sporen gepredeerde mestkevers van een zoogdier?

Gestart door V S van Bergen, september 21, 2013, 18:32:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

V S van Bergen

In het Drents Friese Wold kwam ik vorige week een plaats tegen met honderden mestkeverpootjes bij elkaar. Ik vraag me sterk af welke keverliefhebber dit kan zijn geweest?

Misschien zijn er hier mensen bekend met het fenomeen?


Bij voorbaat dank!

Valentijn

Rob Koelman

Grote zoogdieren (das, marter, vos) zullen de kevers geheel opeten en dan vind je de verbrokkelde resten terug in de keutels. Losse poten zijn blijkbaar eerst uitgetrokken. Ken dit niet van zoogdieren. Mogelijk een vogel?

Fotootje zou overigens zeer verhelderend zijn voor het totaalbeeld...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

V S van Bergen


Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Lijkt mij een plek met verregende keutels die vol resten van mestkevers hebben gezeten. Als de keutels in putjes hadden gelegen was het makkelijk geweest: mestputjes van das (en die houden wel van een maaltje mestkevertjes). Nu weet ik het zo een-twee-drie even niet.

Het kunnen ook nog verregende braakballetjes van een vogel zijn. Lagen de resten onder een boom / overhangende tak?

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

V S van Bergen

Voor een vogel leek het mij te veel op één plek (en geen overhangende takken oid). Ik zal het maar op een verregende keutels houden, dat klinkt mij wel plausibel.

Bedankt voor de reacties!

Valentijn

Rob S

Zou het spijsverteringsproces dan geen effect hebben op de nog mooi glimmende delen? Ik bedoel worden dezen dan niet doffer?
Groeten

Rob Schaareman

Rob Koelman

Citaat van: Rob S op september 23, 2013, 21:24:28 PMZou het spijsverteringsproces dan geen effect hebben op de nog mooi glimmende delen? Ik bedoel worden dezen dan niet doffer

Zowel in braakballen als in keutels kun je prachtig glimmende delen van kevers en andere insecten vinden. Deze worden blijkbaar niet echt aangetast door maagzuur.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Rob S

Groeten

Rob Schaareman