Collins Bird Guide vs ANWB

Gestart door woen, september 18, 2013, 16:32:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

woen

Ik had deze vraag ook al een beetje gesteld in een ander forum onderdeel maar misschien dat het hier meer nut heeft.


Is er een groot verschil tussen de Nederlandse versie en de Engelse? Behalve de taal natuurlijk  ;)


In de LaJo bijvoorbeeld staan in de teksten voor Nederland specifieke informatie beschreven. Is zoiets ook gedaan in de ANWB versie van deze gids?


Hopelijk weet iemand meer, alvast bedankt!



Groeten,

Jeroen

arnoud.vandenberg

De platen zijn hetzelfde maar het verschil in de tekst is best groot.

Klaas van Dijk

Beste Jeroen,

Ik heb beide gidsen zo hier niet bij de hand, maar volgens mij is de soortsindeling (incl. wetenschappelijk namen, en of iets al dan niet een ondersoort is, dan wel een soort) verschillend tussen beide edities. De Nederlandse editie (=ANWB-versie) volgt de visie van Dutch Birding / CDNA / CSNA, maar de Collins Bird Guide volgt volgens mij een andere visie.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

woen

Ok dat is nog wel te overzien. En specifieke informatie over het voorkomen in Nederland? Staat dat in de ANWB versie?
Sorry maar ik heb ken niemand met 1 van die gidsen, en ik kom ze ook nooit tegen in de boekhandel.
Groeten,

Jeroen

August

#4
Citaat van: woen op september 19, 2013, 10:22:59 AM
Ok dat is nog wel te overzien. En specifieke informatie over het voorkomen in Nederland? Staat dat in de ANWB versie?
Sorry maar ik heb ken niemand met 1 van die gidsen, en ik kom ze ook nooit tegen in de boekhandel.
Ja staat in de ANWB gids zie http://books.google.nl/books?id=YqHlOcjmanYC&printsec=frontcover&hl=nl#v=onepage&q&f=false
August van Rijn

woen

Dank! Dat maakt het verschil wel duidelijk.
Groeten,

Jeroen

Wouter van Pelt

Citaat van: arnoud.vandenberg op september 18, 2013, 16:45:53 PM
De platen zijn hetzelfde maar het verschil in de tekst is best groot.
Dank voor je reactie, Arnoud. Aangezien jij degene bent die de nederlandse versie bewerkt hebt: zitten de verschillen alleen in de soortstatus en het voorkomen in NL, of zijn er meer verschillen in de teksten?

Jan2002

Citaat van: woen op september 19, 2013, 10:22:59 AM
Ok dat is nog wel te overzien. En specifieke informatie over het voorkomen in Nederland? Staat dat in de ANWB versie?
Sorry maar ik heb ken niemand met 1 van die gidsen, en ik kom ze ook nooit tegen in de boekhandel.
dag Jeroen,

De ANWB-gids wordt vrij algemeen gezien als de een van de beste gidsen (zo niet de beste gids) die momenteel te koop is. Tenzij je geen andere vogelaars kent, verbaast het me dus dat je niemand kent die die gids gebruikt. In de boekhandel kom je hem overigens inderdaad niet vaak tegen, waarschijnlijk omdat de doelgroep toch te klein is voor de doorsnee boekhandel. In bezoekerscentra van Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, de diverse Landschappen en andere 'natuurwinkels' is hij meestal wel prominent aanwezig.
Groet,
Jan

woen

Klopt ik ken geen andere vogelaars. Of eigenlijk ken er geen meer.


Zal eens opletten in de speciaalzaken. Wilde de gidsen eens vergelijken, paperback collins is namelijk maar een euro of 17. Maar ik vind juist die aanvullingen voor Nederland handig in een goede gids.
Groeten,

Jeroen

Wouter van Pelt

In de ANWB-winkels is hij ook meestal wel te vinden.


woen

Dat ik daar nog niet aan gedacht heb.... ??? ...ANWB gids in de ANWB winkel....
Ik fiets er zo even langs.
Groeten,

Jeroen

Henri van Dodeweerd

Citaat van: woen op september 19, 2013, 16:54:50 PM
Klopt ik ken geen andere vogelaars. Of eigenlijk ken er geen meer.


Zal eens opletten in de speciaalzaken. Wilde de gidsen eens vergelijken, paperback collins is namelijk maar een euro of 17. Maar ik vind juist die aanvullingen voor Nederland handig in een goede gids.
bol.com
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd