Hoofdmenu

Flamingo

Gestart door JoopTreep, augustus 11, 2014, 02:04:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

JoopTreep

De vijf Grote Flamingo's in de Delta vormen zeker geen gezinnetje. Zoals iedereen weet hebben flamingo-paren altijd maar één jong per jaar. Aan de veren en de kleuren van de naakte delen te zien zijn deze vijf vogels 2- á 3-(misschien een enkele zelfs 4-) jarige vogels (mogelijk uit verschillende jaren - zie over verschillen in snelheid van volwassenwording het artikel in ARDEA door JOHNSON, CÉZILLY & BOYD uit 1993). Regelmatig duiken in Nederlandse wateren jong volwassen Grote Flamingo's op. Soms blijven ze, soms verdwijnen ze na kortere of langere tijd. Het verklaart de wisselende populatieomvang per jaar.
Alleen van de Grote Flamingo met blauwe ring M30 is zeker dat zij uit gevangenschap afkomstig is. In het verleden (1993-1995) is er één geweest met een smalle zwarte ring. Alle andere ringen bij losvliegende Grote Flamingo's in Nederland in de laatste twintig jaar werden in het Zwillbrocker Venn aangebracht bij daar uit het ei gekropen jongen.
Waarom denken toch zo veel mensen dat Grote Flamingo's niet in staat zouden zijn om op eigen kracht naar Nederland te vliegen? Alle soorten flamingo's kunnen heel goed vliegen en zijn in staat in korte tijd vele honderden, zo niet duizenden, kilometers af te leggen. In het Neolithicum leefden er nog flamingo's in Nederland (botvondsten); gezien de verbetering van potentiële leefgebieden is het helemaal niet verwonderlijk dat regelmatig alleengaande of groepjes vagebonderende Grote Flamingo's in Nederland komen. De aanwezigheid van een groep nauw-verwante Chileense Flamingo's zou op de inheemse soort van de Oude Wereld wel eens extra aantrekkingskracht kunnen uitoefenen.
Lees hierover meer op www.flamingosinnederland.info

Met vriendelijke groet, Joop Treep

Cygnus

#1
Het zou best kunnen dat er wilde Grote Flamingo's in Nederland zouden kunnen voorkomen. Dat is echter nog nooit bewezen, zoals in bijvoorbeeld Zwitserland wel het geval is. Daar werden op een laag aantal waarnemingen een aantal malen gekleurringde vogels gezien (uit Frankrijk en Italie). Nu zou je kunnen zeggen dat als er Chileense Flamingo's kunnen ontsnappen er ook wel ergens Grote Flamingo's kunnen ontsnappen. Er zijn in ieder geval enkele vogels met niet wetenschappelijke ringen gezien in Nederland. Het zou mooi zijn als er eens een geringd jong uit bijvoorbeeld de Camargue in Nederland zou worden gezien, dan weten we in ieder geval zeker dat een deel van de vogels een wilde herkomst kan hebben.

Op de website flamingosinnederland.info staat dat er tot nu toe op geen enkele manier is ingegrepen in de populatie van flamingo's in West-Europa. Dat is m.i. niet helemaal juist, in het begin werden volgens mij jongen weggehaald en verkocht aan dierentuinen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

JoopTreep

Citaat van: Cygnus op augustus 11, 2014, 14:18:45 PM
in het begin werden volgens mij jongen weggehaald en verkocht aan dierentuinen.

Dat is een interessante mededeling. Dat wist ik nog niet. Mag ik de bron daarvan weten?

Met vriendelijke groet, Joop Treep

Cygnus

Citaat van: JoopTreep op augustus 14, 2014, 09:38:59 AM
Citaat van: Cygnus op augustus 11, 2014, 14:18:45 PM
in het begin werden volgens mij jongen weggehaald en verkocht aan dierentuinen.

Dat is een interessante mededeling. Dat wist ik nog niet. Mag ik de bron daarvan weten?

Met vriendelijke groet, Joop Treep

Hoi Joop,

Dit was mij al erg lang bekend, de oorspronkelijke bron weet ik helaas niet meer. Ik heb nog even gezocht of ik op een andere manier deze gegevens boven water kon krijgen. Die vond ik op jouw website flamingosinnederland. In het hoofdstuk "Flamingo's in het Zwillbrocker Venn" staat een tabel met alle gegevens over het voorkomen van flamingo's in het Zwillbrocker Venn (zie bijlage). Daar staat in vermeld dat er in de jaren 1983 tot en met 1989 totaal 13 jonge Flamingo's naar dierenparken gingen, naar ik aanneem allemaal Chileense Flamingo's. Het aantal varieerde tussen 1 en 3 exemplaren wat jaarlijks werd weggenomen. In dezelfde jaren vlogen ook 13 vogels uit, dat betekent dat precies de helft van de jongen in die jaren is "verwijderd". Omdat dit heeft plaatsgevonden in de vestigingsfase van de kolonie zal dit waarschijnlijk invloed hebben gehad op de populatiegroootte. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

JoopTreep

Citaat van: Cygnus op augustus 14, 2014, 10:29:09 AM
Citaat van: JoopTreep op augustus 14, 2014, 09:38:59 AM
Citaat van: Cygnus op augustus 11, 2014, 14:18:45 PM
in het begin werden volgens mij jongen weggehaald en verkocht aan dierentuinen.

Dat is een interessante mededeling. Dat wist ik nog niet. Mag ik de bron daarvan weten?

Met vriendelijke groet, Joop Treep

Hoi Joop,

Dit was mij al erg lang bekend, de oorspronkelijke bron weet ik helaas niet meer. Ik heb nog even gezocht of ik op een andere manier deze gegevens boven water kon krijgen. Die vond ik op jouw website flamingosinnederland. In het hoofdstuk "Flamingo's in het Zwillbrocker Venn" staat een tabel met alle gegevens over het voorkomen van flamingo's in het Zwillbrocker Venn (zie bijlage). Daar staat in vermeld dat er in de jaren 1983 tot en met 1989 totaal 13 jonge Flamingo's naar dierenparken gingen, naar ik aanneem allemaal Chileense Flamingo's. Het aantal varieerde tussen 1 en 3 exemplaren wat jaarlijks werd weggenomen. In dezelfde jaren vlogen ook 13 vogels uit, dat betekent dat precies de helft van de jongen in die jaren is "verwijderd". Omdat dit heeft plaatsgevonden in de vestigingsfase van de kolonie zal dit waarschijnlijk invloed hebben gehad op de populatiegroootte.

Hallo Cygnus,

Waarom geef je niet gewoon toe dat je je kennis in deze uit je duim hebt gezogen?
De werkelijkheid is dat het in de tachtiger jaren aan de mensen in Zwillbrock niet bekend was dat het bij flamingo's de gewoonte is dat ze hun jongen als die wat groter zijn, op de broedplaats achter laten terwijl ze zelf elders voedsel gaan zoeken. Af en toe komen die ouders dan terug om hun jongen te voeren. Het komt regelmatig voor dat oudervogels tegen de nacht naar hun jong terugkomen en voor zonsopgang al weer weg zijn. Hoe ouder de jongen worden, hoe langer de ouders wegblijven (zo waren er afgelopen maandag toen ik het Zwillbrocker Venn bezocht 3 adulte vogels bij 9 juvenielen aanwezig; 15 oudervogels waren er dus niet!). Op een bepaald moment zijn er dagenlang overdag geen volwassen vogels meer bij de jongen te zien.
Dan loopt het tegen de herfst en het weer wordt slechter. Omdat men het zielig vond dat de, naar men dacht, in de steek gelaten jonge flamingo's zouden verkommeren (destijds dacht men nog dat flamingo's tropische vogels zouden zijn), heeft men toen in een aantal jaren de jonge flamingo's die in de herfst nog in het Venn verbleven, opgenomen en naar dierenparken (Frankfurt, Münster) overgebracht. Dat waren de nakomertjes; de jongen die al groter waren, waren zelf al weggevlogen (mogelijk zouden de nakomertjes het inderdaad niet hebben gered om op eigen kracht het Venn te verlaten).
Zodra men echter wist dat de achtergebleven jonge flamingo's níet in de steek waren gelaten maar ongezien waarschijnlijk nog steeds naar hun jongen kwamen, is men natuurlijk onmiddellijk daarmee gestopt.
Bovendien was men steeds meer tot de conclusie gekomen dat de natuur maar zijn loop moest hebben: De flamingo's waren op eigen kracht in het Zwillbrocker Venn gekomen, waren daar op eigen initiatief gaan broeden en zouden gewoon pech hebben wanneer dat op deze plaats niet zou lukken. En die opvatting wordt nu nog steeds gehuldigd. Dat bedoel ik ook met de zin op de website dat er door mensen niet wordt ingegrepen in de populatie.
Mogelijk heeft de (onnodige) uitval van enige jonge flamingo's in het begin van de broedkolonie invloed gehad op de omvang van de populatie, maar dat hebben andere factoren zeker ook. Maar dat is zeker niet bewust gebeurd; in Zwillbrock vond en vindt men het namelijk heel leuk dat de Lachmöwensee door de flamingo's als broedplaats is gekozen.

Door het gebruik van de term weggenomen, door "verwijderd" met aanhalingstekens te schrijven, en door te verklaren te weten dat jonge flamingo's uit Zwillbrock aan dierenparken werden verkocht, zonder voor die kennis een bron te kunnen noemen, suggereer je dat er van boze opzet sprake is geweest. Ik vind dat een gemene insinuatie en hoop dat je daarvoor je verontschuldiging aan wilt bieden.

Met vriendelijke groet,
Joop Treep

Cygnus

#5
Citaat van: JoopTreep op augustus 14, 2014, 15:42:38 PM
Citaat van: Cygnus op augustus 14, 2014, 10:29:09 AM
Citaat van: JoopTreep op augustus 14, 2014, 09:38:59 AM
Citaat van: Cygnus op augustus 11, 2014, 14:18:45 PM
in het begin werden volgens mij jongen weggehaald en verkocht aan dierentuinen.

Dat is een interessante mededeling. Dat wist ik nog niet. Mag ik de bron daarvan weten?

Met vriendelijke groet, Joop Treep

Hoi Joop,

Dit was mij al erg lang bekend, de oorspronkelijke bron weet ik helaas niet meer. Ik heb nog even gezocht of ik op een andere manier deze gegevens boven water kon krijgen. Die vond ik op jouw website flamingosinnederland. In het hoofdstuk "Flamingo's in het Zwillbrocker Venn" staat een tabel met alle gegevens over het voorkomen van flamingo's in het Zwillbrocker Venn (zie bijlage). Daar staat in vermeld dat er in de jaren 1983 tot en met 1989 totaal 13 jonge Flamingo's naar dierenparken gingen, naar ik aanneem allemaal Chileense Flamingo's. Het aantal varieerde tussen 1 en 3 exemplaren wat jaarlijks werd weggenomen. In dezelfde jaren vlogen ook 13 vogels uit, dat betekent dat precies de helft van de jongen in die jaren is "verwijderd". Omdat dit heeft plaatsgevonden in de vestigingsfase van de kolonie zal dit waarschijnlijk invloed hebben gehad op de populatiegroootte.

Hallo Cygnus,

Waarom geef je niet gewoon toe dat je je kennis in deze uit je duim hebt gezogen?
De werkelijkheid is dat het in de tachtiger jaren aan de mensen in Zwillbrock niet bekend was dat het bij flamingo's de gewoonte is dat ze hun jongen als die wat groter zijn, op de broedplaats achter laten terwijl ze zelf elders voedsel gaan zoeken. Af en toe komen die ouders dan terug om hun jongen te voeren. Het komt regelmatig voor dat oudervogels tegen de nacht naar hun jong terugkomen en voor zonsopgang al weer weg zijn. Hoe ouder de jongen worden, hoe langer de ouders wegblijven (zo waren er afgelopen maandag toen ik het Zwillbrocker Venn bezocht 3 adulte vogels bij 9 juvenielen aanwezig; 15 oudervogels waren er dus niet!). Op een bepaald moment zijn er dagenlang overdag geen volwassen vogels meer bij de jongen te zien.
Dan loopt het tegen de herfst en het weer wordt slechter. Omdat men het zielig vond dat de, naar men dacht, in de steek gelaten jonge flamingo's zouden verkommeren (destijds dacht men nog dat flamingo's tropische vogels zouden zijn), heeft men toen in een aantal jaren de jonge flamingo's die in de herfst nog in het Venn verbleven, opgenomen en naar dierenparken (Frankfurt, Münster) overgebracht. Dat waren de nakomertjes; de jongen die al groter waren, waren zelf al weggevlogen (mogelijk zouden de nakomertjes het inderdaad niet hebben gered om op eigen kracht het Venn te verlaten).
Zodra men echter wist dat de achtergebleven jonge flamingo's níet in de steek waren gelaten maar ongezien waarschijnlijk nog steeds naar hun jongen kwamen, is men natuurlijk onmiddellijk daarmee gestopt.
Bovendien was men steeds meer tot de conclusie gekomen dat de natuur maar zijn loop moest hebben: De flamingo's waren op eigen kracht in het Zwillbrocker Venn gekomen, waren daar op eigen initiatief gaan broeden en zouden gewoon pech hebben wanneer dat op deze plaats niet zou lukken. En die opvatting wordt nu nog steeds gehuldigd. Dat bedoel ik ook met de zin op de website dat er door mensen niet wordt ingegrepen in de populatie.
Mogelijk heeft de (onnodige) uitval van enige jonge flamingo's in het begin van de broedkolonie invloed gehad op de omvang van de populatie, maar dat hebben andere factoren zeker ook. Maar dat is zeker niet bewust gebeurd; in Zwillbrock vond en vindt men het namelijk heel leuk dat de Lachmöwensee door de flamingo's als broedplaats is gekozen.

Door het gebruik van de term weggenomen, door "verwijderd" met aanhalingstekens te schrijven, en door te verklaren te weten dat jonge flamingo's uit Zwillbrock aan dierenparken werden verkocht, zonder voor die kennis een bron te kunnen noemen, suggereer je dat er van boze opzet sprake is geweest. Ik vind dat een gemene insinuatie en hoop dat je daarvoor je verontschuldiging aan wilt bieden.

Met vriendelijke groet,
Joop Treep

Hoi Joop,

Uit mijn duim heb ik deze kennis niet gezogen, dat bedenk je zelf niet zomaar. Dit gegeven was mij al zo'n 20 of 25 jaar bekend, ooit moet er in een krant of tijdschrift hebben gestaan dat er in de beginjaren jonge flamingo's vanuit het Zwillbrocker Venn naar dierentuinen e.d. zijn gegaan. Dat ik die bron nu niet meer weet is waarschijnlijk niet heel erg belangrijk, het wordt bevestigd door de gegevens die op jouw eigen website staan. Je valt waarschijnlijk over het woord "verkocht". Blijkbaar zijn de dieren niet verkocht aan dierentuinen maar weggegeven. Ecologisch gezien maakt dat volgens mij geen verschil. Ik heb het niet gehad over boze opzet, dus daar hoef ik mij ook niet voor te verontschuldigen. Je schrijft op je website met een grote mate van stelligheid dat "Op geen enkele manier werd tot nu toe in de aanwezigheid van de flamingo's in West Europa door mensen ingegrepen". Daar had ik een opmerking over.

In ieder geval bedankt voor het beschrijven van de situatie m.b.t. de jongen in de beginjaren. Volgens mij is het de eerste keer dat beschreven is wat er ten grondslag lag aan het verwijderen van een aantal jongen uit het Zwillbrocker Venn in de beginjaren.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

JoopTreep

Aan Cygnus,

Zelf onzin verkopen en dat niet toe willen geven. En dan net doen of degene die je onzin bloot heeft gelegd, iets fout heeft gedaan.
Wanneer je iets op mijn webpagina tegenkomt dat volgens jou niet klopt dan kun je gewoon op die webpagina je reactie sturen. Er is geen enkele reden om dat hier in deze rubriek zeldzaamheden te doen.

Je hebt mij voor lul willen zetten, en je hebt je voor het oog van vogelend Nederland zelf voor lul gezet.

Joop Treep

HPM

Citaat van: JoopTreep op augustus 14, 2014, 18:50:23 PM
Aan Cygnus,

Zelf onzin verkopen en dat niet toe willen geven. En dan net doen of degene die je onzin bloot heeft gelegd, iets fout heeft gedaan.
Wanneer je iets op mijn webpagina tegenkomt dat volgens jou niet klopt dan kun je gewoon op die webpagina je reactie sturen. Er is geen enkele reden om dat hier in deze rubriek zeldzaamheden te doen.

Je hebt mij voor lul willen zetten, en je hebt je voor het oog van vogelend Nederland zelf voor lul gezet.

Joop Treep

Jij komt hier om de een of andere reden in 'Zeldzaamheden in Nederland' je website promoten. Dan moetje ook niet raar opkijken als op- en aanmerkingen ook hier gemaakt worden.

Overigens staat me bij dat er indertijd in het Zwin Flamimngo's zijn uitgezet of dat ze daar afkomstig waren of ontsnapt waren uit de collectie van graaf Leon Lippens.

(Misschien kunnen de berichten over Flamingo's beter worden verplaatst naar elders.)
Herman van der Meer

Vincent Hart

Ik durf dat niet zo goed meer Herman  :angel:

Het lijkt me wel goed als de discussie tussen Trinus en Joop elders of indien hier op een iets volwassener toon gevoerd wordt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Cygnus

Citaat van: JoopTreep op augustus 14, 2014, 18:50:23 PM
Aan Cygnus,

Zelf onzin verkopen en dat niet toe willen geven. En dan net doen of degene die je onzin bloot heeft gelegd, iets fout heeft gedaan.
Wanneer je iets op mijn webpagina tegenkomt dat volgens jou niet klopt dan kun je gewoon op die webpagina je reactie sturen. Er is geen enkele reden om dat hier in deze rubriek zeldzaamheden te doen.

Je hebt mij voor lul willen zetten, en je hebt je voor het oog van vogelend Nederland zelf voor lul gezet.

Joop Treep

Je verwees zelf in dit topic naar de website flamingosinnederland.info. Ik noemde terloops een, in mijn ogen, onvolkomenheid die ik tegenkwam toen ik je website raadpleegde. Jouw reactie suggereerde dat je niet op de hoogte was van ik opmerkte. Vaak wordt je bedankt als je aan iemand iets doorgeeft wat niet klopt, nu krijg ik als dank een enorme bak str.nt over me heen. Ik denk ook niet dat het veel zin heeft om op jouw website iets door te geven wat mogelijk niet klopt. De kans lijkt me erg groot dat er eenzelfde buitensporige reactie van jouw kant komt. Dus voorlopig even niet. Sorry.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op augustus 14, 2014, 19:36:43 PM
Ik durf dat niet zo goed meer Herman  :angel:

Het lijkt me wel goed als de discussie tussen Trinus en Joop elders of indien hier op een iets volwassener toon gevoerd wordt.

Ik denk niet dat je het zo bedoelt Vincent maar het lijkt nu alsof beiden zich kinderachtig gedragen en dat is zeker niet het geval: de reacties van Trinus laten immers niks te wensen over.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Dank, goeie toevoeging.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers