

Maar ik kan er ook niet helemaal zeker gehakt van maken (zie bijlage). Momenteel kan ik er ook echt niks anders/buitenlands bij verzinnen, dus ik denk dat het een Chrysoperla carnea s.l. zal zijn met een vreemde aberratie in de adering rondom Im - of ik kijk scheel en "zie" de adering verkeerd. Wel interessante foto's dus :)

Had je het beest per ongeluk bewaard, zodat we die adering zuiver kunnen bekijken? Zou het wel leuk vinden om te weten hoe die precies loopt :)

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeeweevz

@Arp: Goed gezien! Daar had ik even overheen gekeken. De intermediaalcel ziet er sowieso een beetje vreemd uit!?
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Arp

Ja, ik heb de indruk dat het bizar is ... die dwarsader die boven het rode cirkeltje naar boven wegloopt hoort er niet (Nothochrysa-style zegmaar) en de cel lijkt eerlijk gezegd op het distale einde open (?!?) Daardoor lijkt het ding ook zo lang dattie doorloopt tot voorbij het oranje dwarsandertje. Zou graag de vleugels opengevouwen zien  :huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

RamonVerstraaten

ik heb hem helaas niet verzameld.... en ik heb ook geen andere foto's waarop het voorste gedeelte van de vleugeladering duidelijk te zien is. Zal ik hem anders op afwijkend zetten, of er in het opmerkingenveld bij zetten dat de vleugeladering afwijkt?
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Arp

Jammer, maartisnieanders ;)

Afwijkend is denk ik wel handig - zet eventueel mijn collage gewoon bij de waarneming dan is het over een paar jaar ook nog duidelijk waarom.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

RamonVerstraaten

Bedankt Arp, hij staat erbij  :blink:
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten