een schuilbraam, misschien...

Gestart door nick, september 18, 2013, 15:59:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick

Deze heb ik in het veld geprobeerd, toen kwam ik tot de Schuilbramen (maar niet zeker!). Nu, aan de hand van de foto's, kom ik daar nog steeds terecht, en dan vermoed ik dat het wellicht Rubus laevicaulis zou kunnen zijn. Klopt dat?


http://waarneming.nl/waarneming/view/78794768#
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

peterv

Mijn gedachte gaat eerder uit richting R. plicatus. Zie o.a. de kromme stekels aan de bladsteel.


groet, Peter

Peter Venema

nick

Fijn dat je nog reageert, Peter, ik had het al bijna opgegeven.  Plicatus, ik heb het bekeken en vergeleken, en ik denk dat je helemaal gelijk hebt. bijna alles wat er op de foto's te zien is, en dan is helaas niet zo veel, ondersteunt je suggestie: geplooide bladeren, heel korte steeltjes aan de onderste deelbladeren etc
Waar ik de fout ingegaan ben (vermoed ik nu), zijn de witte randjes aan de kelkslippen, die had ie wel, alleen contrasteerde het niet zo sterk met de rest van de kelk. Maar waarschijnlijk heb ik hier (nog) geen goed beeld van, want met rosaceus ben ik daar ook al mee in de fout gegaan.


Het is en blijft een heel erg moeilijke groep, daar gaat nog vele jaren werk in zitten.........


Bedankt!
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham