Hoofdmenu

Sporen Das

Gestart door Truus, september 19, 2013, 15:10:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Truus

http://waarneming.nl/waarneming/view/79160678
Wat ons bij deze sporen opviel waren de lange krassen van de nagels,
probeerde hij hier te graven of waren ze spelen.
Misschien iemand die wat van het gedrag van dassen weet.

Groetjes Truus

Rob Koelman

Citaat van: Truus op september 19, 2013, 15:10:30 PMprobeerde hij hier te graven of waren ze spelen

Als de das hier had willen graven dan was dat geen enkel probleem geweest (dassen zijn zeer goede en bijna dwangmatige gravers), dus dat zal wel niet. Geen idee wat de sporen dan wel betekenen...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Met vriendelijke groet, Rob

Vincent Martens

De krabsporen zouden een signaalfunctie kunnen hebben voor andere dassen. Ik zie dergelijke krabsporen ook wel bij otters. Die schrapen zand bij elkaar tot een hoopje om er vervolgens overheen te poepen. Dassen doen het iets netter: ze maken een kuiltje om er in te poepen.

Vincent
groeten, Vincent

Truus

Het zijn inderdaad geweldige gravers ik heb wel eens een burcht gezien
dat is een heel bouwwerk.

Zou best kunnen dat het een signaal voor andere dassen was is, er lag geen keutel maar
die kan ik wel gemist hebben.
Ben ik weer wat wijzer bedankt voor jullie antwoord.

Groetjes Truus

jva

#4
Dassen communiceren net als zoveel zoogdieren met geuren. Ze hebben een matig gezichtsvermogen, daarentegen een goed ontwikkeld reukorgaan. De grenzen van het territorium worden afgebakend met geurvlaggen, bestaande uit mestputjes. Als je geen mestputjes in de directe omgeving hebt gevonden dan zullen de sporen wsl op iets anders duiden. Ik kan het ook niet een twee drie verklaren, mogelijk heeft het dier een jolige bui gehad... :)


Edit: wellicht een greep uit de lucht, maar wat ook nog zou kunnen is dat er ter plekke wat plantmateriaal heeft gelegen wat het dier bijeen heeft geschraapt om mee te nemen naar zijn burcht? Rond deze tijd ongeveer worden de burchten weer opnieuw gestoffeerd en zo winterklaar gemaakt. Just my two cents...
Jelle

Rene Janssen

De twee centen van Jelle vind ik een plausibele verklaring! Bedankt voor dat inzicht, Jelle!
René Janssen