Jonge woelmuisjes spec.; welke soort?

Gestart door Jeroen Brandjes, september 21, 2013, 12:11:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Brandjes

Beste mensen, onder een reptielenplaatje bij Zeist trof ik enkele jonge woelmuisjes aan. Habitat (wegberm in het bos bij Zeist) en kleur bovenzijde suggereren Rosse Woelmuis, maar als iemand méér kenmerken ziet die Veldmuis uitsluiten, dan hoor ik het graag. Kleur Veldmuis varieert immers en 'wegberm' past ook op Veldmuis. Vrije oortjes lijken me op beide te passen, in deze hoedanigheid. Staartje leek me iets te lang voor VM, maar is dat op deze leeftijd al relevant?

Ben benieuwd! Alvast bedankt!

Jeroen Brandjes

Rob Koelman

Eerste indruk doet ook wat aan bosmuis denken. Zie bijvoorbeeld de relatief grote achterpoten en kleurindruk van het dier.

Heb zelf onvoldoende ervaring met dit hele jonge spul om er met zekerheid een naam aan te kunnen hangen. Ik weet wel dat zeer jonge muizen vaak nogal verschillen van de volgroeide dieren.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Jeroen Brandjes

Moet dat staartje dan niet al (een stuk) langer zijn?
Heb zelf ook geen ervaring met dergelijke zeer jonge muisjes. Hopelijk reageert er nog iemand anders... Rob, bedankt!

Rob Koelman

#3
Na enig zoekwerk op het internet onderstaande foto van juveniele bosmuizen gevonden. De staarten hebben ongeveer een 'rosse woelmuis-lengte'. Tevens een foto van jonge veldmuizen. Deze komen voor mijn gevoel net wat beter overeen met jouw muis.

Blijft lastig, dit soort jonge muizen...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Jeroen Brandjes

Dank, Rob. Bosmuis durf ik nu wel weg te strepen. Blijft dilemma Rosse Woel / Veld nog ff bestaan...

Rene Janssen

Ik weet het niet. Wat me bij vleermuizen opvalt is dat de oren al direct herkenbaar zijn en de vorm hebben van hun ouders. Hoe dit bij knaagdieren (woelmuizen/ ware muizen) is, weet ik niet.
René Janssen