Zoetwatervis

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, september 19, 2013, 09:35:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Is het mogelijk vast te stellen welke vis dit is? Gisteren in een slootje bij De Bilt. Zeven stuks en "groot" (groter dan de visjes die ik anders in sloten zie zwemmen: in ieder geval langer dan mijn hand).
-

-
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Denro

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Ton van Haaren

ik heb t aan mijn collega visdeskundige gevraagd en die meent er een winde in te zien. Ik en hij denken ook dat het geen sloot is maar een soort van beeksysteem of althans een waterpartij die onderhevig is aan enige stroming of op zijn minst water ontvangt van een groter watersysteem. Er ligt namelijk geen slib op de bodem, wat er op duidt dat het het geen stilstaand water. Slib spoelt hier blijkbaar weg en dat is ook een aanduiding van een winde.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

hans parlevliet

mvg
Hans

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Menko Vlaardingerbroek

CiteerIk en hij denken ook dat het geen sloot is maar een soort van beeksysteem of althans een waterpartij die onderhevig is aan enige stroming . . .
Klopt, goed gezien. Er staat op die plek inderdaad tamelijk veel stroming. (Ik had me niet gerealiseerd dat dat belangrijk was.) Het water komt van de waterzuivering (denk ik). De vissen stonden met zijn zevenen met hun kop tegen de stroom in. Ik zet de waarneming op winde. Dank voor de hulp.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Denro

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

frankneijts

Citaat van: Menko Vlaardingerbroek op september 19, 2013, 14:17:38 PM
CiteerIk en hij denken ook dat het geen sloot is maar een soort van beeksysteem of althans een waterpartij die onderhevig is aan enige stroming . . .
Klopt, goed gezien. Er staat op die plek inderdaad tamelijk veel stroming. (Ik had me niet gerealiseerd dat dat belangrijk was.) Het water komt van de waterzuivering (denk ik). De vissen stonden met zijn zevenen met hun kop tegen de stroom in. Ik zet de waarneming op winde. Dank voor de hulp.


Nou komen Ruisvoorns wel degelijk ook in  stromend water voor (en Windes in stilstaand...) maar dit zijn inderdaad Windes. Kijk o.a. naar de kleur van ogen (goudkleurig bij Ruisvoorn) en die van staart-en borstvinnen (roodachtig bij Ruisvoorn).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Denro

Citaat van: frankneijts op september 19, 2013, 15:48:08 PM
Citaat van: Menko Vlaardingerbroek op september 19, 2013, 14:17:38 PM
CiteerIk en hij denken ook dat het geen sloot is maar een soort van beeksysteem of althans een waterpartij die onderhevig is aan enige stroming . . .
Klopt, goed gezien. Er staat op die plek inderdaad tamelijk veel stroming. (Ik had me niet gerealiseerd dat dat belangrijk was.) Het water komt van de waterzuivering (denk ik). De vissen stonden met zijn zevenen met hun kop tegen de stroom in. Ik zet de waarneming op winde. Dank voor de hulp.


Nou komen Ruisvoorns wel degelijk ook in  stromend water voor (en Windes in stilstaand...) maar dit zijn inderdaad Windes. Kijk o.a. naar de kleur van ogen (goudkleurig bij Ruisvoorn) en die van staart-en borstvinnen (roodachtig bij Ruisvoorn).

Op basis van de kleur vinnen (zijn toch ook roodachtig?!) kwam ik bij Ruisvoorn.
Maar nu is het mij ook duidelijk dat het om windes gaat. Onder andere aan de lagere rug en het grote aantal schubben had ik het eerder kunnen zien.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

tekenaar

bij rietvoorn zijn ook rug- en staartvin rood.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/